شناسه خبر: ۴۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد

مهریه های غیرمتعارف | مهریه های عجیب ایرانی

عجیب ترین مهریه ایرانی ها برای ازدواج؛ از بال مگس تا چشم شوهر

گاهی مهریه هایی که افراد برای ازدواج تعیین می کنند، باعث تعجب همه می شود. در ادامه با عجیب ترین مهریه ها آشنا شوید.

مهریه های عجیب

پر بازدید

ترینی‌ها :

برخی افراد فکر میکنند با قرار دادن مهریه های عجیب و غریب می توانند از ازدواج خود محافظت کنند. در هر دوره ای مهریه بر اساس آنچه در جامعه پذیرفته شده و قول و قراری که پیش از ازدواج تعیین می شود، مشخص می شد. اما گاهی مهریه های عجیب در هیچ چارچوبی نمی گنجند و باعث تعجب می شوند. در ادامه با برخی از مهریه های عجیب تاریخ ایران آشنا شوید.

  • ازدواج سوم با مهریه بال مگس

یکی از عجیب ترین مهریه های تاریخ ایران در شعبه ۲۶۴ دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد. یک کیلو بال مگس! سال ۸۶ زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می‌شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد! او که سومین ازدواج خود را شکست خورده می‌دید، دلیل جدایی از همسرش را فریبکاری او عنوان کرد و گفت: «همسرم علی رغم متاهل بودن، با من ازدواج کرده و حالا من تا مهریه‌ام را نگیرم از زندگی اش بیرون نمیروم.»

  • از چشم هایش کوتاه نمی‌آیم

پرونده دیگر در مورد زنی است که چشم های شوهرش را به عنوان مهریه انتخاب کرده. این پرونده در شعبه ۲۷۹ مجتمع قضائی عدالت رسیدگی شد. در واقع مهریه این خانم ۵هزار سکه طلا بود که بخشیده شد اما او برای داشتن چشمان همسرش کوتاه نیامد و در نهایت چون طبق قانون شرع اعضای اصلی بدن قابل جدا کردن نیست و تعهد مالی ایجاد نمی‌کند داماد فقط محکوم به پرداخت پنج هزار سکه طلا شد.

مهریه های عجیب

  • مهریه‌ای با ارزش معنوی

یکی دیگر از مهریه‌های عجیبی که در عقدنامه یکی از دختران ایرانی به ثبت رسیده است ۱۰۰۰ سفر پیاده به کربلاست. این مهریه ارزش مالی ندارد، اما کاری است که طبق تقاضای عروس‌خانم، داماد باید آن را انجام دهد تا حکم طلاق صادر شود.

  • دست و پای من مهریه عروسم

اما مهریه های عجیب و غریب به اینجا ختم نمی شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این بار پدر داماد، علاوه بر هزار سکه طلا و ۱۰۰ میلیون تومان پول نقد، دست و پای خودش را به عنوان مهریه به عروس تقدیم کرده است.

مهریه های عجیب

  • 5 هزار مرجان دریایی

یکی دیگر از عجیب ترین مهریه ها، ۵ هزار مرجان دریایی است. دلیل انتخاب این مهریه آشنایی در کنار دریاست. به گفته خانم ۵ هزار مرجان دریایی، حق من است و می‌خواهم بعد از دریافت مهریه‌ام به این زندگی پایان دهم. این درحالی است که قاضی پرونده به دو طرف وقت داده تا بر سر تعیین مهریه به یک نتیجه برسند.

  • ۱۰ راس آهوی وحشی

حیوانات، سهم زیادی در مهریه‌های عجیبی داشتند که در طول سال ۹۰ در دادگاه‌های خانواده به اجرا گذاشته شد. یکی از مهریه های عجیب که در سال های اخیر گذاشته شده است، 10 راس آهوی وحشی بوده است که زنی که دیگر نمی‌توانست زندگی در کنار همسرش را تحمل کند، اواسط امسال به شعبه ۲۶۸ دادگاه خانواده ونک رفت و مهریه عجیبش را به اجرا گذاشت.

  • یک جفت قوی سفید

همیشه سکه و انواع گل نیستند که مهریه‌های عجیب و غریب را تشکیل می‌دهند. گاهی وقت‌ها عروس خانم‌ها پا را فراتر گذاشته و از پرندگان برای تعیین مهریه‌شان مایه می‌گذارند مثل زن جوانی که همین امسال به شعبه ۲۶۸ دادگاه خانواده ونک رفت تا مهریه‌اش را که یک جفت قوی سفید بود به اجرا بگذارد.

مهریه های عجیب

  • ۱۰ هزار لیتر بنزین

بالا رفتن قیمت بنزین نه تنها تاثیر زیادی روی زندگی مردم گذاشت، بلکه باعث شد یکی از عجیب‌ترین مهریه‌ها نیز در کشور ثبت شود. ماجرا از این قرار است که تازه عروسی چند ماه قبل وقتی در دفترخانه‌ای درتهران حاضر شد تا خطبه عقد بین او و شوهرش جاری شود، مهریه‌ای را به زبان آورد که باعث شگفتی حاضران شد. او گفت که می‌خواهد مهریه‌اش ۱۰ هزار لیتر بنزین باشد و شوهرش نیز با این مهریه موافقت کرد. اگر چه خوشبختانه این تازه‌عروس پایش به دادگاه خانواده باز نشد، اما در همان دفترخانه، وقتی آن‌ها دفتر ازدواج را امضاء کردند و آقا داماد هم این مهریه عجیب را پذیرفت، خبر مثل یک توپ صدا کرد.

مهریه‌هایی که بی اثر است

حالا این سؤال مطرح می‌شود که وقتی قانون این گونه مهریه های فانتزی و رویایی را غیرمجاز و غیرقابل اجرا می‌داند پس چه اتفاقی در برخی دفترخانه‌ها می‌افتد که زنی با نشان دادن سند ازدواجش درخواست ۵ هزار مرجان دریایی را به عنوان مهریه مطالبه می‌کند؟

علی مظفری نائب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در این باره می‌گوید: در قانون مدنی کشور برای مهریه زوجه شروطی معین شده است، ازجمله اینکه مهریه باید مالیت داشته باشد. یعنی قابل دریافت و استفاده باشد، برای همین مهریه‌هایی که جنبه فانتزی و رویایی دارند نباید در سند ازدواج درج شوند، اگرچه عقد صحیح است، ولی مهریه اثری ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد