شناسه خبر: ۹۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد

استرس و بی خوابی شایع ترین علت بروز آرتروز !

«آرتروز» شایع ترین بیماری پیش رونده در مفاصل است که با ساییدگی استخوان‌ها و کاهش توان حرکتی همراه است.

آرتروز

پر بازدید

ترینی‌ها :

آرتروز بیماری بسیار شایعی است، این بیماری، ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی هم گفته می‌شود. با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۵۴.۴ میلیون نفر از بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به انواع آرتروز و بیماری های ستون فقرات مبتلا هستند. از این تعداد، ۲۳.۷ میلیون نفر دچار محدودیت فعالیتی هستند. آرتروز در افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر شایع‌تر است، اما می‌تواند افراد در همه سنین، از جمله کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل زمینه‌ساز تحلیل غضروف‌ها و بروز آرتروز

1- چاقی و افزایش سرعت ساییدگی مفاصل

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره فاکتور موثر دیگر در بروز آرتروز خاطرنشان کرد: اضافه وزن از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری آرتروز است؛ به نحوی که اضافه وزن منجر به افزایش فشار بر مفاصل زانو و کمر شده و شدت و سرعت پیشرفت ساییدگی مفاصل را افزایش می‌دهد.

 افرادی که ماهیت شغلی‌شان به نحوی است که ناچار به بلند کردن وزنه‌های سنگین هستند یا در طول روز بسیار زیاد خم و راست، می‌شوند یا رفت‌وآمد مکرر از پله‌ها دارند نیز احتمال ابتلا به آرتروز در آنها افزایش می‌یابد.

2- تبعات سبک زندگی کم تحرک

وی با اشاره به نتایج پژوهش‌های سال‌های اخیر گفت: نتایج یافته‌های پژوهش‌های سال‌های اخیر بیانگر این است که کم‌تحرکی در بروز آرتروز اثرگذار است؛ اما این فاکتور، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هر چه میزان بی‌تحرکی و یکجانشینی افزایش یابد، احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر می شود. «سبک زندگی کم‌تحرک» از دیگر عوامل زمینه‌ساز ابتلا به آرتروز است.

روش های درمان بی خوابی | اگه میخوای خواب خوبی داشته باشی این کارها رو بکن            

3- کمبود ویتامین D 

یاری همچنین با بیان اینکه تغذیه در بروز ابتلا به آرتروز نقش دارد، خاطرنشان کرد: تغذیه در بروز ابتلا به ساییدگی مفاصل نقش‌ دارد. میزان مصرف کلسیم، ویتامین D، مصرف ریزمغذی‌ها نیز در بروز بیماری آرتروز نقش دارد.

4- بی‌خوابی و استرس موثرترین در بروز آرتروز

عضو هیات‌علمی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌ پزشکی تهران با بیان اینکه هنگامی که از پیشگیری از بیماری‌ها سخن می‌گوییم باید به «عوامل خطر قابل‌ تغییر» بپردازیم، اظهار کرد: ژنتیک جزو عوامل خطر بروز آرتروز است که در برابر این فاکتور نمی‌توانیم مداخله چندانی داشته‌ باشیم. به طور قطع، سبک زندگی می‌تواند نقش موثری بر عوامل خطر قابل‌ تغییر بروز آرتروز داشته‌ باشد. هنگامی که از عوامل خطر قابل‌ تغییر بروز آرتروز صحبت می‌کنیم، منظور فاکتورهایی مانند تغذیه، فعالیت بدنی، روابط بین‌فردی، خواب مناسب، سوءمصرف مواد و استرس است و هر کدام از این عوامل شش‌گانه جزو ستون‌های سبک زندگی هستند و می‌توانند در ابتلا به آرتروز اثرگذار باشند.

آرتروز در میان ایرانیان

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره وضعیت ابتلای ایرانیان به آرتروز نیز گفت: اساتید دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران، ۱۵۰۰ شهروند ایرانی را مورد بررسی قرار دادند و نتایج این پژوهش بیانگر این است که دست‌کم حدود ۶۶ درصد از افرادی که در این طرح مطالعاتی شرکت‌ کرده‌اند، «درد» را در سیستم عضلانی_اسکلتی خود تجربه کرده‌اند. بنابر اظهارات افراد حاضر در این پژوهش، اغلب آنها درد را در ناحیه کمر و زانو تجربه‌ کرده‌اند. بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۲۰ درصد افراد به ساییدگی مفاصل مبتلا هستند که آرتروز زانو بخش اصلی آن را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین حدود ۲۳ درصد افرادی که در این طرح تحقیقاتی شرکت‌ کرده‌اند، کمر درد را تجربه‌ کرده‌اند

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد