شناسه خبر: ۷۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد

زندگینامه رضا علیپور | افتخارات رضا علی پور

بیوگرافی رضا علیپور؛ مرد عنکبوتی ایران را بیشتر بشناسیم

بیوگرافی رضاعلیپور قهرمان سنگ نورد ایران، زندگینامه، افتخارات ورزشی و قهرمانی های مرد عنکبوتی ایران را در این مطلب می خوانیم

رضا علیپور2

پر بازدید

ترینی‌ها :

رضا علیپور قهرمان سنگ نورد ایرانی است که با اختلاف چند صدم ثانیه نسبت به حریفانش از گرفتن مدال در مسابقات المپیک 2024 پاریس بازماند و مقام چهارم را از آن خود کرد . در ادامه مطلب این ورزشکار ایرانی را بیشتر خواهیم شناخت.

زندگینامه رضا علی پور و دوران اولیه ورزشی 

رضا علی‌پور شنازندی‌فرد سنگ‌نورد ایرانی است که در ۹ اردیبهشت ۱۳۷۳ در شهرستان قزوین به دنیا آمده و اصالتاً اهل روستای شنازند از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین می‌باشد.

او قهرمان جهان و دارنده سابق رکورد جهانی سنگ‌نوردی سرعت با ثبت زمان ۵ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه و همچنین دارنده رکورد جدید سنگ‌نوردی سرعت ایران با ثبت زمان ۵ ثانیه و ۱۶۳ هزارم ثانیه است.

رضا علی‌پور فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی بوده و از ۱۰ سالگی سنگ‌نوردی را شروع کرد و در ۱۹ سالگی نخستین طلای جهانی تاریخ سنگ‌نوردی را برای ایران به ارمغان آورد.

او با ۱۷۰ سانتی‌متر قد و ۷۷ کیلوگرم وزن ۴ سال متوالی رکورددار سنگ‌نوردی جهان در ماده سرعت بود و به صورت افتخاری در آتش‌نشانی کار می‌کند.

میلاد علی‌پور و مهدی علی‌پور هم‌تیمی‌هایش در تیم ملی سنگ‌نوردی پسرعموهای او هستند و پسردایی‌اش نیز سنگ‌نورد است.

همچنین او از ۱۲ سالگی سنگ‌نوردی را به صورت حرفه‌ای کار کرد و از ۱۷ سالگی تمرینات فوق حرفه‌ای را بدون مربی برای شرکت در مسابقات جهانی و آسیایی آغاز کرده است.

او در سال ۱۳۹۱ در ۱۸ سالگی توانست در مسابقات جام فجر به مدال طلا دست یابد و سال بعد هم در این تورنمنت شرکت کرد و مقام سوم را از آن خود کرد.

قهرمانی رضا علیپور

رضا علی‌پور سال ۱۳۹۱ در مسابقات قهرمانی کشور که به میزبانی تهران برگزار می‌شد ۱ مدال طلا و ۱ مدال برنز کسب کرد و سال ۱۴۰۲ بار دیگر در مسابقات قهرمانی کشور که در زنجان برگزار می‌شد ثبت‌نام کرد و به مقام قهرمانی دست یافت.

اولین مدال بین المللی

او در سال ۲۰۱۲ در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی همدان، با ثبت رکورد ۶ ثانیه ۲۰ صدم ثانیه به مقام دوم دست یافت و پس از کسب ۳ مدال نقره، سال ۲۰۱۷ موفق شد در این رقابت‌ها به مقام قهرمانی دست یابد.

(ویدیو) حال بد و خراب حسن یزدانی و پدرش بعد از فینال!!

قهرمان جام جهانی

سال ۲۰۱۳ رضا علی‌پور به عنوان نماینده ایران در جام جهانی شرکت کرد و موفق به کسب مدال خوش رنگ طلا شد و تاکنون ۶ طلا، ۲ نقره و ۶ برنز جام جهانی را به دست آورده است.

بازیهای آسیایی 

او در سال ۲۰۱۸ در بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی با ثبت رکورد ۵ ثانیه ۶۳ صدم ثانیه توانست اولین مدال طلای ایران را در رشته ورزشی سنگ‌نوردی در بازی‌های آسیایی به دست آورد. سپس سال ۲۰۲۳ در بازی‌های آسیایی هانگژو به میدان رفت و توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

رضا علیپور

 رضا علیپور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

رضا علیپور در مسابقات سنگ‌نوردی انتخابی المپیک در مجموع دو رویداد برگزار شده در شانگهای و بوداپست موفق شد صاحب سهمیه لازم برای حضور در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس شود.

در بازهای المپیک سنگ‌نورد ایران هرچند رکورد خود را شکست و زیر ۵ ثانیه صعود کرد، اما نتوانست به فینال راه پیدا کند. سنگنورد اندونزی فقط بخاطر داشتن رکورد ۶ صدم ثانیه بهتر نسبت به علیپور فینالیست شد.در نهایت علیپور موفق شد تا به جایگاه چهارم دست پیدا کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

  • ثریا ارسالی در

    یوزپلنگ ایران زمین مایه افتخاری بهت می بالیم
    مسئولین تو رو خدا همه جوانان و ورزشکاران رو حمایت کنید.
    شما حمایت کنید یک گام بیاد جلو ببینید جوانان و مردم چه ها می کنند.
    ای وطن به خاک پاکت بوسه می زنم.

  • ناشناس ارسالی در

    یوز ایرانی

  • ناشناس ارسالی در

    اسپایدر من واقعی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد