شناسه خبر: ۷۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد

چرا در ۱۳ صفر طلا می خرند؟ | علت خرید طلا در ماه صفر | حاجت روایی در ۱۳ صفر

13 ماه صفر چه روزیه و چه اعمالی داره؟

یکی از کارهایی که مردم اعتقاد دارند که در روز 13 ماه صفر (سیزده ماه صفر) انجام دهند، خرید طلا حتی تیکه ای کوچک از آن است. آیا خرید طلا به نیت حاجت روایی صحت دارد؟

خرید طلا در 13 صفر

پر بازدید

ترینی‌ها :

 طبق یک سنت قدیمی ۱۳ صفر یکی از روزهایی است که مردم آن را خوش یمن میدانند. برخی می گویند که اگر کسی در روز ۱۳ صفر و یا چهارشنبه آخر ماه صفر طلا بخرد به هرنیتی که خریده، حاجتش براورده میشود.اما آیا این ادعا صحت دارد؟


هنوز مشخص نیست که این خرید طلا و حاجت روایی چگونه به سیزدهمین روز از ماه صفر نسبت داده شده است.

آنطور که در روایات آمده: بهتر است در روزهای خوش یمن از ماه صفر طلا بخریم. اما در مورد اینکه چه روزهایی در هر ماه خوش یمن به حساب می‌آیند از امام صادق(ع) نقل شده است که در روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم،‌ بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه قمری، آغاز هر کاری از جمله خرید کردن است.

 

همانطور که مشخص است حتی سیزدهم صفر در این روزهای ذکر شده هم نیست. بنابراین اعمال خاصی هم جز اعمال مشترک ماه صفر برای این روز ذکر نشده است و خرید طلا هم از هیچ روایتی نیامده است.


اعمال سیزدهم ماه صفر

روایات مختلفی وجود دارد که مسلمانان در این ماه از انجام کارهای مهم خودداری می کنند و برای دفع آفات و بلایای این ماه صدقه می دهند. مسلمانان ماه صفر را ماه نحس و بدیمن می دانند زیرا در این ماه وحی قطع می شود. حضرت علی(ع) در این مورد فرموده است:با رحلت پیامبر(ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.


دعای روزهای ماه صفر و 13 صفر

در این جا، متن گفتار محدث بزرگ شیخ عباس قمی پیرامون اعمال ماه صفر را از وقایع الایّام بیان می‌کنیم؛ بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست (نامبارک، نحس) است و شاید سبب آن، واقع شدن وفات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله است و یا به جهت آن است که این ماه، بعد از سه ماه حرام (ذی قعده، ذی حجّه و محرم الحرام) واقع شده که در آن سه ماه، حرب و قتال نبوده و در این ماه، شروع به قتال می‌نمودند و خانه و منازل از اهلش خالی می‌شد. و این هم یک سبب است در وجه تسمیه آن، به صفر.

به هر حال، از برای رفع نحسی، هیچ چیز بهتر از صدقه و ادعیه و استعاذات وارده نیست. و اگر کسی خواهد محفوظ بماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه دعای ذیل را بخواند؛

دعای ویژه ماه صفر که باید هر روز بخوانید


یکی از ختم های مهمی که بر آن تأکید شده است ختم سوره واقعه می باشد. بدین صورت که در روز اول ۱ مرتبه، روز دوم ۲ مرتبه و تا روز چهاردهم، ۱۴ بار سوره واقعه خوانده شود. در روایتی از معصوم (علیه السلام) آمده است چون اول ماه قمری با روز دوشنبه مصادف گردید ختم سوره واقعه را به روشی که بیان شد، انجام دهید.

پیامبر اکرم(ص) در روایتی می فرمایند:

هرکه سوره واقعه بخواند در هر شب به او پریشانی نمی رسد.

امام جعفر صادق(ع) در روایتی می فرمایند:

هرکه سوره واقعه بخواند در هر شب پیش از آنکه بخوابد ملاقات کند خداوند را در حالتی که روی آن چون ماه باشد. همچنین می فرایند:هر که مشتاق بهشت است سوره واقعه بخواند.


وقایع دینی سیزدهم ماه صفر

سیزدهم صفر : اختیار حکمین در صفین و حیله عمروعاص.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد