شناسه خبر: ۴۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیرترین بازیگر ایران | مسن ترین بازیگران ایرانی | پیرترین بازیگر مرد ایران | پیرترین بازیگر زن ایران

مسن ترین بازیگر ایران کیست؟ | پیرترین بازیگران ایرانی + سن و تصاویر

در ادامه لیستی از پیرترین بازیگران ایرانی برای شما قرار دادیم که شاید دانستن سن برخی از این افراد را نتوانید باور کنید.

مسن ترین بازیگران ایرانی

پر بازدید

ترینی‌ها :

برخی از مسن ترین بازیگران ایرانی را هنوز هم در فیلم و سریال ها می بینیم. تعدادی از مسن ترین بازیگران ایرانی از جوانی وارد این عرصه شدند اما برخی هم از سن های بالا وارد دنیای هنر و سینما شدند و خوش درخشیدند. در ادامه لیستی از مسن ترین بازیگران ایرانی را برای شما قرار دادیم.

بازیگران مرد مسن ایرانی

1. منصور سپهرنیا

منصور سپرنیا

سن: 94 سال

منصور سپهرنیا از مسن‌ ترین بازیگران مرد ایرانی است که در 4 اردیبهشت 1309 به دنیا آمد. او از جمله بازیگران قبل از انقلاب بود که بین سال‌های 1333 تا 1356 به فعالیت بازیگری پرداخت. از جمله معروف‌ترین این آثار می‌توان از «آقای شانس»، «کلاه‌مخملی» و «عروس فرنگی» یاد کرد.

2. اردشیر کاظمی

اردشیر کاظمی

    سن: 85 سال

اردشیر کاظمی مدت‌ها به عنوان پیرترین بازیگر مرد ایران شناخته می‌شد اما اخیرا اعلام شد که این بازیگر پیرترین نیستند. آقای کاظمی طی یک مصاحبه شخصی اعلام کرد که در سال 1299 به دنیا نیامد و متولد 29 آبان 1317 در بندر انزلی است. او از سال 1380 فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را آغاز کرد. برخی از آثار او عبارتند از فیلم‌های دایره زنگی، اخراجی‌ها 2، گشت ارشاد، نهنگ عنبر 2، دینامیت و سریال‌های خوش‌نشین‌ها، پژمان، لیسانسه‌ها، دودکش و پایتخت 2.

3. علی نصیریان

علی نصیریان

    سن: 89 سال

استاد علی نصیریان بدون شک یکی از اسطوره‌ها و ستاره‌های تکرار نشدنی سینمای ایران هستند که چندین نسل با آثار ایشان خاطره دارد. استاد نصیریان در 15 بهمن 1313 در تهران متولد شدند. ایشان فعالیت حرفه‌ای خود در سینما و تلویزیون را از سال 1329 آغاز کردند و با هنرنمایی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، در ذهن و قلب مردم ماندگار شدند. برخی از آثار مهم این هنرپیشه پیشکسوت عبارتند از فیلم‌های کفش‌های میرزا نوروز، ناخدا خورشید، آقای هالو، سال‌های خاکستر، بوی پیراهن یوسف و سریال‌های هزاردستان، میوه ممنوعه، برادر جان و شهرزاد.

4. سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی

    سن: 79 سال

سعید پورصمیمی نیز یکی دیگر از بازیگران سن بالا ایرانی است که در میان مخاطبان به عنوان یکی از چهره‌های دلنشین و محبوب تلویزیون شناخته می‌شود. او در 9 اسفند 1322 در تهران به دنیا آمد و فعالیت خود در تئاتر و هنر را از سال 1340 آغاز کرد. از آثار مهم سعید پورصمیمی می‌توان به فیلم‌های سرزمین خورشید، دلشدگان، عروس آتش، یه حبه قند و سریال‌های در پناه تو، شبی از شب‌ها، ماه عسل و توطئه فامیلی اشاره کرد.

5. بهزاد فراهانی

بهزاد فراهانی

سن: 79 سال

بهزاد فراهانی نیز یکی از چهره‌های ماندگار و از بازیگران پیر ایرانی محسوب می‌شود که آثار درخشانی در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. او متولد 1 بهمن 1323 در اراک است. اولین تجربه حرفه‌ای و جدی او در سینما به سال 1350 و بازی در فیلم «نقره داغ» به کارگردانی ایرج قادری بازمی‌گردد. برخی از آثار برجسته بهزاد فراهانی، مسن ترین بازیگر ایران، عبارتند از فیلم‌های راه افتخار، طوطیا، شیدا، سگ کشی، چپ دست، یک وجب از آسمان و سریال‌های کت جادویی، پس از باران، خانه پدری، مدینه، پشت‌بام تهران و زیر پای مادر.

6. سعید پیردوست

سعید پیردوست

    سن: 83 سال

سعید پیردوست نیز در فهرست مسن ترین بازیگر ایران قرار دارد. غالبا او را در فیلم‌ها و سریال‌های کمدی دیده‌ایم. وی متولد 16 دی 1319 در تهران است و فعالیت خود در عرصه هنر و بازیگری را از سال 1353 و با بازی در نقشی کوتاه در فیلم «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. از آثار برجسته سعید پیردوست می‌توان به فیلم‌های تیغ و ابریشم، عینک دودی، دختر شیرینی فروش، توکیو بدون توقف، سوغات فرنگ و سریال‌های مرد هزار چهره، باغ مظفر، شب‌های برره، نقطه چین، جایزه بزرگ، پاورچین و کارآگاه علوی اشاره کرد.

7. عنایت‌الله بخشی

عنایت الله بخشی

سن: 78 سال

عنایت‌الله بخشی نیز یکی دیگر از بازیگران پیر ایرانی است که به واسطه چهره با ابهتش، اکثرا او را در کاراکترهای جدی دیده‌ایم. وی در 7 فروردین 1324 در طالقان به دنیا آمد و از سال 1338 به طور جدی وارد تئاتر و سینما شد. فیلم‌های گوزن‌ها، روز واقعه، محکومین، مسافران، دلشدگان و سریال‌های امام علی (ع)، پهلوانان نمی‌میرند، پلیس جوان، ریحانه، زیر تیغ و معمای شاه تنها بخشی از آثار این هنرمند پیشکسوت و مسن ترین بازیگر ایران هستند.

8. جمشید هاشم پور

جمشید هاشم پور

    سن: 79 سال

استاد جمشید هاشم‌ پور نیز یکی از ستاره‌ های بی‌ بدیل سینما و تلویزیون ایران است که چندین نسل با آثار ایشان خاطره دارند. او متولد 3 فروردین 1323 از تهران است و فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را از سال 1347 آغاز کرد. اولین تجربه حضور جمشید هاشم‌پور در مقابل دوربین به سال 1347 و بازی در یک نقش کوتاه در فیلم «جهنم سفید» رقم خورد. برخی از دیگر آثار جمشید هاشم‌پور، قدیمی ترین بازیگر ایران،‌ عبارتند از فیلم‌های تاراج، تیغ و ابریشم، افعی، آخرین بندر، هیوا، واکنش پنجم، میم مثل مادر و سریال‌های شهرزاد و نیسان آبی.

9. محمود عزیزی

محمود عزیزی

سن: 79 سال

محمود عزیزی یکی دیگر از پیرترین بازیگران ایران محسوب می‌شود که چهره او را در کاراکترهای مثبت و منفی و در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم. او متولد 24 آذر 1323 در تهران است و در سال 1366 فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را آغاز کرد. فیلم‌های لیلی با من است، دختری با کفش‌های کتانی، چشم‌هایش، به من نگاه کن، محکومین بهشت و سریال‌های تولدی دیگر، سفر سبز، مشق عشق، گل بارون‌زده، ستایش و راز پنهان برخی از آثار این هنرمند هستند.

10. هوشنگ حریرچیان

هوشنگ حریرچیان

    سن: 91 سال

این بازیگر سینما و تلویزیون متولد 20‌ مرداد 1311 است و بنابراین از بازیگران مسن ایرانی محسوب می‌شود. او از سال 1326 و با تئاتر پا به عرصه هنر گذاشت. اولین اثر سینمایی او فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته به کارگردانی علی حاتمی بود. هوشنگ حریرچیان پس از آن در فیلم‌های فرش باد، قاعده بازی، دو خواهر، ورود زنده‌ها ممنوع، عزیز میلیون دلاری، وای آمپول و سریال‌های هشت بهشت، تفنگ سرپر، پژمان، سایه سلطان، ساختمان پزشکان و خاتون و حضور پیدا کرد.

11. داریوش ارجمند

داریوش ارجمند

سن: 79 سال

نام داریوش ارجمند نیز در لیست پیرترین بازیگر ایران به چشم می‌خورد. این بازیگر معروف متولد 5 مرداد 1323 است. اولین اثر سینمایی داریوش ارجمند ناخدا خورشید (1365) است که به خاطر بازی در آن برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. نقش مالک اشتر او در سریال امام علی نیز شهرت او را چند برابر کرد. داریوش ارجمند در سال‌های اخیر با ایفای نقش حشمت فردوس در سریال سه فصلی ستایش، توانسته است یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های تلویزیون ایران را خلق کند.

12. رضا بابک

رضا بابک

سن: 77 سال

رضا فشنگچی از پیرترین بازیگر مرد ایران که با نام هنری رضا بابک معروف است، فرد بعدی این لیست محسوب می‌شود. این هنرمند در 20 اسفند 1324 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1354 شروع و در فیلم «چریکه تارا» به کارگردانی بهرام بیضایی حضور پیدا کرد. از جمله آثار مشهور رضا بابک باید به سریال‌های «آرایشگاه زیبا»، «خانه ما»، «یک وجب خاک» و «روزگار قریب» اشاره کنیم.

13. رضا بنفشه خواه

رضا بنفشه خواه

سن: 79 سال

غلامرضا بنفشه‌خواه معروف به رضا بنفشه‌خواه نیز جز بازیگران پیر ایرانی قرار می‌گیرد. او در 14 بهمن 1322 به دنیا آمد و بازیگری را نیز از سال 1362 و سریال «مخمصه» شروع کرد. از آثار معروف این بازیگر باید به فیلم‌های «شب مکافات»، «مدرسه پیرمردها»، «بعدازظهر سگی سگی»، «کباب غاز»، «شهر گربه‌ها»، سریال‌های «مش‌خیرالله صندوقچه اسرار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «آژانس دوستی»، «باغچه مینو»، «پیامک از دیار باقی» و «نیسان آبی» اشاره کنیم. آقای بنفشه‌خواه اخیرا دچار مشکلات کمر و رگ سیاتیک شده‌اند و در حال بهبودی هستند‌.

15. غلامرضا نیکخواه

رضا نیکخواه

    سن: 75 سال

غلامرضا نیکخواه از جمله مسن‌ ترین بازیگران مرد ایرانی است که در 1 فروردین 1327 به دنیا آمد. این بازیگر در آثاری همچون «مرد هزارچهره»، «بزنگاه»، «قهوه تلخ»، «نقطه سر خط» حضوری درخشان داشته است و همچنین در رئالیتی شو جوکر بسیار خوش درخشید. از کارهای جدید این بازیگر باید به «فسیل»، «بخارست» و سریال «سیاه‌چاله» اشاره کنیم.

16. فرامرز قریبیان

فرامرز قریبیان

سن: 82 سال

در میان بازیگران مرد ایرانی بالای 70 سال باید فرامرز قریبیان اشاره کنیم. این هنرپیشه متولد 27 آبان 1320 است و بازیگری را از سال 1337 شروع کرد. او در سینمای پس از انقلاب فیلم‌های متعددی بازی کرد و برای ایفای نقش در فیلم «ترن»، «بندر مه‌آلود» و «مرد بارانی» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شد.‌ آقای قریبیان در سال 1398 پس از بازی در فیلم «خروج» از سینما خداحافظی کرد.

17. مهدی فخیم زاده

مهدی فخیم زاده

سن: 81 سال

مهدی فخیم زاده از بازیگران پیشکسوت ایرانی است که در کارگردانی نیز تبحر خاصی دارد. کارگردانی و حضور در سریال‌های مذهبی مهم «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق» و ایفای نقش عمر سعد در «مختارنامه» از دیگر افتخارات کارنامه هنری این بازیگر است. آقای فخیم زاده در دهه 80 و اوایل 90 چندین سریال پلیسی-جنایی جذاب کارگردانی کرد که مورد استقبال قرار گرفتند و می‌توان از بین آنها به «خواب و بیدار»، «حس سوم»، «بی‌صدا فریاد کن»، «ساختمان ۸۵» و «فوق سری» اشاره کرد. آخرین فیلم این بازیگر «مشت آخر» و سریال جدید او «بازپرس» نام داشتند.

18. همایون ارشادی

همایون ارشادی

سن: 76 سال

از بازیگران مرد ایرانی بالای 60 سال به همایون ارشادی اشاره می‌کنیم. او در 5 فروردین سال 1326 متولد شد. این بازیگر نخستین بار با فیلم «طعم گیلاس» به سینما معرفی شد. او در سال بعد باز هم با اثر معروف «درخت گلابی» پشت دوربین رفت و توانست با این دو فیلم شهرت زیادی در سینما کسب کند. این هنرپیشه تا کنون چندین جایزه بین‌المللی کسب کرده است و فیلم‌های مهم بعدی او «بادبادک باز»، «آگورا»، «سی دقیقه پس از نیمه شب»، «تحت تعقیب‌ترین مرد» و «علی و نینو» هستند.

19. فرهاد آئیش

فرهاد آئیش

سن: 71 سال

در بین اسامی بازیگران پیرمرد ایرانی با عکس به فرهاد آئیش می‌رسیم. این بازیگر متولد 28 شهریور 1331 است و فعالیت خود را از سال 1368 با عکاسی و تئاتر شروع کرد تا اینکه به صورت جدی از سال 1371 وارد تئاتر شد. از محبوب‌ترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر باید به سریال‌های «قطار ابدی»، «باجناغ‌ها»، «سه پنج دو»، «باغ سرهنگ»، «دیواربه‌دیوار»، «نهنگ آبی»، «برف بی‌صدا می‌بارد»، فیلم‌های «خواستگار محترم»، «نصف مال من، نصف مال تو»، «پوپک و مش ماشاالله»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «خائن کشی» اشاره کنیم.

بازیگران مسن زن ایرانی

1. ژاله علو

ژاله علو

سن: 96 سال

خانم ژاله علو از بازیگران پیرزن ایرانی است که در 14 مرداد 1306 به دنیا آمد. او با نام شوکت علو متولد شد و در سال 1327 گویندگی را شروع کرد. در همان سال 1327 بود که در فیلم «طوفان زندگی» به ایفای نقش پرداخت. او تا اواخر دهه 30 خورشیدی نقش‌های زیادی ایفا کرد و پس از آن جز بازیگران پیشکسوت ایران شد. از برترین آثار خانم علو باید به «افسونگر»، «لیلی و مجنون»، «طوقی» و سریال‌های «آوای فاخته»، «روزهای زندگی»، «مختارنامه» و «سایه روشن» اشاره کنیم.

2. ثریا قاسمی

ثریا قاسمی

سن: 83 سال

ثریا قاسمی پیرترین بازیگر زن ایران محسوب می‌شود که همه ما از آثار و نقش‌های او خاطرات بسیاری داریم. برخی از آثار او عبارتند از فیلم‌های شام آخر، دختر شیرینی فروش، دعوت، ویلایی‌ها و سریال‌های در پناه تو، پس از باران، شب دهم، او یک فرشته بود، صاحبدلان و نابرده رنج. ثریا قاسمی یک مرتبه برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و یک مرتبه هم برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فجر شده است.

3. رابعه مدنی

رابعه مدنی

سن: 82 سال

رابعه مدنی نیز از زنان بازیگر است که در فهرست مسن ترین بازیگر ایران قرار می‌گیرد. او که با چهره مهربان خود به کاراکترهای مختلف جانی تازه می‌بخشد، در سال 1320 در همدان به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از سال 1380 و با بازی در فیلم «سفر مردان خاکستری» آغاز کرد. رابعه معدنی، از بازیگران پیر ایرانی، در آثاری چون فیلم‌های یک دزدی عاشقانه، بوسیدن روی ماه، مینای شهر خاموش، ارغوان و سریال‌های وضعیت سفید، پایتخت 2، مدینه، آچمز و مانکن به هنرنمایی پرداخته است.

4. فریده سپاه منصور

فریده سپاه منصور

سن: 76 سال

فریده سپاه منصور، مسن ترین بازیگر ایران، در فیلم‌های متعدد و ماندگاری ایفای نقش کرده است. او متولد 15 فروردین 1326 از تهران است و فعالیت هنری خود را از سال 1349 و بازی در تئاتر آغاز کرد. برخی از آثار فریده سپاه منصور، از بازیگران پیر ایرانی، عبارتند از فیلم‌های رد پایی بر شن، فصل پنجم، مهمان مامان، مارمولک، گل یخ، کتاب قانون و سریال‌های معصومیت از دست رفته، امام علی (ع)، مرگ تدریجی یک رویا، دردسرهای عظیم 2، نون خ 1 و آخر خط.

5. مینا جعفرزاده

مینا جعفرزاده

سن: 76 سال

مینا جعفرزاده نیز یکی دیگر از بازیگران زن مسن ایران است که با چهره مهربان و دلنشین خود جایگاه ویژه‌ای در ذهن و قلب مخاطبان دارد. او متولد 1325 از خوی آذربایجان غربی است که فعالیت هنری خود را از سال 1348 در رادیو آغاز کرد و از سال 1367 نیز وارد دنیای بازیگری و سینما شد.تعدادی از آثار شاخص این هنرمند عبارتند از فیلم‌های هفت ترانه، اخراجی‌ها، دلداده، چارچنگولی و سریال‌های عطر گل یاس، فردا دیر است، زیر آسمان شهر، نابرده رنج، شوق پرواز، بوی باران و دوپینگ.

6. شمسی فضل اللهی

شمسی فضل اللهی

سن: 82 سال

شمسی فضل اللهی نیز یکی دیگر از بازیگران مسن ایرانی است که همه ما با صدا و چهره دلنشین ایشان خاطرات بسیاری داریم. او متولد 10 آذر 1320 از تهران است و فعالیت هنری خود را از سال 1336 و با بازی در تئاتر آغاز کرد. از برجسته‌ترین آثار این هنرمند پیشکسوت می‌توان به فیلم‌های شیر سنگی، عبور از تله، تقاطع، یه حبه قند، در امتداد شهر و سریال‌های امیر کبیر، همسران، قائم مقام فراهانی، حس سوم، سه در چهار و چرخ فلک اشاره کرد.

7. شیرین یزدان‌بخش

شیرین یزدان بخش

سن: 75 سال

بازیگر بعدی که در لیست پیرترین بازیگر ایران معرفی می‌کنیم، شیرین یزدان‌بخش است. او که متولد 19 دی 1327‌ است پیش از اینکه وارد عرصه هنر شود، کارمند بازنشسته اداره دخانیات بود. شیرین یزدان‌بخش در سال 1388 و با ایفای نقش در اولین فیلم سینمایی‌اش یعنی مزاحم نشوید، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند. این بازیگر پس از آن در فیلم‌هایی از جمله جدایی نادر از سیمین، آشغال‌های دوست‌داشتنی، ملبورن، ابد و یک روز، سارا و آیدا، عنکبوت و هفته‌ای یک‌بار آدم باش به ایفای نقش پرداخت.

8. کتایون امیر ابراهیمی

کتایون امیر ابراهیمی

سن: 83-84 سال

کتایون امیر ابراهیمی از لیست پیرترین بازیگر ایران که زنده است، محسوب می‌شود. او در سال 1318 در شهر سنندج ایران متولد شد. او فعالیت بازیگری خود را از سال 1342 و فیلم «تار عنکبوت» آغاز کرد. عمده فعالیت‌های این هنرمند پیش از انقلاب بود و تا قبل از سال 1357 فعالیت می‌کرد. از آثار معروف خانم امیر ابراهیمی باید به «حسن کچل»، «درختان ایستاده می‌میرند» و «ازدواج ایرانی» اشاره کنیم. این بازیگر زن سن بالا ایرانی پس از انقلاب در آثار معروفی همچون «کوچهٔ اقاقیا» و «من یک مستاجرم» اشاره کرد.

9. مریم بوبانی

مریم بوبانی

سن: 70 سال

مریم بوبانی نیز از بازیگران زن سن بالای ایران است که در تاریخ 26 اردیبهشت 1332 به دنیا آمد و از سال 1376 و فیلم «مهر مادری» شروع کرد. او سپس در سال 1377 در سریا‌ل‌های «گوهر کمال» و «پزشکان» بازی کرد. خانم بوبانی عمدتا به ایفای نقش زن‌های فقیر و آواره می‌پرداخت‌. این هنرمند بازیگر توانمندی محسوب می‌شود و تاکنون‌ کاراکترهای زیادی را به تصویر کشیده است.

10. مریم امیرجلالی

مریم امیرجلالی

سن: 76 سال

مریم امیرجلالی یکی از پیر ترین بازیگران خانم ایرانی است که در 29 آذر 1326 به دنیا آمد. او بازیگری را به صورت خیلی اتفاقی از سال 1374 با سریال زیر «گنبد کبود» شروع کرد و پس از بازی در چند سریال با فیلم «شب‌های تهران» داریوش فرهنگ وارد سینما شد. شهرت خانم امیرجلالی به سریال‌های «خانه به دوش»،«متهم گریخت» و «ترش و شیرین» برمی‌گردد که با آنها برای همیشه در ذهن مخاطبان حک شد.

11. آفرین عبیسی

آفرین عبیسی

سن: 71 سال

آفرین عبیسی از بازیگران مسن زن ایرانی است که در 22 اسفند 1330 به دنیا آمد. او بازیگری را از قبل انقلاب در سال 1349 با فیلم «لیلی و مجنون» شروع کرد و پس از یک سال فعالیت در سینما دیگر تا سال 1378 هیچ فعالیتی انجام نداد. «کودک و سرباز» اولین فیلم بعد از انقلاب خانم عبیسی بود. او در سال 1381 با سریال «مشق عشق» وارد تلویزیون ایران شد. از جمله آثار معروف این بازیگر فیلم‌های «نان و عشق و موتور 1000»، «قدمگاه»، «خانه‌ای کنار ابرها»، سریال‌های «رقص پرواز»، «مختارنامه» و «تنهایی لیلا» هستند.

12. گلاب آدینه

گلاب آدینه

سن: 70 سال

گلاب آدینه از بازیگران سن بالا سینمای ایران است که در 22 آبان 1332 متولد شد. او بازیگری را از سال 1354 با تئاتر شروع کرد و بعد از آن بازیگدی تدریس می‌کرد. اولین فیلم او در سال 1359 با نام «چوپانان کویر» روی پرده سینما رفت و نخستین سریال این بازیگر نیز «سلطان و شبان» بود. این بازیگر تا کنون 7 بار نامزد سیمرغ بلورین شده و یک بار برای ایفای نقش در «فیلم روسری آبی» موفق به کسب آن شده است‌.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد