شناسه خبر: ۴۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد

خطرناک ترین فواره دنیا | آبفشان استروکور | خطرناک ترین چشمه آب گرم جهان

خطرناک ترین فواره جهان ، ۳۰ متر آب جوش پرتاب می کند!

آبفشان استروکور، خطرناک ترین چشمه آب گرم دنیا است که در فواصل معینی آب داغ را با سرعت زیادی به بیرون پرتاب می‌کند.

خطرناک ترین فواره جهان

پر بازدید

ترینی‌ها :

آبفشان استروکور در ایسلند قرار دارد و به عنوان خطرناک ترین فواره جهان شناخته شده است. آبفشان استروکور در فواصل معین حدود 30 متر آب جوش به بیرون پرتاب می کند. در ادامه می توانید عکس و ویدیو از آبفشان استروکور ببینید.

آب‌فشان استروکور ایسلند( Strokkur )

دایره طلایی یا Golden Circle، یکی از مسیرهای محبوب گردشگران در جنوب ایسلند است که حدودا ۳۰۰ کیلومتر طول دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی که در این مسیر خواهید دید، چشمه‌های آب گرم گیسیر با حفره‌هایی است که گل‌های جوشان دارد و در کنار آن یکی از خطرناک‌ترین فواره‌های جهان یعنی آب‌فشان استروکور ایسلند دیده می‌شود.

آب‌فشان استروکور به گونه‌ای است که هر چند دقیقه یک بار، آب را به ارتفاع ۳۰ متر به بیرون پرتاب می‌کند.

این منطقه برای بیش از ۱۰۰۰ سال فعال بوده است و بیش از ۱۲ چشمه آب گرم دارد. با اینکه گیسیر امروزه فعالیت کمتری دارد، اما اولین آب‌فشانی بود که در سراسر جهان بطور کتبی ثبت شده است و اولین آب‌فشان طبیعی در اروپای مدرن نیز محسوب می‌شد.

ویدیویی از خطرناک ترین فواره جهان

تاریخچه آب‌فشان استروکور

قدمت قدیمی‌ترین بخش این منطقه به سال ۱۲۹۴ بر‌می‌گردد. در آن سال، زمین لرزه‌ای در بخش‌های جنوبی ایسلند اتفاق افتاد و باعث شد که زمین‌های این منطقه تغییرات محسوسی را به خود ببینند و به همین دلیل چشمه‌های آب گرم زیادی در این منطقه به‌ وجود آمد.

همچنین، در سال ۲۰۰۰ یکی از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های جهان در ایسلند صورت گرفت و باعث شد که آب‌فشان استروکور ایسلند برای چند سال، روزی چندین بار فوران کند. در حال حاضر این آب‌فشان در بیشتر مواقع خاموش است.

آبفشان خطرناک ایسلند

آب‌فشان‌ها چطور کار می‌کنند؟

آب‌فشان‌های دره هاکادالور در یک منطقه‌ای قرار گرفته‌اند که به اصطلاح تخصصی به آن‌ها منطقه‌های زمین گرمایی می‌گویند. طبق سیستمی شبیه به لوله‌کشی که در زیر زمین قرار دارد. آب‌های زیر زمینی به سطح داغ زمین می‌رسند، گرم شده و فشار تولید می‌کنند. زمانی که آب به بالا‌ترین دمای خود رسید، فشار تا حدی زیاد می‌شود که آب تا حدودا ۳۰ متر به هوا پرتاب می‌شود. البته این ارتفاع در گذشته بسیار بیشتر نیز بوده است.

آبفشان خطرناک ایسلند

آیا بازدید از آبفشان استروکور ایسلند هزینه دارد؟

گردشگران نیازی به پرداخت هزینه ورودی برای ورود به منطقه گیسیر نخواهند داشت. به آن ها توصیه می شود که در بخش های مشخص شده در اطراف چشمه ها، ایستاده و آن ها را مشاهده کنند. همچنین پیشنهاد می شود که از فوران این آبفشان دور بمانند، زیرا آب به شدت داغ است و امکان سوختگی وجود دارد.

آبفشان خطرناک ایسلند

چطور به گیسیر برویم؟

این منطقه تقریبا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ریکجاویک، پایتخت ایسلند در مسیر ۳۵ یا ۳۷ جاده ریکجاویک- دینگوتلیر قرار گرفته است. از پایتخت تورهای گوناگونی به این مقصد برگزار می شود که می توانید برای دیدن آن ها یکی از این تورها را انتخاب کرده و به راحتی از آبفشان استروکور ایسلند بازدید کنید. برخی از این تورها دیگر جاذبه های مسیر گلدن سیرکل را نیز با این آبفشان ترکیب می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد