شناسه خبر: ۳۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد

دریاچه الندان در ساری | دریاچه چورت در ساری | چشمه باداب سورت

فقط تا آخر بهار وقت داری این 3 تا بهشت ساری رو ببینی! + عکس

از زیباترین لوکیشن هایی که میتونید برای سفر پاییزی انتخاب کنید این مکانهای بکر و جاهای دیدنی ساری تا سمنان است.

جاهای دیدنی ساری

پر بازدید

ترینی‌ها :

اگر از ساری به سمت سمنان یا بالعکس حرکت کنید، در طول مسیر خود علاوه بر جاده بسیار زیبا و رویایی، جاهای دیدنی ساری را برای تفریح و گردش دارید که بسیار زیبا و رویایی هستند. از دریاچه الندان گرفته تا باداب سورت و دریاچه چورت، شاید فقط بخشی از زیبایی این جاهای دیدنی ساری به سمنان باشند. در ادامه سه مکان شگفت انگیز از جاهای دیدنی ساری به سمنان معرفی خواهیم کرد که یکی از بهترین زمان های سفر به آن ها پاییز است.

دریاچه الندان، بهشت گمشده ساری

دریاچه الندان مازندران، این بهشت گمشده ساری با فضای بکر و وسیعی که دارد، همان رویایی است که به واقعیت بدل شده است. جایی که بعد از گذر از مزارع و مسیری سرسبز و استشمام بوی باران در بهار به دریاچه ‌ای وسیع که اطراف آن را جنگل پوشانده است منتهی می‌شود.

دریاچه الندان حدودا ۲.۵ میلیون سال پیش یعنی در عصر کواترنری زمین شناسی تشکیل شده است. این دریاچه به وسعت ۱۷ هکتار است و در نزدیکی روستای ازنی از توابع چهاردانگه ساری در منطقه جنگلی پله الندان که منطقه جنگل های هیرکانی مازندران است واقع شده است.

دریاچه الندان

موقعیت مکانی روستای ازنی نسبت به شهر ساری به گونه ای است که در جنوب این شهر واقع شده است و حدود ۶۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. این روستا نسبت به کیاسر که در مسیر دامغان به ساری واقع شده است، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. موقعیت مکانی الندان به گونه ای است که از استان سمنان هم می توان به آن دسترسی داشت.

این دریاچه مجهز به سرویس بهداشتی و آلاچیق است و چون فاصله کمی تا کیاسر دارد، به پمپ بنزین دسترسی خواهید داشت. بهاری دل انگیز و بارانی، تابستانی گرم و شرجی و زمستانی سرد و استخوان سوز دارد.

  • آدرس دریاچه الندان: مازندران، ساری، روستای چهاردانگه ساری، دامنه کوه ازنی
  • آدرس دریاچه الندان از شهرستان دامغان: دامغان، جاده چشمه علی، ۱۲ کیلومتر بعد از کیاسر
  • آدرس دریاچه الندان از سمنان: سمنان، سه راه فولاد محله، کیاسر، ۱۲ کیلومتر بعد از کیاسر

دریاچه الندان

دریاچه چورت، وهم انگیز و منحصر به فرد

دریاچه چورت ساری شاهکاری در طبیعت است که از پس زلزله، در سال ۱۳۱۸ یعنی ۸۳ سال پیش، سر از این منطقه بر آورده است. گویا این دریاچه با ظهور خود در انبوه جنگل ها، اسرار درون زمین را به طور رمز آلودی همراه با زلزله هویدا کرده است و به سبب فاش کردن اسرار، محکوم به زیبایی وهم انگیز و راز آلود همراه با مه صبحگاهی و درختانی تا نیم تنه که از آب بیرون زده است شده است.

 برای دسترسی به بهشت گمشده ساری دریاچه چورت، به روستای چورت بروید. از آنجا، مسیری خاکی را طی کنید تا به دل جنگل  رفته و به دریاچه هفت رنگ چورت برسید. دریاچه چورت در پاییز زمین را با برگ های هفت رنگ پاییزی می پوشاند و در این فصل می توانید از درخت های گردو و ازگیل رسیده استفاده کنید. برای شب مانی در پاییز باید وسایل گرمایشی مانند کیسه خواب، چادر و لباس گرم همراه ببرید. دریاچه چورت در فصل بهار نیز سر سبز است و صدای پرندگان این زیبایی و سکوت دریاچه را همراهی می کند.

دریاچه چورت

اب و هوا دریاچه چورت در بهار خنک و مه آلود است. از امکانات دریاچه چورت می توان به سرویس بهداشتی و مغازه در حوالی روستا و مسیر منتهی به دریاچه اشاره کرد. می توانید در این دریاچه ماهیگیری کنید. اما، حق شنا کردن ندارید.

  • آدرس دریاچه چورت: چهاردانگه شهرستان ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت،  حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران
  • آدرس دریاچه چورت از سمنان: سمنان-شهمیرزاد- سه راه فولاد محله- کیاسر- روستای چورت- ۱۰ کیلومتر بعد از آن دریاچه چورت (حدود ۱۷۵ کیلومتر)

دریاچه چورت

چشمه های باداب سورت، معماری کم نظیر طبیعت

چشمه‌های باداب سورت ایران استخر‌های طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌روند و در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا قرار دارند.

چیزی که باعث منحصربفرد بودن چشمه باداب سورت شده است صدها طبقه و دهها حوضچه و رنگ زیبای نارنجی اش است که در نتیجه ی غلظت زیاد رسوبات اکسید آهن به وجود آمده است. در اطراف چشمه، درخچه های زرشک وحشی و در ارتفاعات بالاتر آن جنگل های سوزنی برگ را می بینید.

باداب سورت

این چشمه دو چشمه اصلی دارد که آب آن ها از نظر رنگ، بو و مزه با هم فرق می کند. همانطور که محو تماشای این چشمه ها هستید اگر به سمت چشمه بالاتر بروید می بینید که رنگ آن ها بیشتر نارنجی و قرمز و مزه آن ترش است. چشمه های پایین تر علاوه بر رنگ قرمز و نارنجی، رنگ زرد را هم در خود دارند و مزه آن بسیار شور است به طوری که بعد از چشمه پاموکاله ترکیه دومین چشمه آب شور جهان شناخته می شود و در زمستان هم یخ نمی زند.

باداب سورت

این چشمه در استان مازندران، در جنوب ساری، در روستای سورت قرار دارد.

  • در واقع برای رفتن به این چشمه ها باید در جاده کیاسر به سمت سه راه تلمادره و از آنجا به روستای اروست بروید. می توانید در جاده کیاسر با خیال راحت در مسیری که در ۱۰ سال اخیر آسفالت شده است تا روستای اروست بروید، از روستای اروست تا باداب سورت حدود ۳ کیلومتر خاکی است، بعد از پارک ماشین بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی به چشمه می رسید.
  • مسیر دیگر رفتن به این چشمه جاده سمنان – شهمیرزاد است که بعد از رسیدن به فولاد محله به سمت روستای اروست و باداب سورت می روید.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان