شناسه خبر: ۵۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد

فیلم با موضوع روانشناسی | فیلم سینمایی روانشناختی

6 فیلم روانشناختی که مجبور میشید دوباره نگاش کنید!

فیلم‌ های روانشناختی در انتها ما را میخکوب کرده و مجبورمان می‌ کنند دقایقی به اتفاقاتی که افتاده فکر کرده تا بتوانیم آن را هضم کنیم. در ادامه بهترین ها رو معرغی کردیم.

فیلم های روانشناختی

پر بازدید

ترینی‌ها :

فیلم های روانشناختی همیشه موضوعات پیچیده ای دارند و مخاطب خود را حسابی درگیر می کنند. فیلم های روانشناختی همیشه معماهای زیادی را برایمان مطرح می کند به طوری گاهی مجبور می شیم یک فیلم را دو بار و حتی سه بار ببینیم تا درک کنیم. در ادامه 6 تا از بهترین فیلم های روانشناختی جذاب به شما معرفی کرده ایم تا تبدیل به شخصی شوید که عاشق چنین سینمایی است.

1. معرفی فیلم «قوی سیاه» Black Swan 2010

فیلم قوی سیاه

فیلم «قوی سیاه» Black Swan یکی از جذاب‌ترین فیلم‌ها با تِم روانشناختی است که دیدن آن را به تمامی افراد علاقمند به این سینما پیشنهاد می‌کنیم. فیلم «قوی سیاه» در سال 2010 توسط دران آرنوفسکی ساخته شده و بازیگر نقش اصلی آن، ناتالی پورتمن است.

داستان فیلم «قوی سیاه» درباره دختری بالرین به نام نینا سایرز است که مادری به شدت کنترل‌گر دارد، اما او برای ورود به تئاتری معروف به نام قوی سیاه ثبت نام می‌کند.  در این تئاتر، شخصیت اصلی، نقش دو شخصیت متناقض را بازی می‌کند که یکی سیاه و دیگری سفید است. نینا برای شرکت در این تئاتر پذیرفته می‌شود، اما مشکلات روانشناختی او باعث می‌شود که مدام برای تشخیص دادن واقعیت از خیال به دردسر بیافتد. در این مسیر بارها فکر می‌کند که ارتباطاتی عجیب با رقیب خود دارد تا حدی که او را به قتل می‌رساند، اما آیا نینا این کار را در خیال انجام می‌دهد یا واقعیت؟

2. معرفی فیلم «باشگاه مبارزه» Fight Club 1999

فیلم باشگاه مشت زنی

یکی از بی‌تکرارترین فیلم‌ها با موضوع روانشناختی فیلم «باشگاه مبارزه» Fight Club است که دیوید فینچر آن را کارگردانی کرده است. ما در فیلم «باشگاه مبارزه» یا «باشگاه مشت‌زنی» با شخصیتی روبه‌رو هستیم که از اختلال هویت تجزیه‌ای رنج می‌برد.

جک نورتون که روایتگر داستان است از یک کارمند ساده و منظم تبدیل به شخصیتی عجیب می‌شود که کل شهر را بهم ریخته است. اما، انگار که او و تمام اعضای باشگاه توسط شخصی با نام تایلر دوردن رهبری می‌شوند. هرچه فیلم جلوتر می‌رود ما احساس می‌کنیم که نورتون و دوردن یک شخصیت هستند در حالی که بازیگر آن‌ها متفاوت است. فیلم «باشگاه مبارزه» یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های روانشناختی است که بی‌اغراق ما را مجذوب خود خواهد کرد.

3. معرفی فیلم «سکوت بره‌ها» The Silence of the Lambs 1991

فیلم سکوت بره ها

یکی دیگر از بهترین فیلم‌ها با موضوع روانشناختی، فیلم «سکوت بره‌ها» The Silence of the Lambs است که توسط جاناتان دِم ساخته شده است. این فیلم به زیبایی چند شخصیت که هر کدام مشکلات روحی و روانی متفاوتی دارند معرفی می‌کند.

داستان فیلم «سکوت بره‌ها» درباره قاتلی است که دختران جوان با اندامی شبیه به یکدیگر را به قتل می‌رساند، اما پیش از کشتن آن‌ها پوستشان را می‌کَند. به موازات داستان این قاتل عجیب، داستان دختر پلیسی روایت می‌شود که در کودکی پدر و مادرش را از دست داده است و با روحیه‌ای لطیف وارد دل شیر می‌شود تا جان دخترانی که در خطر هستند را نجات دهد. او برای مبارزه با این قاتل مجبور است از یک زندانی خطرناک که پیشتر روانشناس بوده است کمک بگیرد تا بتواند انگیزه‌های روانی قاتل را جست‌وجو کند. اما، وقتی بیشتر با آن روانشناس زندانی آشنا می‌شود، بهتر می‌تواند ضعف‌های خود را در کودکیش جست‌وجو کند. فیلم «سکوت بره‌ها» یکی از آن فیلم‌های روانشناختی است که توانست در باکس آفیس نزدیک به 14 میلیون دلار فروش داشته باشد!

4. معرفی فیلم «یادگاری» Memento 2000

فیلم یادگاری

فیلم «یادگاری» Memento، فیلمی است که داستان خود را به شکلی قوطی‌وار ارائه می‌دهد. ما در میان قاب‌هایی که کریستوفر نولان بسته است به شکلی گیر می‌افتیم که انگار در یک هزارتوی پیچیده هستیم.

داستان فیلم «یادگاری» که بیشتر آن را به مِمِنتو می‌شناسند، داستان لئونارد شلبی را روایت می‌کند که در اثر یک سانحه حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده است، اما در حافظه بلند مدت او تصویری از همسرش باقی مانده که کشته شده است. به همین خاطر لئونارد تصمیم می‌گیرد که با وجود مشکل حافظه‌اش، قاتل همسرش را پیدا کند. او برای فراموش نکردن سرنخ‌ها، بر روی بدنش، مهم‌ترین کلیدواژه‌ها را تتو می‌کند. در این فیلم شلبی با حافظه‌اش ما را به خاطرات خود می‌برد، زمان را زیرورو می‌کند و به در این باغچه به دنبال کرمی می‌گردد که نزدیک‌تر از شاهرگ به او است.

5. معرفی فیلم «درخشش» The Shining 1980

فیلم درخشش

اگر در میان فیلم‌های روانشناختی، به دنبال فیلمی بگردیم که شخصیت اصلی آن جلوی چشم‌های ما عقلش را از دست بدهد و هیچ کاری از دست ما برای او برنیاید باید به سراغ فیلم «درخشش» The Shining برویم که استنلی کوبریک آن را ساخته است. وقتی در میان فیلم‌های روانشناختی نام کارگردانانی همچون کوبریک را می‌بینیم، بدون شک متوجه خواهیم شد که چه حکایتی پشت بازی با مسائل روانشناختی انسان وجود دارد که چنین فیلم‌هایی را به شدت درخشان و تاثیرگذار می‌کند.

داستان فیلم «درخشش» The Shining درباره مردِ نویسنده‌ای است که تصمیم می‌گیرد برای الهام گرفتن از سکوت، سرایدار یک هتل عجیب در فصل زمستان شود. اگرچه او به همراه خانواده‌اش به این هتل وارد می‌شود، اما رفته رفته سکوتی که پیرامون آن‌ها را فرامی‌گیرد، ناآرامی‌های وجودی آنان را بیرون می‌ریزد. در این میان هیچ‌کس به اندازه جک تورانس با بازی جک نیکلسون، بهم نمی‌ریزد و هیچکس به اندازه همسر او با خبر از تغییرات رفتاری شوهرش نیست. اما، پسر بچه آن‌ها نیز پسری باهوش است که کلیدی‌ترین مفاهیم روانشناختی را به ما ارائه می‌دهد.

6. پیشنهاد ویژه : معرفی فیلم «سرگیجه» Vertigo 1958

فیلم روانشناسی

اگر در تاریخ سینما به دنبال اولین روزهایی بگردیم که مسائل روانشناختی انسان به فیلم‌ها وارد می‌شد، باید از سینمای هیچکاک حرف بزنیم. هیچکاک یکی از اولین کارگردانانی بود که با ساخت فیلم «سرگیجه» Vertigo توانست ما را به این باور برساند که سینما سکویی است برای پریدن به درون انسان‌ها.

این فیلم از وسواس‌های روانی حرف می‌زند و اگر درگیر ترس از ارتفاع نباشیم، به ما نشان می‌دهد افرادی که از ارتفاع می‌ترسند در آن لحظه دچار چه حالتی خواهند شد. داستان فیلم «سرگیجه» درباره مردی به نام جان اسکات است که به دلیل مشکل ترس از ارتفاع مجبور به ترک اداره پلیس و جدا شدن از شغلش می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد