شناسه خبر: ۸۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد

دریاچه ارومیه برای بار دیگر به طور کامل خشک شد! + جزئیات و تصویر

در جدیدترین خبر ها،متاسفانه قسمت های بسیار بزرگی از دریاچه ارومیه برای بار دیگر خشک شده است.

دریاچه ارومیه

پر بازدید

ترینی‌ها :

دریاچه ارومیه که از جاذبه های بسیار زیبای ارومیه شناخته میشد،سال ها پیش یک بار به طور کامل خشک شد و پس از احیا و مرمت این دریاچه و قرمز شدن آب آن،به تازگی خبر رسیده قسمت های بسیار زیادی از این دریاچه برای بار دوم خشک شده است.

تصاویر جدید از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه خشک شده و با پوشش نمکی سفید رنگی در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود. برای بار اول درست یک سال قبل در شهریور ۱۴۰۲ دریاچه ارومیه تقریبا به‌طور کامل خشک شد.

دریاچه ارومیه در بهار ۱۴۰۳ به صورت فصلی و با بارندگی نسبتا خوب اواخر ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳ به صورت فصلی بخشی از آن در حدود یک میلیارد مترمکعب آبگیری شد، ولی مجددا از ابتدای تابستان ۱۴۰۳ روند خشک شدن آن شدت گرفت و مجددا در شهریور ۱۴۰۳ به‌‌طور کامل خشک شد.

دریاچه ارومیه

گسترش کشاورزی آبی، سدسازی و سوءمدیریت بیش از افزایش دما و کاهش بارندگی بر خشکی دریاچه اثر گذاشته است. آئروسل‌های موجود در بستر دریاچه اکنون و در خشکی دریاچه ارومیه اثر منفی بر سلامت انسان دارند. بزرگراه شهید کلانتری که بر شوری، تبخیر و اکوسیستم در بازوهای شمالی و جنوبی دریاچه اثر مخرب دارد.

(ویدیو) تصاویری جدید از وضعیت دریاچه ارومیه | دریاچه ارومیه قرمز شد! + جزئیات

تلاش‌های یک دهه اخیر بر یکپارچه‌سازی مخازن، رهاسازی آب کشاورزی و ارتقای سطح دریاچه متمرکز بوده‌اند. مدیریت با شرایط نظارت شده مانند سطح دریاچه، تبخیر دریاچه، شوری دریاچه و جمعیت پرندگان مهاجر باید سازگاری ایجاد کند.

بهبود معیشت کشاورزان فقیر و تحت استرس مزمن فراتر از کشاورزی نیازمند مشارکت وسیع مردمی است. پژوهش‌های جدید برای تعیین میزان پارامترهای گوناگون و به‌روزرسانی آنها ضروری است. سطح بارش، میزان نمک، انحلال، و اثرهای آن بر ژرفا سنجی، تبخیر دریاچه، توزیع پرندگان، و تغذیه شبکه پرندگان و وابستگی آنها به سطح دریاچه، شوری و ترکیبات یونی، باید اندازه‌گیری شود.

دریاچه ارومیه

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد