شناسه خبر: ۱۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

شله زرد | طرز تهیه شله زرد | شله زرد برای افطاری

برای افطار شله زرد مخصوص بپز+طرز تهیه

در ماه رمضان معمولا در وعده افطار یک غذای شیرین سرو می شود که خوشمزه ترین آن شله زرد است. با ترین تاپ همراه باشید

شله زرد

پر بازدید

ترینی‌ها :

شله زرد یکی از دسر‌های سنتی و محبوب ایرانیان است و خوردن شله زرد در ماه مبارک رمضان و برای وعده افطار بسیار مرسوم است. پخت یک شله زرد خوشمزه، خوشرنگ، معطر و جا افتاده مستلزم به کار بردن دستورات و توجه به نکات خاصی است. در ادامه این مطلب از سایت ترین تاپ دستور تهیه شله زرد را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد:

برنج ۱ پیمانه

آب ۷ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
گلاب یک چهارم پیمانه
خلال بادام ۵۰ گرم یا یک چهارم پیمانه
خلال پسته و گل محمدی به مقدار لازم برای تزیین
هل (اختیاری) به مقدار لازم
زعفران ۵ قاشق سوپ خوری

مراحل تهیه شله زرد:

۱- برنج رو پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز بشه و با ۷ پیمانه آب خیس کنید. (به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت)

۲- بعد از گذشت این زمان، برنج رو با همون آبی که خیس کردین داخل ظرف مناسب روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کنید( اگه کف کرد حتما کف روی آب رو جمع کنید) و اجازه بدین آروم بجوشه تا برنج ها شکفته بشن.

توی این مرحله بهتره اصلا شله زرد رو هم نزنین و قاشق داخل ظرف نبرین و بذارین به حال خودش باشه و بجوشه چون هم زدن در این مرحله باعث میشه ته بگیره و به کف قابلمه بچسبه.

۳- وقتی نصف آب برنج کشیده شد، زعفران دم کرده غلیظ رو اضافه میکنیم و هم میزنیم.

بیشتر مواقع زعفران بعد از اضافه کردن شکر افزوده میشه؛ اما تجربه به من ثابت کرده وقتی زعفران قبل از شکر به برنج اضافه میشه رنگ بهتری به شله زرد میده و برنج به خوبی رنگ میگیره!

۴- بعد از اضافه کردن زعفران، هم میزنیم( از این به بعد هم زدن ایرادی نداره) و اجازه میدیم بجوشه و به خوبی رنگ بده!

۵- اجازه بدین به آرومی بجوشه و هر از گاهی هم بزنین تا به غلظت مورد نظرتون برسه و بعد شکر رو اضافه و مخلوط کنین. توجه کنین که بعد از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی رقیق و شل میشه. بنابراین قبل از اضافه کردن شکر، کمی غلیظ تر از حالت دلخواهتون بردارین تا با اضافه کردن شکر به غلظت دلخواه برسه.

توجه کنین تا قبل از اضافه کردن شکر، برنج باید کاملا شکفته شده باشه و مغز پخت و نرم باشه چون بعد از اضافه کردن شکر برنج دیگه نمیپزه!

۶- بعد از اضافه کردن شکر بهتره مدام شله زرد رو هم بزنین؛ اجازه بدین کمی با حرارت کم بجوشه (حدود ده دقیقه الی یک ربع) و در آخر خلال بادام رو اضافه کنید.

بهتره خلال بادام رو از قبل با کمی گلاب خیس کنید! این کار باعث طعم گرفتن و نرم شدن خلال ها میشه؛ اما اگه از بادام تازه خلال شده استفاده میکنید نیازی به اینکار نیست.

۷- هل‌ها رو از هنگام شروع کار بشکنید و با مقدار کمی آب جوش خیس کنید. در مرحله آخر گلاب رو به همراه عصاره هلی که از صافی رد کردیم، اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

۸- در آخر روی شعله کم گاز شعله پخش کن قرار بدین و شله زرد رو به مدت ده دقیقه به همراه دم کنی دم بذارید و بعد حرارت رو خاموش کنید. شله زرد رو به صورت داغ داخل ظرف‌ها بکشین چون شله زرد اگه خنک بشه سفت تر میشه و رویه میبنده.
اجازه بدین داخل ظرف ها خنک بشه بعد به دلخواه با دارچین و گل محمدی و خلال پسته و… تزیین کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد