شناسه خبر: ۲۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

یبوست | درمان یبوست | راه های درمان یبوست

7 تا از موثرترین راه حل های درمانی یبوست + علائم آن

شما هم تو دسته افرادی هستین که به یبوست مبتلا هستین و این مشکل اذیتتون میکنه؟ تو این خبر روش های درمانی یبوست رو بهتون گفتیم.

یبوست

پر بازدید

ترینی‌ها :

اگر استرس زیادی دارین و کم تحرک هستین؛ مطمئن باشین که یبوست شما رو تهدید میکنه! برای درمان یبوست تا حالا چه راه هایی رو امتحان کردین و چندبار جواب گرفتین؟ اگر موفق به درمان نشدین تو این خبر روش های درمانی یبوست رو بهتون میگیم. مطمئن باشین هر کدوم رو امتحان کنین جواب می گیرین.

یبوست چگونه رخ می دهد؟

یبوست یا خشکیِ مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

علائم یبوست

  •     نفخ شکم

  •     گاز معده

  •     کمر درد خفیف

  •     خستگی

  •     کاهش حرکات روده

  •     دفع مدفوع همراه درد و سختی

  •     معده درد

  •     کاهش اشتها

راه حل های خانگی درمان یبوست

  • درمان یبوست با ورزش کردن

حرکات ورزشی باعث افزایش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود. خون‌رسانی به روده تحرکات آن را زیاد می‌کند و این حالت باعث می‌شود مواد غذایی موجود در روده به حرکت دربیایند و سرعت خروج آن‌ها از روده بیشتر شود. نوع حرکت ورزشی برای درمان یبوست تفاوت چندانی ندارد. ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی، بسکتبال، والیبال، شنا برای درمان خانگی قطعی یبوست مفید است. حتی ورزشی مانند یوگا هم با کم کردن استرس و افزایش انعطاف پذیری بدن می‌تواند درمان مناسبی برای یبوست باشد.

  •  تغییر رژیم غذایی

یبوست ارتباط مستقیم با نوع غذا دارد. قطعا غذاهای سفت و وعده‌های پر گوشت فرد را برای هضم و دفع دچار مشکل می‌کند. بنابراین ضروری‌ست ترکیبی از گروه‌های غذایی مختلف در برنامه‌ی غذایی همه‌ی افراد گنجانده شود.

هرچه فیبر بیشتری مصرف کنید مدفوع حجیم‌تر و نرم‌تر می‌شود و دفع آن آسانتر می‌شود. بهتر است روزانه حداقل بین 30-25 گرم فیبر مصرف کنید. سبزیجات تازه، غلات سبوس‌دار، لوبیا، کلم، کاهو و میوه های تازه و خشک از جمله مواد غذایی فیبردار هستند.

 

  • مصرف غذاهای حاوی فیبر

مصرف غذا های دارای فیبر داخل دستگاه گوارش را پاکسازی و مرطوب میکند همچنین مقدار مدفوع را افزایش داده و عضلات دستگاه گوارش را تقویت خواهد نمود. غذاهایی مثل لوبیا، عدس، بلغور جو دوسر، بادام، جو، بیشتر سبزیجات، و میوه های تازه و خشک سرشار از فیبر می باشند.

  • گل محمدی برای درمان یبوست

گل محمدی خاصیت نرم کنندگی دارد و برطرف کننده نفخ معده است. استفاده از برگ‌های گل محمدی چه به صورت دمنوش و چه برای استفاده در غذا به بهبود یبوست کمک می‌کند. از جمله خواص گل محمدی می‌توان به درمان دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی و برطرف کردن التهاب و حساسیت در بدن اشاره کرد.  

 

یبوست

 

  • زیتون جهت دفع آسان

در طب سنتی یک ملین قوی است مصرف زیتون به صورت خام و یا روغن در کنار غذا به دفع آسان کمک می‌کند. چربی‌های غیراشباع موجود در روغن زیتون موجب روان شدن دفع می‌شود. در یبوست‌های شدید مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا می‌تواند موثر باشد.

  • درمان یبوست با دمنوش زنجبیل

از مهمترین خواص زنجبیل، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند فرایند هضم غذا را آسان‌تر کند و حتی به آن سرعت دهد. به‌همین دلیل نوشیدن دمنوش زنجبیل برای افرادی که مشکلات هضم غذا دارند و با یبوست مواجه می‌شوند بسیار مفید است.

  • درمان یبوست با دمنوش بابونه

بابونه گیاه آرامش‌بخش است و می‌تواند با تسکین دردهای عصبی و کاهش استرس میزان حرکات روده را تنظیم کند. برای درمان یبوست عصبی تهیه‌ی دمنوش بابونه یک روش بسیار موثر و کاربردی است. البته به خاطر داشته باشید استفاده از دمنوش بابونه برای خانم‌های باردار ممنوع است. پس در صورتی‌که به یبوست بارداری دچار هستید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

درمان یبوست با دمنوش نعناع

گیاه نعناع دارای ماده‌ای به نام منتول است که می‌تواند فرایند هضم غذا را تسهیل کند و مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و یبوست را رفع کند. اگر مشکلات شدید گوارشی دارید و به دنبال یک گیاه دارویی برای درمان هستید استفاده از دمنوش نعناع بعد از وعده‌های غذا قطعا وضعیت گوارش شما را بهبود می‌بخشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد