شناسه خبر: ۱۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد

غار | غارهای معروف ایران | عجیب ترین غارهای ایران

معروف ترین و عجیب ترین غارهای ایران از نظر گردشگران

غارها یکی از امکان عیجب گردشگری اند که خیلی هم بین توریست ها معروف هستند. این مطلب چند غار عجیب و معروف رو بهتون معرفی میکنه.

غار

پر بازدید

ترینی‌ها :

اگر دوست دارید به دل کوه ها و اقیانوس ها سفر کنید؛ غار بهترین انتخابه. غارها حفره هایی هستند که از سنگ و یخ ساخته شدند و به خاطر شکل عجیبی که دارند و یک روزی بستر زندگی انسان ها و حیوانات بودند؛ خیلی جذاب اند. این مطلب چند غار معروف تو ایران بهتون معرفی کرده تا توی لیست مکان ها دیدنی قرار بدین. 

غار کافر قلعه؛ خراسان شمالی

یکی از زیباترین و خاص ترین غارهای ایران، غار کافر قلعه شیروان است که در استان خراسان شمالی واقع شده است. این غار که در گذشته محل سکونت انسان های اولیه بوده است و امروزه یکی از عجیب ترین غارهای ایران به شمار می ‌رود.زیبایی این غار به قدری است که بسیاری از غارنوردان را از سراسر دنیا جذب خود کرده است، اما متاسفانه هنوز افراد بسیار زیادی از وجود این غار اطلاع نداشته و نمی‌ دانند که در استان خراسان شمالی می ‌توانند چنین غار هیجان انگیز، زیبا و خارق العاده ای را تماشا کنند.

 

غار

نکته جالب در رابطه با تاریخچه این غار آن است که حتی در دوره های نه چندان دور، بومیان این منطقه از غار کافر قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می کردند و به همین دلیل آثار باستانی بسیار زیادی مثل عتیقه جات و دست ‌نوشته ‌های گوناگونی از غار کافر قلعه کشف شده است.این موضوع که کافر قلعه در گذشته بومیان این منطقه را از چه خطراتی حفاظت می کرده، همچنان محل بحث است اما نکته بسیار مهم این است که این غار را می ‌توان امروزه یکی از مهم ‌ترین جاذبه‌ های تاریخی طبیعی ایران لقب داد.

غار کتله خور؛ زنجان

غار کتله خور

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان است و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ کشف و ۳۰ سال بعد توسط سید اسدالله جمالی به ثبت رسید. مهم‌ترین و گسترده‌ترین بازدید از کتله خور که باعث شد بیشتر شناخته شود، به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد که تیمی متشکل از غارنوردان زبده، غار را کنکاش و نادیده‌های بسیاری را کشف کردند.

 ۶ سایت رزرو اقامتگاه

غار ایوب؛ کرمان

غار ایوب که با نام خمیازه بلند تاریخ نیز شناخته می‌شود. طبق بررسی‌های باستان‌شناسی، غار ایوب در گذشته محل سکونت بوده است؛ به‌طوری که می‌توان آثاری از دوره اشکانیان را در آن مشاهده کرد. کوه ایوب که غار درون آن قرار دارد، با ارتفاع ۳,۲۰۰ متر بخشی از رشته‌کوه‌های مرکزی ایران محسوب می‌شود و کف غار با شیبی حدود ۶۰ درجه به سوی بالا به انتها می‌رسد. در بخشی از دیواره شرقی، جریان باریک آب از سقف جاری است که به حوضچه‌ کوچکی در پای دیواره می‌ریزد. آب این حوضچه بسیار خنک است و قابلیت شرب دارد. بالاتر از این حوضچه، مکانی صاف وجود دارد که می‌توان چاله‌ کوچک هاونگی شکلی در آن مشاهده کرد. این چاله‌ به حوض آرزو یا جوقن شهرت دارد.

غار ایوب

اعتقاد مردم محلی بر این است که اگر آرزویی دارید، در کنار این چاله نیت کنید و سپس قطعه سنگی را درون آن بیندازید. چنانچه آن قطعه سنگ بعد از برخورد به این چاله به‌سمت بیرون پرتاب شود، آرزویت برآورده خواهد شد.

قدیمی ترین هتل های دنیا رو می شناسید؟

غار خفاش؛ ایلام

غار خفاش

 از غارهای استان ایلام است که در نزدیکی شهرستان دهلران قرار دارد. طول غار 255 متر، عرض آن 30 متر و ارتفاع آن 50 متر است. این غار محل زندگی هزاران خفاش است که نام خود را از ساکنان عجیب خود گرفته است. غار در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه‌ی کوهی ( رشته کوه دینارکوه) مشرف به دره و چشمه‌های آب گرم دهلران قرار دارد.
 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد