شناسه خبر: ۸۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

شلوغ ترین سینما قبل انقلاب | معروف ترین سینمای قبل انقلاب

پرطرفدار ترین سالن سینمای قبل از انقلاب کجا بوده؟

معرفی معروف ترین و شلوغ ترین سینماهای جذاب قبل از انقلاب را که اکثر مردم به آنجا رفت و آمد داشتند در ادامه ببینید.

سینما های قبل انقلاب

پر بازدید

ترینی‌ها :

در ایران از همان اوایل دهه 30 سینمای ایران با شروعی خوب و قوی به جلو میرفت و بازیگران بسیار خوبی هم داشت و سینما رفتن تبدیل به یکی از سرگرمی های مورد علاقه مردم شده بود.در آن زمان سالن های سینما با شلوغ شدن و استقبال مردم رو به افزایش بوده و بطور قطع یکی دوتا سینما هم جزو انتخاب های همیشگی مردم بوده..

از ابتدای دهه ۳۰ تعداد سینما‌های پایتخت به سرعت در حال افزایش بود و مردم گاهی برای تهیه بلیت در صف‌های طولانی می‌ایستادند. در آن سال‌ها چند سینمای تهران به واسطه اکران فیلم‌های خاص رونق دوچندانی داشتند و سینما رادیو سیتی در حوالی میدان، ولی عصر (عج) فعلی یکی از همان سینما‌های شلوغ و پررونق بود.

سینما های قبل انقلاب

در یادداشتی به موضوع فروش گیشه در سینمای قبل از انقلاب پرداخته شده است:

در این یادداشت آمده است: تجمع سینما‌های تهران تا دهه ۳۰ در خیابان لاله زار بود و فیلم‌های عوام پسند در این سینما‌ها به نمایش در می‌آمد، اما سینما‌های مدرن و نوسازی که در گوشه و کنار پایتخت به خصوص در محدوده میدان‌های فردوسی و ولیعصر (عج) ساخته شد حکایت دیگری داشت و برخی از آن‌ها پاتوق قشر روشنفکر و تحصیلکرده بود.

۵ تا از قدیمی ترین حسینیه های تهران + عکس و آدرس

سینمای مدرن و مجلل رادیو سیتی که در خیابان ولیعصر (عج) و نبش خیابان گیلان قرار داشت به واسطه نمایش فیلم‌های مشهور خارجی به سرعت مخاطبان خودش را پیدا کرد و نامش در فهرست سینما‌های پربیننده تهران قرار گرفت.

سینما های قبل انقلاب

شادمهر راستین، پژوهشگر و فیلمنامه نویس، درباره ماجرای ساخت پربیننده‌ترین سینمای تهران در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: «در فضایی که سینما رادیو سیتی ساخته شد، یک آکواریوم عظیم الجثه قرار داشت که به آن مکان آکواریوم تهران می‌گفتند. سینما رادیو سیتی اواسط دهه ۳۰ به جای آکواریوم تهران ساخته شد و برای طراحی آن هم مطابق معمول آن سال‌ها از نمونه‌های خارجی الگوبرداری کردند. طراح سینما رادیو سیتی، حیدر غیابی، یکی از پیشگامان معماری نوین ایران بود، اما اواخر دهه ۴۰ که به آپارات‌های جدید و سیستم صوتی جدید مجهز شد نمای آن هم توسط مهندس هوشنگ سیحون، رئیس سابق پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و طراح بنای یادبود ابن سینا، فردوسی و خیام، تغییر کرد و به شکل امروزی درآمد.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد