شناسه خبر: ۳۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد

کوه خوراکی | تنها کوه خوراکی جهان | کوه خوراکی در ایران

تنها کوه جهان که خاکش خوردنیه! | گلک؛ خاکی خوشمزه از کوه‌ های جنوب ایران + ویدیو

در ایران جاذبه های گردشگری و طبیعی عجیب زیاد داریم ولی می دونستید تنها کوه خوراکی جهان هم در ایران قرار داره؟ همراه ما باشید تا در مورد این کوه عجیب بیشتر بدونید.

کوه خوراکی

پر بازدید

ترینی‌ها :

شاید براتون عجیبه که خاک واقعا خوردنی باشه ولی باید بدونید که این کوه در ایران خودمون قرار داره و به کوه خوراکی معروفه. این کوه خوراکی اسمش کوه گلک هست و از اون به عنوان ادویه برای طبخ ماهی و ... استفاده میشه. در ادامه مطلب بیشتر در مورد این کوه خوراکی براتون توضیح دادیم.

ویدئو دیدنی از تنها کوه خوراکی دنیا

ادویه گلک

هرمزگان یکی از عجیب‌ترین استان‌های ایران است که با عجایبش دهان همگان را به حیرت گشوده است. جاهای دیدنی هرمزگان به‌اندازه کافی ماورایی و جادویی هستند؛ اما اینکه تصور کنید کوهی در این استان وجود دارد که خاک آن قابل‌خوردن است، قطعا باعث می‌شود شاخ در بیاورید درحالی‌که این داستان واقعیت دارد.

در جزیره هزار رنگ هرمز که کوه‌های رنگین‌کمانی زیبایش چشم هر بیننده‌ای را خیره و مجذوب خواهد کرد، ادویه‌ای در پخت غذا استفاده می‌شود که از خاک کوه‌های رنگی کمانی این جزیره به دست می‌آید.

این ادویه که به ادویه گلک معروف است در طبخ غذاهایی مانند قلیه‌ماهی و پخت نان محلی و حتی تهیه انواع ترشی‌ها و مرباها استفاده می‌شود. این ادویه نقش مهمی در فرهنگ غذای جزیره هرمز دارد.

7 تا از کهنسال ترین درختان ایرانی با عمر بالای 2000 سال + تصاویر

کوه خوراکی

کوه ادویه در کدام جزیره قرار دارد؟

جزیره رنگین کمان ایران، جزیره‌ای است که بدون شک هر کسی آرزوی دیدن آن را دارد. مکانی جادویی و ماورایی که احساس می‌کنید با قدم‌گذاشتن در آن بر روی رنگین کمان در حرکت هستید. این جزیره آن‌قدر سحرآمیز و جادویی به نظر می‌رسد که به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. نام این جزیره در واقع جزیره هرمز است که به جزیره رنگین کمان ایران شهرت یافته است.

روستایی که در آن زمان متوقف شده!

کوه‌های رنگی این جزیره که به کوه گلک یا دلک معروف هستند را در کمتر جایی از دنیا می‌توان دید؛ اما عجیب‌ترین موضوع درباره این کوه سرخ و زیبا، خوراکی بودن خاک آن است! کوه گلک یا دلک تنها کوه خوراکی دنیاست! این کوه را با نام کوه ادویه ایران می‌شناسند.

خاک هرمز را در شیشه نکنید!

این شعار چند سالی است که در میان عاشقان و طرف‌داران طبیعت دهان‌به‌دهان می‌چرخد! کاملا هم درست است. گردشگری بی‌رویه باعث شده که خاک زیبا و استثنایی کوه گلک این جزیره به یغما برود درست مانند اینکه خون هرمز را در شیشه کنند. هر چند هرمز مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردی است؛ اما شواهد نشان می‌دهد گردشگران این جزیره از الفبای طبیعت‌گردی نیز بی‌اطلاع هستند و جز آسیب چیزی برای این جزیره به‌جای نمی‌گذارند.

از این خاک جادویی سال‌هاست که به کشورهای دیگر قانونی و غیرقانونی صادر می‌کنیم! اما پدیده خارج‌کردن خاک جزیره هرمز برای سوغاتی و مصارف زینتی پدیده‌ای است که تنها چند سال است مد شده است! شاید از این خاک به‌عنوان ادویه گلک به‌صورت کلوخه خوراکی نیز استفاده شود، اما بهتر است برای طبخ غذاهای خود از ادویه‌های دیگری استفاده کنید تا محیط زیستمان به یغما نرود!

روستای آدم کوتوله ها سرزمینی اسرار آمیز در شرق ایران

کوه خوراکی

چگونه به جزیره هرمز و کوه گلک برویم؟

می‌توانید با هواپیما به قشم یا بندرعباس بروید، سپس از آنجا از طریق لنج به این جزیره سفر کنید. فاصله این جزیره از بندرعباس تنها 8 کیلومتری دریایی و از جزیره قشم 54 کیلومتر است؛ اما لنج‌ها همگی ابتدا به بندرعباس می‌روند پس بهترین مبدا سفر همان بندرعباس است. حرکت شما از قشم به جزیره هرمز حدود دو ساعت و نیم طول خواهد کشید درحالی‌که از بندرعباس نهایتا یک ساعت طول می‌کشد تا به جزیره رنگین کمان برسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد