شناسه خبر: ۳۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد

درخت شیرین و فرهاد | قدیمی ترین درخت های ایران

برگزاری تولد 602 سالگی درخت شیرین و فرهاد در کرمانشاه

شیرین و فرهاد شخصیت های محبوب داستان های عاشقانه ایرانی در یکی از شهرهای ایران درختی دارند که به نام درخت رحمت مشهور است و مربوط به دوره ساسانی است.

درخت شیرین و فرهاد

پر بازدید

ترینی‌ها :

درخت شیرین و فرهاد نامی است که به درختی در استان کرمانشاه داده شده و قدمت آن به دوره ساسانیان برمیگردد. درخت شیرین و فرهاد را درخت رحمت هم می گویند و طبق گفته ها این درخت رو شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان یادگاری می کارد. در ادامه در مورد درخت شیرین و فرهاد بیشتر بدانید.

درخت شیرین و فرهاد 602 ساله شد

درخت شیرین و فرهاد یا درخت رحمت (به کردی: دار شیرن و فه‌راێ) نامی است که کرمانشاهیان به درخت چنار ۶۰۲ ساله‌ای می‌دهند که در کنار محوطه تاریخی طاق‌بستان در شهر کرمانشاه قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ به ثبت آثار طبیعی ملی رسیده است.

 ارتفاع این درخت ۳۷.۷ متر و عرض آن ۸.۴۶ متر است که علاوه بر ارزش طبیعی، دارای ارزش فرهنگی و تاریخی برای مردم کرمانشاه است. تخمین زده شده که این درخت در سال ۱۴۲۳ میلادی کاشته شده باشد و در فرهنگ عامه مردم کرد شهر کرمانشاه، درخت شیرین و فرهاد نامیده می‌شود.

درخت شیرین و فرهاد

با این حال از آنجا که پیرمردی کفاش به نام رحمت سالیان طولانی در حفره میان درخت به کفاشی مشغول بود، برخی آن را با نام درخت رحمت می‌شناسند. همچنین گاهی از آن با عنوان «درخت چنار قدیمی طاق‌بستان» یاد می‌شود. درخت چنار طاق‌بستان در فرهنگ مردم شهر کرمانشاه به استعاره‌ای از قدمت و کهن سالی و نیز بزرگی و عظمت تبدیل شده و یکی از نماد‌های این شهر نیز به شمار می‌آید.

اکنون به‌مناسبت تولد این درخت کهنسال و روز درختکاری، سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، مراسم جشنی را تدارک دیده است.

این جشن که همراه با برنامه‌های شاد و متنوع است، عصر امروز سه شنبه (۱۵ اسفندماه) ساعت ۱۵ در محوطه تاریخی تاق بستان برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند در آن حضور یابند.

درخت شیرین و فرهاد

نام گذاری درخت شیرین و فرهاد

نام گذاری این درخت به عنوان "درخت شیرین و فرهاد" از فرهنگ عامه مردم کرمانشاه نشأت می‌گیرد. این درخت به نام "درخت شیرین و فرهاد" شناخته می‌شود به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی آن برای مردم این منطقه. اما در برخی موارد دیگر نیز به نام "درخت رحمت" و یا "درخت چنار قدیمی طاق‌بستان" اشاره می‌شود. این اختلافات در نام گذاری به سبب داستان‌ها و افسانه‌های مرتبط با این درخت و نقش‌های مختلفی که برای آن در طول تاریخ به آن اختصاص داده شده است، وجود دارد.

درخت شیرین و فرهاد

درخت چنار قدیمی طاق‌بستان

در اشعار فولکلور و باورهای عامیانۀ مردم کرد کرمانشاه، این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان نشانی از عشق خود به فرهاد می‌کارد و قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. به همین دلیل در فرهنگ عامه، این درخت را درخت شیرین و فرهاد می‌نامند. این درخت با نام‌های مختلفی نظیر دارپهلوان، درخت رحمت، و درخت کهنسال طاق بستان نیز شناخته می‌شود. در طول تاریخ، این درخت آسیب‌هایی را تحمل کرده است، اما با تلاش‌های حفاظتی که در سالهای اخیر انجام شده، در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از میراث‌های طبیعی استان به ثبت ملی رسیده است.

همچنین، در برخی موارد، این درخت به نام "درخت رحمت" نیز شناخته می‌شود . چون که پیرمردی کفاش به نام رحمت سالیان طولانی در حفرۀ میان درخت به کفاشی مشغول بود،

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد