شناسه خبر: ۴۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد

اولین بانک دنیا | قلعه سریزد یزد | اولین بانک ایران

قلعه سریزد؛ نخستین صندوق امانات بانکی ایران و جهان + ویدیو و تصاویر

اولین بانک جهان در یزد ساخته شد، همراه ما باشید تا در مورد این جاذبه تاریخی بیشتر بدانید.

اولین بانک جهان

پر بازدید

ترینی‌ها :

یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی ایران، قلعه سریزد، اولین بانک جهان است که در شهر یزد قرار دارد. این بنا که در دوران ساسانیان ساخته شده، به عنوان اولین بانک جهان مشهور شده است. همراه ما باشید تا در مورد اولین بانک جهان بیشتر بدانید.

۱۷۰۰ سال پیش، ایران بانک داشت

یکی دیگر از جاذبه های ایران که درباره آن می خواهیم صحبت کنیم، اولین بانک جهان است که در شهر یزد قرار دارد. این صندوق امانات جهان (اولین بانک جهان) در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است. کارشناسان می گویند ایرانی ها این بنای شگفت انگیز را به عنوان بانک برای اولین بار در جهان ساختند. این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده است و معماری بسیار دقیق و شگفت انگیزی دارد.

نخستین بانک جهان در کجا واقع شده است؟

اولین بانک تاریخ بشر یا به عبارتی نخسین صندوق امانات دنیا در شهر یزد و در روستای سریزد واقع شده است؛ سریزد یکی از روستاهای شهرستان مهریز است که قدمتی چند هزار ساله دارد. سالیان زیادی مردم برای اینکه وارد شهر یزد شوند، باید از این محدوده می گذشتند. به همین خاطر به این روستا، «سریزد» می گویند. البته در گذشته یزد با نام «ایساتیس» بین مردم مشهور بوده است و پیش تر از آن هم با نام «فرافر» این روستای تاریخی را می شناخته اند.

قلعه سریزد

ویژگی‌های صندوق امانت سریزد

پیش از هرچیزی در وهله اول ایده ساخت و کمبود همچین مکانی جای تامل دارد. تمدن ایران به حدی تکامل یافته بود که ساکنین آن برای سپردن اموال خود اقدام به ساخت یک قلعه‌ چند صد حفره‌ای کردند.

این قلعه دارای 3 طبقه و 468 حفره است که هر کدام از آن به یک خانواده یزدی تعلق داشت. در آن زمان یزدیان اموال با ارزش خود مانند طلا، زیورآلات و ... را برای امنیت و  راحتی بیشتر در این مکان میسپردند. البته غیر از  سپردن دارایی قلعه سریزد دو ویژگی و کاربرد بزرگ دیگر نیز داشت. نخست آن که قلعه سریزد با توجه به فضای زیادی که دارد می‌تواند مکان مناسبی برای انبار کردن غلات و مواد غذایی بشمار برود و حتی به دلیل ساختار لایه‌ای‌، اتاق و حفره‌های این قلعه ساکننی می‌توانستند از اجناس آسیب پذیر خود در شرایط مختلف آب و هوایی مراقبت کنند.

قلعه سریزد

علت ساخت بانک در روستای سریزد

شاید برایتان این پیش بیاید چه دلیلی داشته در روستایی دور افتاده که بانکی ساخته شود که تمام وسایل ارزشمند مردم و تاجران در آن نگه داری شود؟!

دلیل ساخت چنین قلعه ای که به اولین بانک دنیا معروف است و حتی قرار است تا در سازمان جهانی یونسکو هم به ثبت برسد این بوده که در ۱۷۰۰ سال پیش در زمان حکومت ساسانیان جاده ابریشم از قسمت جنوبی این روستا می گذشته است، به همین دلیل رفت و آمد تاجران در این منطقه زیاد بوده و به طبع هر جا که تجار زیاد باشد دزدان و غارتگران زیادی هم در کمین هستند تا اعمال شوم خود را اجرا کنند.

قلعه سریزد

به همین دلیل مردم سریزد همیشه شاهد غارت و دزدی بوده اند، به همین دلیل آنها به این فکر افتادند که بهتر است اشیاء و چیزهایی که برایشان ارزش داشت را در یک جا دور از خانه و کاشانه شان نگهداری کنند. البته ما به درستی نمی دانیم چه کسی دستور ساخت این ارگ را داده اما می توان حدس زد که مردم با هم به این توافق رسیده اند که یک بنایی بسازند و در آنجا از این اشیا نگهداری کنند.

آدرس: استان یزد، شهرستان مهریز، پهنه کشتخان در مجاورت روستای سریزد در فاصله ۵ کیلومتری شمال جاده یزد – کرمان قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد