شناسه خبر: ۲۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد

افسانه های ایرانی | افسانه های ایرانی ناشناخته | اسم موسی کو تقی

افسانه ناشناخته در مورد اسم پرنده یاکریم یا موسی کو تقی!

همیشه به این فکر میکردم که چرا به این پرنده ها میگن «موسی کو تقی». نگو که پشت این اسم خاص یک افسانه عجیبی هست!

افسانه های ایرانی

پر بازدید

ترینی‌ها :

پرنده ای که در سراسر ایران با نام قمری می شناسند، اما در برخی مناطق آن را یاکریم یا موسی کو تقی می دانند. در شهرهای سمنان و خراسان، قمری را موسی کو تقی و یاکریم صدا می زنند، اما بسیاری از افراد نمی دانند که چه داستان عجیبی پشت این اسم وجود دارد. همراه ما باشید تا افسانه پشت اسم موسی کو تقی را بدانید.

درباره پرنده قمری یا موسی کو تقی چه می دانید؟

یاکریم یک پرنده زینتی و خانگی بسیار زیبا می‌باشد که بسیاری از پرورش دهندگان و علاقه‌مندان را به خود جلب نموده است. این پرنده نسبت به سایر کبوتر‌ها از جثه بزرگتری برخوردار بوده و حدودا ۳۰ سانتی متر طول دارد، یاکریم دارای صدایی زیبا و دلنشین می‌باشد و دارای نیم طوقی سیاه و سفید رنگ در قسمت پشتی گردن خود بوده و نوکی نازک و نسبتا طولانی دارد.

ریشه جالب و خواندنی ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب»

در گویش خراسانی به آن «موسی کو تقی» گفته می‌شود. نام موسی کوتقی به دلیل آواز یا صدای این پرنده نام گرفته‌است. گویی او نام موسی کو تقی را با آواز می‌خواند. اما چرا نام موسی کو تقی بر آن نهادند؟

چرا در برخی مناطق ایران به قمری یاکریم و موسی کو تقی میگن؟

افسانه «موسی کو تقی» در باور مردم خراسان به این شکل روایت می شود:

داستان از این قرار است که سه برادر به نام تقی، موسی و کریم بودند که بدون اجازه برای بازی از خانه دور می شوند. تقی در حین بازی کردن گم می شود و موسی و کریم نمی توانند او را پیدا کنند.

در نهایت موسی و کریم از خدا می خواهند که کی از آن ها را به پرنده ای تبدیل کند تا بتواند پرواز کند  و از آسمان به دنبال تقی بگردد. تا برادر دیگر بتواند به خانه برود و خبر گم شدن تقی را به پدر و مادرشان بدهد.

افسانه موسی کو تقی

خدا دعایشان را مستجاب می کند و کریم به پرنده ای تبدیل می شود و در آسمان به پرواز در می آید. اما نمی تواند تقی را پیدا کند.

از آن به بعد مدام با صدای خودش از موسی سراغ تقی را می گیرد تا شاید به خانه برگشته باشد. نقل است که این صدا به عنوان آواز در نسل های بعدی این پرنده نهادینه می شود.

شما کدام یک از افسانه هایی ایرانی را می شناسید؟

آیا این خبر مفید بود؟

  • ناشناس ارسالی در

    مگر اینکه موسی دخل تقی رو آوورده باشه

    بعد کریم از موسی پرسیده موسی کو تقی... 😁

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد