شناسه خبر: ۷۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد

بیوگرافی سید عباس عراقچی | وزیر امور خارجه | تحصیلات سید عباس عراقچی | سوابق کاری سید عباس عراقچی

زندگینامه سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه دولت پزشکیان

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه دولت مسعود پزشکیان است. در ادامه بیوگرافی سیدعباس عراقچی، تحصیلات، همسر سید عباس عراقچی، سوابق کاری و اجرایی او را خواهیم خواند.

سید عباس عراقچی

پر بازدید

ترینی‌ها :

سید عباس عراقچی یکی از دیپلمات های مشهور ایرانی است که بیشتر شهرتش به علت حضور در مذاکرات 5+1  در ترکیب تیم مذاکرکننده ایرانی است. سید عباس عراقچی سابقه سخنگویی وزارت خارجه و معاونت سیاسی وزیر امورخارجه را نیز در کارنامه خود دارد. وی توانست به عنوان وزیر امور خارجه دولت چهاردهم رای اعتماد را از مجلس شورای اسلامی بگیرد.

 زندگی سید عباس عراقچی

 

عبّاس عراقچی در آذر سال ۱۳۴۱ در یک خانواده سنتی در تهران زادهٔ شد. او دارای ۳ خواهر و ۳ برادر است که قریب به اتفاق اعضای خانواده‌ی وی در حوزه‌ی بازرگانی و تجارت فعال می‌باشند و پدربزرگ وی تاجر فرش بود. او در ۱۷ سالگی پدر خود را از دست داد. او دارای دو برادر بزرگتر از خود است که یکی از آنها، عضو هیئت رییسه اتحادیه صادرکنندگان و دیگری عضو اتحادیه فروشندگان است.برادر زاده‌ی وی، سید احمد عراقچی، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ به عنوان معاون ارزی رییس کل بانک مرکزی ایران فعالیت می‌کرد، که در پی نوسانات ایجاد شده در بازار ارز، پس از جدایی ولی‌الله سیف از ریاست بانک مرکزی، او نیز از سمت خود برکنار شد و توسط قوه قضائیه دستگیر شد.

خانواده و اصالت اصفهانی سید عباس عراقچی

 

بزرگ شده خیابان بهار محدوده پیچ شمیران و هفت تیر است.اصالتا از سمت پدری اهل اصفهان می باشد، ۳ خواهر و ۳ برادر دارد که اکثر در حوزه بازرگانی و تجارت فعالیت دارند، او پدرش را در ۱۷ سالگی از دست داده است.

همسر سید عباس عراقچی

 

همسر عراقچی، بهاره عبداللهیان است و آنها دارای ۲ پسر و ۱ دختر هستند.

 

پدر خانم شاغل در اتاق بازرگانی و همسر هنرمند عباس عراقچی

 

خانم بهاره عبداللهیان دختر یکی از چهره های موثر در اتاق بازرگانی است، علی عبداللهیان پدر همسر عراقچی از چهره های سیاسی نزدیک به حزب موتلفه اسلامی است.

خانم بهاره عبداللهیان بر عکس پدر و همسرش هنرمند نقاش است که در زمان حضور در کشور ژاپن بعنوان همسر سفیر نمایشگاه رنگ روغن نیز برگزار کرد.

خانواده عباس عراقچی

ورود به سپاه پاسداران

 

 عبای عراقچی در این زمینه می گوید: در سال ۱۳۵۸، سالی که انقلاب فرهنگی شد دیپلم گرفتم اما با تعطیلی دانشگاه و شروع جنگ بواسطه یکی از دوستانم که در سپاه بود وارد این سازمان شدم.

بیوگرافی حجت الاسلام اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات!

از سپاه تا وزارت خارجه

 

در سال ۱۳۶۴ وقتی ۲۳ ساله بود، در آزمون ورودی دانشکده وزارت خارجه قبول و مشغول تحصیل شد تا اینکه بعد از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۶۸ از سپاه جدا و وارد وزارت خارجه شد

فعالیت خود را بعنوان کارشناس بخش بین الملل شروع کرد سپس در سال ۱۳۷۳ اولین پست خود که سرپرستی نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی بود را گرفت

از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ سفیر ایران در فنلاند شد سپس در سال ۸۲ نیز به مدت یکسال رئیس اداره اول اروپای غربی وزارت خارجه بود.

از تدریس تا معاون حقوقی

 

پس از انتخاب محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور و حضور منوچهر متکی بعنوان وزیر، آقای عراقچی از سال ۸۴ تا ۸۶ معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت خارجه شد. ایشان سپس از  سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ نیز سفیر ایران در کشور ژاپن شد.

معاون وزیر

 

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ به معاونت امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه رسید و سپس بعنوان معاون  جواد ظریف شروع بکار کرد. او از سال ۱۳۹۶ نیز حکم معاون سیاسی وزارت امور خارجه را گرفت.

سید عباس عراقچی

خلاصه ای از سوابق اجرایی سید عباس عراقچی

 

  • معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه
  • سخنگوی وزارت امور خارجه 1392
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران توکیو 1386 تا 1390 
  • معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه 1384 تا 1386 
  • رئیس دانشکده روابط بین الملل 1383 و 1384
  • رئیس اداره اول اروپای غربی وزارت امور خارجه 1382 و 1383 
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران هلسینکی - فنلاند 1278 تا 1382 
  • سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در تالین - استونی 1378 تا 1382 
  • مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی 1377 و 1378
  • سردبیر مجله سیاست خارجی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی 1378
  • معاون پژوهشی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی 1377
  • رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی 1376 و 1377
  • معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه ای و غیر متعهدها 1372 و 1373 
  • کارشناس بخش بین الملل وزارت امور خارجه 1370 تا 1372 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد