شناسه خبر: ۳۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد

مقبره کوروش | قدیمی ترین سازه ضد زلزله جهان | اولین بنای ضد زلزله ایران

مقبره کوروش، اولین بنای ضد زلزله دنیا در ایران + ویدیو و تصاویر

قدیمی ترین سازه مقاوم جهان در برابر زلزله در ایران قرار داره و احتمالا افراد زیادی از این موضوع اطلاع ندارن. همراه ما باشید تا با اولین بنای ضد زلزله دنیا آشنا بشید.

مقبره کوروش

پر بازدید

ترینی‌ها :

مقبره کوروش که در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح ساخته شده، بخش اصلی میراث جهانی پاسارگاد در ایران هستش. مقبره کوروش قدیمی ترین سازه مقاوم جهان در برابر زلزله به شمار میره. مقبره کوروش عایق های لرزه ای داره که بهترین ابزار برای محافظت از این بنا در مقابل زلزله هستن. در ادامه می تونید از این اولین بنای ضد زلزله دنیا بیشتر بدونید.

اولین بنای ضد زلزله جهان با قدمت چند هزار ساله در ایران است

اولین بنای ضد زلزله‌ جهان با قدمت چندهزار ساله در ایران، مقبره کوروش کبیر با قدمتی چندهزار ساله در ایران به عنوان اولین بنای ضد زلزله‌ی جهان شناخته می‌شود. مقبره کوروش‌کبیر به عنوان قدیمی‌ترین سازه با قدمت ۲۵۰۰ ساله جدا از پایه دنیا شناخته می‌شود و عایق‌های لرزه‌ای، بهترین ابزار برای محافظت از این بنا در مقابل زلزله هستند. معماری این سازه به نحوی است که به ساختمان این امکان را می‌دهد تا مستقل از فونداسیون خود حرکت کند.

اینکه پاسارگاد از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون زلزله های زیادی به خود دیده امری بدیهی است. هرچند شدت این زلزله ها برای ما مشخص نیست. نیاکان ما از دیرباز از خطر بلایای طبیعی آگاه بوده اند و در اندیشه چاره برای آنها بر می آمدند. مثال آن هم وجود سد ها و آب بندهای باستانی برای اجتناب از خطر سیل است. حال کاشف به عمل آمده است که آن ها حتی توان ساخت سازه های ضدزلزله را نیز داشته اند!

پخش اولین ویدئو از داخل مقبره خشایارشاه هخامنشی + تصاویر

آرامگاه کوروش در پاسارگاد اولین نمونه ای است که از روش جداسازی پی در آن استفاده شده است. آرامگاهی که بر خلاف امپراطوری بزرگ و شکوهمند کوروش بسیار ساده و متواضعانه است. بنایی به شکل مکعب مستطیل با ابعاد ۶ متر در ۵ متر و سقفی مثلثی. شش پله بزرگ شما را به این اتاقک می رساند که با یک در به داخل آن منتهی می شود.

مقبره کوروش

آرامگاه کوروش نمونه ای از شاهکارهای مهندسی باستانی

این سازه از سنگ های آهکی سفید مایل به زرد که احتمالا از معدن سیوند تامین شده ساخته شده است. آرامگاه کوروش در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی کاخ های پاسارگاد واقع شده است. این اثر در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعه پاسارگاد در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مقبره کوروش

زیربنای اصلی بنا سکویی سنگی در ابعاد حدودی ۱۳ در ۱۲ است که ۵ سکوی دیگر بر آن سوار شده اند. اتاق آرامگاه نیز بر فراز سکوی ششم قرار گرفته. این اتاقک بیش از ۳ متر طول، ۲ متر عرض و اندکی بیش از ۲ متر ارتفاع دارد. ارتفاع کلی بنا کمی بیش از ۱۱ متر است. در پیشانی اتاق آرامگاه و در بالایی درگاه آراسته به نقش گلی زیباست که تنها نیمی از آن باقی مانده. این نقش شبیه به خورشید است که با توجه به اینکه ایرانیان نام کوروش را با خورشید تطابق می دادند و مقامی روحانی برای او قائل می شدند همخوانی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد