شناسه خبر: ۳۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد

موزه تماشاگه زمان | زیباترین موزه تهران | اولین موزه ساعت ایران

موزه تماشاگه زمان، اولین موزه ساعت در ایران + تصاویر

عمارت زیبایی در قلب تهران قرار داره که خیلیا از وجودش بی خبرند ولی این یکی از زیباترین خونه های قدیمی تهرانه که به اسم موزه زمان هم شناخته میشه. همراه ما باشید تا در مورد اولین موزه ساعت ایران بدونید.

موزه زمان

پر بازدید

ترینی‌ها :

از جاذبه های متفاوت تهران میشه به موزه زمان اشاره کرد که با آثار خاص و جالبی که داره مورد توجه زیادی قرار گفته. موزه زمان اولین موزه ساعت ایران به حساب میاد و علاوه بر این معماری بی نظیرش شما رو حیرت زده میکنه. فضای زیبا و آرامش‌بخش حاکم بر موزه زمان به شما امکان می‌دهد که گردشی جذاب و دلنشین در تاریخ و زمان داشته باشید.

تاریخچه موزه تماشاگه زمان

موزه زمان با مساحت ۵۰۰۰ متر مربع و ۷۰۰ متر مربع زیربنا، قدمتی بالغ بر ۸۰ سال دارد. پیشینه این باغ به دوره قاجار برمی‌گردد؛ زمانی که باغ یاد شده به‌ عنوان بخشی از اراضی باغ فردوس به معیرالممالک، داماد ناصرالدین شاه، تعلق داشت. پس از مرگ وی، این باغ به پسرش رسید که او درختان آن را برای استفاده در کوره‌های تهران قطع کرد. تا اینکه عبدالله خان منصور در سال ۱۳۰۴ اقدام به خرید این ملک کرد و تا سال ۱۳۴۶ در دست وراث او بود. در ادامه شخصی به نام حسین خداداد، ملک مذکور را در حالی خریداری کرد که عمارتی یک طبقه از خشت و گل در آن وجود داشت.

موزه زمان تهران

به دستور حسین خداداد مرمت‌هایی روی سازه آن انجام شد که شامل قرارگیری اسکلت آهنی به‌جای اسکلت چوبی و تغییراتی در داخل بنا می‌شد. علاوه بر مقاوم‌ سازی ساختمان و احداث یک طبقه روی آن، احیای هنر طراحی و گچ‌بری ایران نیز ارزشی دوچندان به این سازه بخشید.

حسین خداداد تاجر فرش بوده و به‌ دلیل علاقه زیادش به فرش ایرانی، از طرح‌ها و نقوش فرش در سقف بخش‌های مختلف عمارت استفاده کرده است. حسین خداداد فقط برای یک سال در این خانه زندگی کرد و سپس به آمریکا رفت. در سال ۱۳۷۸ به همت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد، عنوان موزه زمان را از آن خود کرد و در معرض بازدید عموم قرار گرفت. این موزه با نام «تماشاگه زمان» و «موزه ساعت» نیز شناخته می‌شود.

موزه زمان

دیدنی های موزه زمان تهران

موزه زمان یا موزه تماشاگه زمان، اولین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی افتتاح شد. در این موزه با انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان آشنا خواهید شد.

 

ساعت‌های اهدایی، ساعت رجل سیاسی، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی، ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی و غیره در این موزه حسابی خودنمایی می‌کنند. در میان این ساعت‌های ارزشمند می‌توان به ساعت‌ «پروفسور محمود حسابی» و ساعت آفتابی «ناصرالدین‌ شاه» اشاره کرد. همچنین ابزارهای تعمیر ساعت، ابزار و اسناد گاهشماری و تقویم‌ های ایرانی در معرض دید عموم قرار دارند.

 

حیاط این موزه نیز در نوع خود جذاب و دیدنی است؛ به‌ خصوص به‌خاطر وجود ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی از دوره‌های مختلف تاریخی که لذت گردش در محوطه را دو چندان می‌کنند.

با این همه، شاید آنچه در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، جلوه‌ های زیبای هنر و معماری ایرانی نظیر گچبری‌ های نقوش اسلیمی، آجرکاری و مقرنس‌کاری، معرق‌کاری‌های روی دیوار ها، گره‌چینی پنجره‌ها و درها و... است. این خانه و موزه زیبا در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه زمان دارای امکاناتی همچون کافه رستوران، سرویس‌ بهداشتی، نمازخانه و گالری زمان (برای خرید آثار هنرمندان) است. ضمن اینکه می‌توانید به‌راحتی از محوطه و داخل موزه عکاسی کنید.

 

موزه زمان تهران

موزه زمان کجاست؟

موزه زمان در خیابان زعفرانیه تهران قرار دارد. دسترسی به موزه از طریق بی‌آر‌تی‌های راه‌آهن - تجریش به‌سمت میدان تجریش امکان‌پذیر است. برای این منظور باید در ایستگاه زعفرانیه پیاده شوید و از خیابان زعفرانیه با پنج دقیقه پیاده‌روی به‌طرف چهارراه پرزین بغدادی، به موزه زمان برسید.

در صورتی که بخواهید با مترو خود را به موزه زمان برسانید، در ایستگاه مترو تجریش از قطار پیاده شوید و سپس با تاکسی یا بی‌آر‌تی‌های تجریش - راه آهن به ابتدای خیابان زعفرانیه بروید و از آنجا با کمی پیاده‌روی راهی موزه شوید.

  • شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۴۱۷۳۳۶
  • آدرس: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان (نمایش روی نقشه)

موزه زمان تهران

ساعت کاری موزه زمان

ساعت کار موزه در زمان نگارش این مقاله در نوروز ۱۴۰۰ از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ است؛ گرچه این ساعت کاری ممکن است تحت‌تاثیر شیوع کرونا قرار بگیرد. ترجیحا قبل از برنامه‌ریزی برای بازدید از موزه، با این مجموعه تماس بگیرید و از بازبودن و زمان دقیق فعالیت آن مطلع شوید.

مسیر دسترسی به موزه

  • دسترسی از طریق مترو: خط یک مترو، ایستگاه مترو تجریش، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، تقاطع پرزین بغدادی، پلاک6
  • دسترسی از طریق بی آر تی: خط بی آرتی راه آهن به سمت تجریش، بعد از پل پارک وی، ایستگاه باغ فردوس، خیابان شهید فلاحی(زعفرانیه)تقاطع پرزین بغدادی، پلاک6
  • دسترسی از طریق تاکسی: خط تاکسی تجریش به سمت سه راه آصف، خیابان شهید فلاحی(زعفرانیه) تقاطع پرزین بغدادی، پلاک6
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد