شناسه خبر: ۸۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد

چیکار کنیم رب گوجه خانگی کپک نزنه؟ + نکات

بهترین راهکار برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی رو با نکات دقیق اینجا یاد بگیرین.

کپک رب

پر بازدید

ترینی‌ها :

کپک زدن رب گوجه فرنگی یکی از دغدغه‌های رایج در میان بانوان است که می‌خواهند برای مدت طولانی از رب گوجه نگهداری کنند. هنگامی که روی سطح غذا کپک مشاهده کردید، به معنای فاسد شدن کل ظرف غذا است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با موثرترین راهکارهای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه‌فرنگی به طور کامل آشنا کنیم.

بهترین راهکار برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی وجود دارد که موثرترین آن‌ها عبارتند از:

نگهداری رب گوجه فرنگی در ظروف کوچک‌تر

یکی از ابتدایی‌ترین راهکارهای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی انتخاب ظروف کوچک برای نگهداری از رب است. بسیاری از افراد برای افزایش ماندگاری رب گوجه آن را داخل یخچال یا فریزر نگهداری می‌کنند. در صورتی که این کار هیچ تاثیری در پیشگیری از کپک زدن رب ندارد. بنابراین بهتر است رب را در ظروف کوچک‌تر نگهداری کرده تا پس از باز کردن درب ظرف، در طول مدت زمان کوتاهی رب داخل آن را مصرف نمایید.

۸ نکته طلایی برای خوشرنگ شدن رب گوجه فرنگی!

جوشاندن ظرف رب

از دیگر راهکارهای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی جوشاندن ظرف رب است. جوشاندن ظرف موجب می‌شود تا آلودگی‌های سطحی روی ظرف به طور کامل از بین بروند. بنابراین احتمال کپک زدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

استفاده از روغن در سطح رب گوجه فرنگی

از دیگر روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی ریختن مقداری روغن نباتی در سطح رب است. با این کار اکسیژن رسانی داخل رب متوقف شده و از ایجاد کپک جلوگیری می‌نماید. هنگامی که می‌خواهید از رب استفاده کنید با یک قاشق تمیز روغن را کنار زده و رب گوجه را به مقدار مورد نیازتان بردارید.

انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری از رب گوجه فرنگی

استفاده از ظرف مناسب برای نگهداری از رب گوجه‌فرنگی از دیگر راهکارهای پیشگیری از کپک زدن رب است. ظرفی متناسب با حجم رب انتخاب کرده و پوشش مناسبی را روی آن قرار دهید تا از رشد قارچ‌ها در سطح رب پیشگیری شود. اگر رب را در ظروف بزرگ نگهداری می‌کنید، پس از باز کردن درب ظرف، آن را داخل ظروف درب‌دار کوچک‌تر بریزید.

راهکارهای خانگی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

  • هنگام برداشتن رب گوجه‌فرنگی حتما از قاشق تمیز استفاده کنید. هرگز قاشق چرب یا استفاده شده را داخل رب نزنید، زیرا این کار منجر به کپک زدن رب می‌شود.
  • رطوبت از اصلی‌ترین عوامل موثر در ایجاد کپک است. بنابراین هرگز قاشق خیس را داخل ظرف رب نزنید. همچنین پوشاندن سطح رب با استفاده از روغن موجب می‌شود تا اکسیژن رسانی به رب متوقف شده و احتمال ایجاد رطوبت در رب کاهش پیدا کند.
  • ظروفی که دهانه کوچکی دارند انتخاب بسیار مناسبی برای نگهداری از رب گوجه‌فرنگی و پیشگیری از کپک زدن آن هستند. به همین دلیل بهتر است شیشه‌های نوشابه تمیز و نو خریداری نمایید و رب خانگی تهیه شده را داخل آن‌ها بریزید.
  • قرار دادن رب داخل یخچال می‌تواند روند رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را در سطح رب گوجه‌فرنگی کاهش دهد. بنابراین روند کپک زدن رب گوجه به تاخیر می‌افتد. از این رو بهتر است پس از باز کردن درب ظرف رب حتما آن را داخل یخچال قرار دهید.

نکات قابل توجه در رابطه با کپک زدن رب گوجه فرنگی

  • تفاوت دمای رب و یخچال از اصلی‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه فرنگی می‌باشد. بنابراین اگر دمای رب بالا باشد و آن را داخل یخچال قرار دهید، روند رشد کپک را در سطح رب افزایش خواهید داد. با توجه به این موضوع بهتر است هنگام تهیه رب خانگی ابتدا اجازه دهید دمای رب کاملا کاهش پیدا کرده و سپس آن را داخل ظروف مورد نظر بریزید.
  • زمانی که روی سطح رب گوجه‌فرنگی کپک ایجاد می‌شود، سم ناشی از تولید کپک به لایه‌های زیرین رب نیز نفوذ می‌کند. بنابراین تمام رب فاسد شده و قابل استفاده نمی‌باشد. فراموش نکنید که سموم ناشی از کپک می‌توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.
  • هرگز رب گوجه‌فرنگی را داخل ظروف بدون درب نگهداری نکنید. زیرا این کار موجب تسریع روند تولید کپک در سطح رب می‌شود. در صورتی که درب ظرف رب محکم نباشد، حتما قبل از بستن درب یک نایلون مقاوم و تمیز روی سطح رب قرار داده و سپس درب را ببندید.
  • افزودن نمک به رب گوجه‌فرنگی نیز می‌تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری از کپک زدن رب داشته باشد. بنابراین سعی کنید در پخت رب خانگی از نمک زیادی استفاده کرده و هنگام طبخ غذا، نمک کمتری را مورد استفاده قرار دهید.

کپک زدن رب گوجه خطرناک است؟!

کپک‌هایی که در سطح رب گوجه‌فرنگی ایجاد می‌شوند رنگ رب را تغییر می‌دهند. بنابراین طعم رب نیز تغییر کرده و در نهایت طعمی مشابه مزه خاک پیدا می‌کند. همچنین بوی قارچ موجود در کپک باعث تغییر بوی رب می‌شود. فراموش نکنید که کپک باعث شده، تا قارچ‌ها و باکتری‌ها تا عمق رب نفوذ کنند. بنابراین تمام رب فاسد شده و قابل مصرف نمی‌باشد. شاید این کپک‌ها منجر به بروز بیماری خطرناک و جدی نشوند، اما می‌توانند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شوند. همچنین افرادی که ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، با مصرف این رب‌ها دچار مشکلات جدی‌تری می‌گردند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد