شناسه خبر: ۶۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

چشم مصنوعی شهر سوخته |

کشف عجیب ترین چشم جهان در ایران | ماجرای اولین چشم مصنوعی در شهر سوخته

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی با پیشینه چهار هزار و 800 سال کشف شد. در ادامه اولین چشم مصنوعی جهان را ببینید.

اولین چشم مصنوعی

پر بازدید

ترینی‌ها :

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی با پیشینه چهار هزار و 800 سال کشف شد، این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30 ساله در یکی از گورهای شهر سوخته مدفون شده است. این چشم مصنوعی بر روی جمجمه او قرار داشته است.

چشم مصنوعی یافت شده در چشم چپ این زن کار گذاشته شده و با وجود گذشت زمان هنوز سالم مانده است. جنس این چشم مصنوعی به طور کامل مشخص نشده اما به نظر می رسد در ساخت آن از قیر طبیعی مخلوط به نوعی چربی جانوری استفاده شده است.

چشم مصنوعی ایران

چشم مصنوعی شهر سوخته

در این شهر یک پروتز چشم متعلق به حدقه (اربیت) چپ خانمی حدود 3۰ ساله کشف شد که با توجه به قدمت آن (۴۸۰۰ سال پیش) می‌توان آن را اولین چشم مصنوعی ثبت شده در تاریخ بشر و پزشکی دانست. این موضوع توسط مراکز بین‌المللی بررسی و تایید شده است.

چشم مصنوعی زابل

مواد و طرح چشم مصنوعی شهر سوخته

مواد چشم، مخلوطی از قیر طبیعی و نوعی چربی حیوانی است. این چشم با سیم‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متر - احتمالاً برای طراحی مویرگ‌هایی روی سطح کره چشم - تزیین شده است که گواه مهارت سازندگان و امکان استفاده از ذره‌بین است. خطوط صافی نیز در طراحی در نظر گرفته شده است تا یک لوزی در اطراف مردمک ایجاد کند. برخی این خطوط را به پرتوهای نور تعبیر کرده‌اند که یادآور نقش آن در بینایی است. برای ثابت نگه داشتن این چشم نیمکره‌ای، دو سوراخ در دو طرف ایجاد کرده‌اند تا آن را دور سر با نخ ثابت کنند. چشم یک دایره کوچکتر در مرکز دارد که در واقع قرنیه است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان