شناسه خبر: ۱۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد

تغذیه سالم | تغذیه سالم مناسب کودکان

تغذیه سالم واسه بچم چی می تونه باشه؟ | تغذیه مناسب کودکان

تغذیه سالم در دوران کودکی اهمیت فراوانی دارد. باعث جذب انواع ویتامین، پروتیئن به بدن می شود. این مطلب به چند میوه و سبزی مناسب دوران کودکی اشاره دارد.

تغذیه سالم

پر بازدید

ترینی‌ها :

تغذیه سالم برای کودکان اهمیت فراوانی دارد. مصرف میوه و سبزیجات برای کودکان ضروری است. میوه وسبزجات های مختلف باعث جذب ویتامین های گوناگونی به بدن می شوند و این روش برای دوره کودکی بهتر از مصرف دارو است. تغذیه سالم باید در دوران کودکی برنامه ریزی شده و صحیح باشد باعث جلوگیری از مبتلا شدن به خیلی از بیماری ها در بزرگسالی می شود. این مطلب به تغذیه سالم کودکان اشاره دارد. 

میوه های مفید برای کودکان

 گلابی

در حالی که رنگ پوست این میوه ها از سبز تا زرد تا قهوه ای متغیر است، ارزش غذایی گوشت سفید آنها متفاوت نیست، اما برخی از آنها شیرین تر از بقیه هستند زیرا ممکن است محتوای قند طبیعی آنها بیشتر باشد. گلابی دارای GI پایینی است. این بدان معنی است که کربوهیدرات گلابی به آرامی هضم می شود و منبع انرژی طولانی تری به شما می دهد. علاوه بر این، آنها همچنین حاوی فیبر غذایی، ویتامین C، برخی ویتامین E و سایر مواد معدنی هستند. به خصوص، گلابی نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر پتاسیم کمتری دارد و این برای برخی از بچه‌هایی که به دلیل مشکلات کلیوی خاص مجبور به رژیم غذایی کم پتاسیم هستند، خوب است.

هلو

این میوه ها با بیشتر قند طبیعی شیرین هستند. آنها منبع غنی ویتامین C و فیبر رژیمی هستند و به طور همزمان تعداد کمی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر به ویژه پتاسیم را تامین می کنند. علاوه بر این، هلو با گوشت زرد حاوی بتاکاروتن است که بدن به ویتامین A تبدیل می کند.

موز

 این میوه سرشار از ویتامین B۶ است که برای سلامت پوست، سیستم عصبی و تولید انرژی مورد نیاز بدن لازم است. علاوه بر این، موز همچنین منبع غنی از فیبر رژیمی، ویتامین C و پتاسیم است که به قوی و سالم نگه داشتن قلب کودکان شما کمک می کند. با کمال تعجب، برخلاف تصور رایج، موز چربی ندارد و چاق شدن با موز غیرممکن است تا بچه‌های شما بدون نگرانی از این میوه‌های خوب لذت ببرند. برای اینکه موز بیشتری به رژیم غذایی کودکان خود اضافه کنید، می توانید آنها را تشویق کنید که موز بخورند یا تنقلاتی مانند کیک موز یا بستنی موز درست کنند.
 

 

 آووکادو

آووکادو یک غذای فوق‌العاده برای تغذیه کودک یک ساله شماست. آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است که برای مغز و قلب کودک شما مفید است.
آووکادو را به قطعات مربعی تقسیم کنید و روی نان تست غلات کامل یا کراکر بمالید. مخلوط آووکادو را با سایر میوه‌ها و سبزیجات مانند کدو حلوایی پخته‌شده یا سیب‌زمینی شیرین، امتحان کنید.

توت ها

آن ها شامل توت فرنگی، زغال اخته، گیلاس و شاه توت هستند. هر چه رنگدانه توت تیره تر باشد، مغذی تر است. توت ها حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین C هستند که می تواند از خطر ابتلا به سرطان جلوگیری کند. توت ها نیز غذاهای خوبی برای مغز هستند.  عصاره توت می تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند. دانه های توت نیز منبع غنی از چربی های امگا ۳ هستند. اگر می‌خواهید قدرت مغز بچه‌هایتان را تقویت کنید، توت‌های بیشتری برای میان‌وعده بخرید یا به بچه‌هایتان کمک کنید اسموتی‌های دلخواهشان را درست کنند. لازم نیست آنها را فریب دهید زیرا بچه ها این میوه ها را دوست دارند. همچنین، می توانید مقداری توت به ماست، دیپ و غلات گرم یا سرد کودکان خود اضافه کنید. برای یک دسر سبک، یک تپه توت را به رویه هم زده اضافه کنید. در غیر این صورت، شما همچنین می توانید انواع توت ها را به سبزیجات مفید برای کودکان اضافه کنید که می توانند طعم را تقویت کنند. به عنوان مثال، می توانید گیلاس ورقه شده را با کلم بروکلی یا توت فرنگی با لوبیا سبز امتحان کنید.

 انگور

ترکیب قند آنها باعث می شود این میوه ها به طرز خوشمزه ای شیرین شوند. کربوهیدرات‌های آن‌ها به آرامی هضم می‌شوند، بنابراین انرژی که بچه‌های شما از انگور دریافت می‌کنند می‌تواند طولانی‌تر بماند. همچنین، انگور منبع غنی از فیبر غذایی، ویتامین C و برخی دیگر از پتاسیم است. پوست انگور دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که برای سلامت انسان بسیار مهم است.

تغذیه کودک

 

توجه: اگر کودک شما میوه نمی خورد؛ می توانید میوه ها را با انواع بستنی، شیر و شکلات ترکیب کرده و به شکل اسموتی به آن ها بدهید. 

سبزیجات مفید برای کودکان

کلم

 این سبزی سرشار از ویتامین ث، ویتامین کا و فیبر می‌باشد. کلم همچنین سولفور مورد نیاز بدن را تامین کرده که به کبد در خنثی‌سازی مواد مضر و سمی کمک می‌کند. می‌توانید از کلم برای پوشش غذاهای مختلف استفاده کنید. می‌توان مرغ، لوبیای سیاه، آووکادو و گوجه‌فرنگی‌های کوچک را درون کلم پیچید و غذایی جدید خلق کرد.

نخود فرنگی

این نخودها منبع غنی کربوهیدرات‌های سالم، پروتئین و چربی‌ها هستند. نخود فرنگی همچنین ویتامین‌های ب مهم مورد نیاز کودکان را تامین می‌کند. خبر خوب این است که اغلب کودکان این نخودها را دوست داشته و مشکلی در خوردن آنها ندارند. می‌توانید نخود فرنگی را به سالاد، سوپ، خورش و سایر غذاها اضافه کنید.

هویج

هویج یکی از بهترین وعده های غذایی برای کودک است. هویج سرشار از فیبر هایی است که باعث تقویت سیستم گوارش می شوند. همچنین در هویج ماده ای به نام بتا کاروتن وجود دارد که با تبدیل شدن به ویتامین A، باعث تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن می شود.

اسفناج

 اسفناج خواص بسیار زیادی دارد و سرشار از آهن است. آهن برای ساخت خون و فراهم کردن انرژی لازم کودک بسیار مفید است. دیگر مواد مغذی اسفناج هم می توانند به رشد کودک کمک شایانی کنند.اسفناج را نیز باید به شکل پخته شده و به حالت پوره برای مصرف نوزادان و یا کودکان آماده کنید. می توانید برای بهتر کردن طعم آن، از نمک استفاد

سیب زمینی شیرین

 سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت بینایی می شود.همچنین این سیب زمینی دارای مقدار زیادی فیبر، منگنز، ویتامین B6 و ویتامین C است که هر کدام از آن ها خواص بسیار زیادی برای بدن دارند و جزئی از مواد ضروری برای بدن هستند.برای تغذیه کودک، سیب زمینی را نیز ابتدا باید بخارپز کنید و سپس پوست آن را جدا و له کنید. همچنین می توانید با اضافه کردن نمک، طعم آن را بهتر کنید.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد