شناسه خبر: ۷۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد

زندگی نامه فتح الله طاهری | سوابق هنری فتح اله طاهری

بیوگرافی فتح الله طاهری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

در این مطلب شما را با بیوگرافی فتح الله طاهری، بازیگر سینما و تلویزیون و سن، آثار هنری که این بازیگر در آن حضورداشت، آشنا می کنیم.

فتح_الله+طاهری

پر بازدید

ترینی‌ها :

فتح الله طاهری در سال 1330 در تهران متولد شد و کار خود را از تعزیه خوانی شروع کرد و سپس به تئاتر و سینما و تلویزیون راه یافت. او مدتها در بیمارستان به علت بیماری گوارشی بستری بود و در 19 مرداد 1403 درگذشت. در این ادامه بیوگرافی این بازیگر را می خوانید.

شروع فعالیت فتح اله طاهری

تئاتر را از لاله زار زمانی که 20 ساله بودم شروع کردم. پسر عمویم مسوول صحنه تئاتر مرجان بود که پیشش می رفتم و در آنجا کم کم عاشق تئاتر شدم.با مرحوم مجید شهباز و محمد عبدی صحبت کردیم و من شاگرد آنها شدم. دو سال صحنه را جارو می کردم که پس از آن کم کم وارد بازی شدم.

فتح الله طاهری

تعزیه خوانی

من تعزیه خوانی را از 12 سالگی در گرمسار شروع کردم. من به این نمایش آیینی علاقه مند بودم و همیشه برای تماشای آن می رفتم. خدا رحمت کند هاشم فیاض را؛ او در گرمسار همیشه نقش شمر را بازی می کرد و همه او را به عنوان «هاشم شمر» می شناختند. در آن زمان من و دوستانم از مدرسه فرار می کردیم تا بتوانیم پای تعزیه بنشینیم. همان عشق کودکی به تعزیه ما را به این راه هنری کشاند.

نخستین فیلم سینمایی فتح الله طاهری

نخستین کار تصویری من 20 سال پس از ورودم به تئاتر بود. هم تئاتر آن را اجرا کردیم و بعد تبدیل به کار سینمایی شد. این کار در شهر لاسجرد فیلمبرداری و در زمان دفاع مقدس پخش شد.

این فیلم در سال 1360 با نام عاشورایی دیگر در کربلای ما برای بنیاد شهید با کارگردانی مجتبی شریعت پناهی و بازی محمود عزیزی ، مجید لیاقت و مرحوم داود رحمتی ساخته شد.

واکنش چهره های معروف ایرانی به مدال آوری محمد هادی ساروی در المپیک

حرفهایی از زبان فتح الله طاهری در مورد وضعیت زندگی اش

بعد از این همه سال فعالیت هنری هنوز مستأجر هستم و در یک خانه شصت متری اجاره ای می کنم. این نتیجه چندین سال کار کردن ماست و پول حاصل از این هنر اصلاً در شرایط این روزهای جامعه تأمین کننده نیست. اگر کسی نیاز به هنرپیشه ای با سن و سال ما نداشته باشد ، حتی به ما زنگ هم نمی زنند.

اگر دوباره متولد بشوم دیگر سراغ این کار نمی روم. می روم دنبال کاری که پول در آن باشد. فروغی بسطامی در یکی از غزلیاتش می گوید : «تا زدم لاف هنر خواجه به هیچم نخرید/ بی هنر شو که هنرهاست در این بی هنری»

آثاری که فتح الله طاهری در آن نقش آفرینی کرد

سریال های «سه در چهار» ، «متهم گریخت» و فیلم سینمایی «محمد رسول الله» از جمله آثاری اند که در آنها ایفای نقش کرد. از دیگر آثار می توان به خانه پدری، سد معبر، قباله ، شادروان ؛ یک شهر تنهایی، نجوا، هندوانه شب یلدا و سریال های نوبت لیلی، رحیل، آکتور، سیاوش، گیلدخت، دردسرهای عظیم، سرزمین کهن(سرزمین مادری)، طفلان مسلم، نقطه سرخط، ترش و شیرین و مردهزار چهره اشاره کرد.

بیماری و مرگ فتح الله طاهری

فتح الله طاهری چندی پیش در مصاحبه ای گفت:مدتی است که درگیر بیماری هستم. ابتدا مشکل پروستات داشتم و متاسفانه پزشک درمانگر مقدار زیادی دارو تجویز کرد که سبب ناراحتی معده ام شد و حالا مشکل گوارشی پیدا کرده ام و درگیرم.

وی در 19 مرداد 1403 به علت بیماری گوارشی در بیمارستان چشم از جهان فروبست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد