شناسه خبر: ۸۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

شادترین و غمگین ترین کشور جهان | باسوادترین و کم سوادترین کشورهای جهان | پیشرفته ترین و عقب مانده ترین کشور جهان | امن ترین و ناامن ترین کشور دنیا | بزرگ ترین و کوچکترین کشور دنیا | ثروتمندترین و فقیرترین کشور دنیا

همه «ترین ها» در بین کشورهای جهان | ترین های دنیا را بشناسید

بزرگترین کشور جهان، کوچکترین کشور جهان، ثروتمندترین و فقیرترین کشور دنیا، باسوادترین و کم سواد ترین کشور دنیا، امن ترین و ناامن ترین کشور دنیا، و... را در ادامه مطلب می بینید.

unnamed

پر بازدید

ترینی‌ها :

در این مطلب از ترینی ها توجه شما را به برخی از جالب ترین آمارها در میان کشورهای دنیا جلب می کنیم. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید امن ترین و ناامن ترین کشور جهان، فقیرترین و ثروتمندترین کشورجهان، پرجمعیت ترین و کم جمعیت ترین کشور دنیا، بزرگترین و کوچکترین کشور جهان، غمگین ترین و شادترین کشورهای دنیا، پیشرفته ترین و عقب مانده ترین کشورهای دنیا، باسوادترین و کم سوادترین کشورها در جهان، پیرترین و جوان ترین کشورها در دنیا کدام کشورها هستند.

بزرگترین و کوچکترین کشور جهان 

کوچک ترین کشور جهان واتیکان است که به عنوان دید مقدس نیز شناخته می شود. واتیکان با 0.44 کیلومتر مربع کوچک ترین کشور از نظر مساحت است. این کشور کاملا در شهر رم پایتخت ایتالیا قرار دارد و مرکز کلیسای کاتولیک است.

بزرگترین کشور جهان  روسیه (Russia)  است، این کشور به تنهایی ۱۱ درصد از مساحت کل کره زمین را به خود اختصاص داده و کشور روسیه حدود ۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. وسعت کشور پهناور روسیه به اندازه‌ای است که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگر این کشور در قاره اروپا واقع شده و با کشورهای نروژ، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلاروس، اوکراین، گرجستان، آذربایجان، قزاقستان، چین، مغولستان و کره شمالی مرز مشترک دارد.

روسیه

پرجمعیت ترین و کم جمعیت ترین کشور جهان

هند با 1441.72 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال 2024 است.

واتیکان، کوچک‌ترین کشور مستقل بین‌المللی شناخته‌شده در جهان، دارای کمترین جمعیت با تنها ۷۶۴ نفر در ۲۰۲۴ است. تووالو، نائورو، پالائو و سن‌مارینو نیز به‌ترتیب ۱۰ هزار و ۶۷۹ نفر، ۱۱ هزار و ۶۸۰ نفر، ۱۶ هزار و ۷۳۳ نفر و ۳۳ هزار و ۸۸۹ نفر جمعیت دارند.

هند

تولد ۱۲۴ سالگی مسن‌ ترین زن شناخته شده جهان + ویدیو

 ثروتمندترین و فقیرترین کشورجهان

ثروتمندترین کشورهای جهان را می توان بر اساس تولید ناخالص داخلی آن ها که اصطلاحا به آن GDP گفته می شود، مورد ارزیابی قرار داد.

لیختن اشتاین ثروتمندترین کشور جهان در سال 2024 بوده و بالاترین نرخ تولید ناخالص داخلی جهان را نیز به خود اختصاص داده است.به علاوه این کشو کمترین میزان بدهی خارجی را داشته و نرخ بیکاری آن 1.5 درصد و در پایین ترین حد ممکن می باشد.

سودان جنوبی به‌رغم داشتن ذخایر نفتی غنی فقیرترین کشور جهان است. این کشور با شکاف‌های اجتماعی، نابرابری، فساد و جنگ مواجه است. اکثریت جمعیت آن به کشاورزی سنتی مشغول هستند، اما خشونت و رویدادهای شدید آب‌وهوایی اغلب کشاورزان را از کاشت یا برداشت محصولات باز می‌دارد.

شادترین و غمگین ترین  کشورجهان

فنلاند در گزارش شادی جهانی ۲۰۲۴ با امتیاز ۹۵.۶۷ از ۱۰۰، به‌عنوان شادترین کشور جهان رتبه‌بندی شده است. محققان این رقم را به حمایت قوی جمعی، اعتماد متقابل، اعتقاد راسخ به آزادی شخصی و حداقل سوءظن نسبت به فساد دولتی نسبت دادند.

کشورهای ترین

طبق بررسی منابع معتبر و گزارش Migrate Magazine، غمگین ترین کشور دنیا ۲۰۲۴ افغانستان  است.

پیرترین و جوان ترین کشورهای دنیا

تعداد مردمان ژاپنی ۶۵ سال یا بیشتر در یک دوره ۴۰ ساله تقریباً چهار برابر شد و در سال ۲۰۱۴ به ۳۳ میلیون نفر است. براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، ژاپن در حال حاضر پیرترین جمعیت را در جهان دارد.در نیمه اول سال جاری میلادی مجموعا ۳۷ هزار و ۲۲۷ نفر که به تنهایی زندگی می‌کردند در خانه‌های خود مرده پیدا شدند که بیش از ۷۰ درصد از آن‌ها بالای ۶۵ سال بودند.

کشورهای ترین

نیجریه جوان ترین جمعیت جهان را دارد.  میانگین سنی در نیجریه فقط ۱۴.۵ سال است که آن را جوان‌ترین کشور جهان می‌کند.

باسوادترین و کم سوادترین کشورهای جهان

فنلاند به عنوان باسوادترین کشور جهان از شهروندان خود می خواهد نه تنها از مهارت خواندن و نوشتن برخوردار شوند، بلکه همچنین توانایی تولید، تفسیر و تحلیل مقوله های دیگری چون تصاویر، آمار و غیره را کسب کنند.

کشور چاد در قاره آفریقا با نرخ  ۲۷ درصد، کم سوادترین کشور جهان می باشد.

 پیشرفته ترین و عقب مانده ترین کشورهای جهان

پیشرفته‌ترین کشورهای جهان با بررسی مناطقی تعیین می‌شود که بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه می‌کنند. در این بررسی هزینه‌های تحقیق و توسعه مطلق و نمرات شاخص توسعه انسانی (HDI) سنجیده می‌شود که توسعه کلی یک کشور را در ابعاد کلیدی هم‌چون امید به زندگی، تحصیلات و درآمد سرانه اندازه‌گیری می‌کند.

آلمان با هزینه تحقیق و توسعه مطلق ۱۳۴.۴۵ میلیارد دلاری و شاخص توسعه انسانی ۰.۹۵ درصد رتبه ترکیبی ۴.۶ را به‌دست آورد و به‌عنوان پیشرفته‌ترین کشور جهان شناخته شد. بخش فناوری محرک اصلی اقتصاد در آلمان است که بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده و درآمد حاصل از فروش آن بیش از ۲۳۰ میلیارد یورو است. این بخش بیش از ۱۰۰ هزار شرکت در آلمان دارد و حدود ۷ درصد از کل تولید اقتصادی آلمان را تشکیل می‌دهد.

بوروندی در افریقا با شاخص توسعه انسانی: ۱۸۷ و تولید ناخالص داخلی سرانه: ۲۳۸ دلار و امتیاز ترکیبی: ۱ عقب مانده ترین کشور دنیا شناخته می شود.

امن ترین و نا امن ترین کشورهای دنیا 

کشور ایسلند کمترین آمار جرم و جنایت در جهان را دارد. ایسلند با نرخ پایین قتل، جنایات خشونت‌آمیز و دسترسی محدود به سلاح‌های سبک، کشوری مناسب از نظر امنیت اجتماعی محسوب می‌شود. در کنار این موارد، ثبات سیاسی، نبود درگیری، بالا بودن سطح اعتماد و صفر بودن میزان حملات تروریستی در این کشور، ایسلند را به امن ترین کشور جهان تبدیل کرده است.

کشورهای ترین

افغانستان کشوری با بیشترین میزان خطر است و در واقع خطرناک‌ترین و ناامن ترین کشور جهان محسوب می‌شود.

مردانه ترین و زنانه ترین کشورهای دنیا

زنانه ترین کشور دنیا کشور ارمنستان است.مشکلات اقتصادی در ارمنستان هم باعث شد تعداد زیادی از مردان برای یافتن کار به کشورهای مجاور مهاجرت کنند، این امر منجر به سنگین‌تر شدن کفه ترازوی جمعیت به نفع زنان به نسبت 54.97 درصد شد.

مردانه ترین کشور دنیا هم قطر است و آن نیز به لیل جمعیت زیاد نیروی کار در این کشور است. به طوریکه در مقابل هر 100 زن،306 مرد در ان وجود دارند.

کشورهای ترین

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد