شناسه خبر: ۴۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد

خونه روی پول ۲۰۰۰ تومنی | خانه آقازاده یزد

خونه روی اسکناس 2000 تومانی کجاست؟ + ویدیو و تصویر

آیا تا به حال به تصویر روی اسکناس دو هزار تومانی توجه کردید؟ اگر شما هم دوست دارید بدانید این خانه کجاست همراه ما باشید.

خونه پول 2000 تومنی

پر بازدید

ترینی‌ها :

تا به حال به تصویر خانه روی اسکناس 2000 تومانی توجه کردید؟ می‌دانید خانه‌ای که روی اسکناس 2000 تومانی نقش بسته، کجاست؟ یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران خانه آقازاده  است که روی اسکناس 2000 تومانی حک شده است. با ما همراه باشید تا این خانه را بهتر بشناسید.

خانه آقازاده یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار است که در شهر ابرکوه استان یزد قرار دارد. مساحت این خانه ۸۲۰ متر مربع بوده و به یکی از ثروتمندان ابرکوه، سید حسین ابرقویی، تعلق دارد.

آدرس: یزد، ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو، مجموعه خانه‌های تاریخی آقازاده، خانه تاریخی آقازاده.

آنچه در این خانه توجه همه را به خود جلب می‌کند، بادگیرهای زیبا و چشمگیر آن است و در دهانه آن ۱۹ دریچه تنظیم هوا وجود دارد. مساحت بادگیر ۱۸ متر مربع و ارتفاع آن نیز ۱۸ متر است. جالب است که حتی زمانی که هیچ بادی نمی‌وزد، این بادگیر می‌تواند تنظیمات هوا را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های متمایز این بادگیر، دوطبقه بودن آن است که تنها خانه در دنیا با بادگیرهای دوطبقه می‌باشد.

خانه آقازاده ابرکوه

هر جاذبه تاریخی در کشور، نشانی از نبوغ ایرانی است. به هر بخش که توجه کنید خواهید دید که چگونه هوشمندانه و هدفمند طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، کلاه فرنگی خانه آقازاده، مقرنس کاری شده و به گونه‌ای طراحی شده که نور آسان‌تر وارد خانه شود.

زیبایی و منحصر به فرد بودن این خانه باعث شد که به عنوان طرح روی اسکناس دو هزار تومانی انتخاب شود. بنابراین در سال ۱۳۹۳ تصویر آن روی سری سوم اسکناس‌های دوهزار تومانی چاپ شد.

4rSn6U1e7RMD

بهترین زمان برای سفر به یزد و ملاقات با خانه آقازاده

در قسمت ابتدایی این مطلب هم اشاره کردیم که شهر یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله اندکی از کویر مرکزی ایران واقع شده و در دسته خشک‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود. عوامل گوناگونی مانند نزدیکی به کویر خشک در اطراف یزد، دور بودن از دریا، میزان بالای رطوبت و دمای هوا، همگی در شکل‌گیری آب‌وهوای این شهر نقش دارند. آب‌وهوای این شهر در فصل تابستان به‌شدت افزایش پیدا کرده و در فصل زمستان هم به طور ناگهانی کاهش پیدا می‌کند و کاملاً سرد و خشک می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به شهر یزد فصل‌های بهار و پاییز هستند. در این دو فصل دمای هوا متغیر نبوده و حالت پایداری دارد. ضمن اینکه بعد از غروب آفتاب، تماشای آسمان مملو از ستاره یزد را نباید از دست بدهید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد