شناسه خبر: ۸۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

کوچه مازاری‌های یزد

معطرترین کوچه ایران با قدمتی معادل 7 قرن | نخستین گذرگاه فرهنگ و هنر ایران

معطرترین کوچه ایران که به عنوان نخستین گذرگاه فرهنگ و هنر ایران هم لقب گرفته را در این مطلب از ترینی ها به شما معرفی می کنیم.

مازاری ها

پر بازدید

ترینی‌ها :

 کوچه مازاری ها در یزد معطرترین کوچه ایران نام گرفته است. کوچه مازاری ها خصوصا در فصل تابستان که فصل چیدن برگهای حناست از رونق زیادی برخوردار است. کوچه مازاری‌های یزد از ۷ قرن پیش تا امروز محل فعالیت کارگاه‌های حناسابی و نخستین گذرگاه فرهنگ و هنر ایران است.

10 تا ازبهترین مقاصد داخلی برای سفر در پاییز | پاییز کجاها خوش می گذره ؟

 

روزهای گرم تابستان، زمان برداشت برگ گیاه حناست و در کوچه مازاری‌های یزد حسابی برو و بیا به پا می‌شود. کوچه مازاری‌های یزد سرتاسر پر از کارگاه‌های حناسابی است. قدمت این کوچه و این کارگاه‌ها هم به ۷ قرن پیش می‌رسد. در کنار کارگاه‌های حناسابی، کارگاه‌های آسیاب ادویه‌جات دیگر هم شکل گرفته. عطر و بوی این کوچه موجب شده است تا گردشگران زیادی راهی کوچه مازاری‌ها شوند و از دیدن راه و رسم آسیاب برگ حنا و انواع و اقسام ادویه‌جات لذت ببرند. کوچه مازاری‌ها به نخستین گذرگاه فرهنگ و هنر ایران هم معروف است.

 

حناسابی در کوچه مازارنی های یزد

حرفه ۷۰۰ ساله یزدی‌ها

کوچه مازاری‌های یزد سنگفرش شده و در دو طرف کوچه کارگاه‌های حناسابی است. چندتایی هم کارگاه آسیاب ادویه‌جات دیگر مثل دارچین، زردچوبه و فلفل و ... جاخوش کرده‌اند. همین چند کارگاه کافی است تا این کوچه معطرترین کوچه یزد باشد. «مهدی مسیح» یکی از قدیمی‌های این کوچه است. پدرش «محمد مسیح» و پدربزرگش «رجبعلی مسیح» در همین کارگاه حناسابی می‌کردند. او به همشهری می‌گوید: «چند سالی است پدرم آلزایمر گرفته و خانه‌نشین شده. او برای‌مان تعریف می‌کرد که ماز در زبان یزدی به معنای چرخ است. حرکت و چرخیدن سنگ آسیاب برای سابیدن حنا را مازار می‌گفتند و به همین دلیل شغل حناسابی، مازاری نام گرفته و به این محدوده می‌گویند کوچه مازاری‌ها.»

حناسابی در کوچه مازارنی های یزد


در کتاب‌ها مازاری به عطار و داروفروش هم گفته می‌شود اما مازاری برای یزدی‌ها فقط به معنای حناسابی است. مسیح درباره قدمت این شغل در یزد می‌گوید: «تا جایی که من می‌دانم خاندان من بیش از صد سال است که در این شغل بوده‌اند. اما قدمت مازاری در یزد به ۷۰۰ سال می‌رسد. الان هم فقط ۳ کارگاه ادویه‌سابی در کوچه مازاری هست و مابقی کارگاه‌ها همچنان به حناسابی مشغولند.»

گذر فرهنگ و هنر با عطر ادویه و حنا

۴ سال پیش بود که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با همراهی شهرداری، کوچه‌مازاری‌ها را به عنوان گذر فرهنگ و هنر نامگذاری کردند. گذری که نام نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور را به خود گرفت. مهدی مسیح می‌گوید: «با سنگفرش شدن این کوچه و آراستگی بیشتر آن گردشگران هم با کوچه مازاری‌ها آشنا شدند. حالا هم جایی برای نشستن و یک استکان چای خوردن هست و هم با خیال راحت به کارگاه‌ها می‌آیند. دیدن حناسابی برای گردشگران به ویژه خارجی‌ها جالب است. مدام عکس و فیلم می‌گیرند. دیدن ادویه سابی برای گردشگران خارجی خیلی جذاب است. چند بار پیش آمده که خودشان خواستند تا ادویه آسیاب شده را بسته بندی کنند و با خود ببرند.»

کوچه مازاری ها یزد


این گذر حدود سال ۱۳۱۵ یک زمین بایر بود و بعد به همت والیان آن دوره به ۲۰ کارگاه یک شکل و گذر مازاری‌ها تبدیل‌شد. با وجودی که ۱۲ حالا کارگاه‌ مازاری یزد مانند روزگار گذشته پر رونق نیست و هجوم رنگ‌های شیمیایی سبب شده تا حنای مازاری‌ها چندان رنگی نداشته باشد، اما گذر فرهنگ و هنر افراد زیادی را با این حرفه کهن آشنا کرده‌است و صادرات هم همچنان به قوت خود باقیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد