شناسه خبر: ۸۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد

رتبه ایران در جدول جهانی سو تغذیه

جایگاه نگران کننده ایران در جدول جهانی سو تغذیه کجاست ؟

جایگاه ایران در جدل نهایی سو تغذیه کشور ها در بین 167 کشور مشخص شده است.در ادامه رتبه ایران را بخوانید.

سوتغذیه

پر بازدید

ترینی‌ها :

سوتغذیه یک مشکل به شدت جدی برای دولت ها و مردم آن کشور است و به تازگی جدول جهانی سوتغذیه در بین کشور ها منتشر شده است که متاسفانه ایران در این رده بندی،رتبه بسیار عجیب و نگران کننده ای دارد و اینطور که مشخص است این آمار از سال های گذشته در کشور ما بیشتر شده است.

 سوءتغذیه، مشکلی رایج اما کمتر شناخته شده است که به دلیل عدم توجه کافی به آن، در بیشتر مواقع راه درمان موثری نیز برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال متخصصان، سوء تغذیه را علت بیماری‌های مختلف می‌دانند، ضمن این که خودش هم می‌تواند از پیامدهای برخی بیماری‌ها باشد. پس باید مورد توجه دولت‌ها در سراسر جهان قرار گیرد.

 اهمیت توجه به سوء تغذیه زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم این عارضه تا چه حد می‌تواند سلامت جوامع را مورد تهدید قرار دهد و بار اجتماعی و اقتصادی برای دولت‌ها داشته باشد. به همین دلیل بود که در آوریل ۲۰۱۶، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵، دهه اقدام سازمان ملل در مورد تغذیه اعلام شد. هدف این دهه تسریع در انجام تعهدات سیاستی است که منجر به اقدامات قابل اندازه‌گیری برای رسیدگی به همه اشکال سوء تغذیه می‌شود

سوتغذیه

«فائو» در گزارش خود ۱۶۷ کشور جهان را از نظر سوء تغذیه مقایسه کرده که رتبه ایران در این جدول ۹۰ بوده است و این نشان می‌دهد که ۷۷ کشور نسبت به ایران سوء تغذیه بیشتری داشته اند.

ایران در این رده بندی جهانی ۱۲ پله نسبت به رده بندی قبلی بالا آمده چرا که در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ رتبه ۱۰۲ را داشت.

در این رابطه به تازگی محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اعلام کرده است که  ۸ استان کشور از نظر تغذیه نیاز به توجه بیشتری دارند.

این استان‌ها شامل کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، ایلام هستند که در واقع استان‌های جنوبی کشور به شمار می روند و در مورد امنیت غذایی آنها هشدار داده شده است؛ استان‌هایی که به لحاظ اقتصادی کم برخوردار محسوب می‌شوند و شاخص‌های تغذیه‌ای که با درآمد نسبت مستقیم دارد در این استان‌ها حال و روز خوبی ندارد.

سوتغذیه

بر این اساس شایع‌ترین علل سوء تغذیه، نا امنی غذایی یا عدم دسترسی به غذای کافی و مقرون ‌به‌ صرفه است.  همچنین ناتوانی در تهیه غذا، مشکلات گوارشی و مشکلات مربوط به جذب مواد مغذی، مصرف بیش از حد الکل و اختلالات سلامت روان از دیگر علل شایع سوء تغذیه به شمار می‌روند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سوء تغذیه مردم تمام کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حدود ۸۹۰ میلیون بزرگسال در سراسر جهان با چاقی زندگی می‌کنند، در حالی که ۳۹۰ میلیون نفر دچار کمبود وزن هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد