شناسه خبر: ۸۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد

مضرات سیگار برای اطرافیان | ضرر دود دست دوم

حتی اگه سیگاری نباشی بازهم درخطری | دود دست دوم چیست؟

استعمال دخانیات خطرات و بیماری هایی برای جامعه به دنبال دارد که در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم .

دود دسته دوم

پر بازدید

ترینی‌ها :

تحقیقات جدید نشان میدهد علاوه بر اینکه  مصرف  و استعمال دخانیات  تاثیرات مستقیمی  در مصرف کننده  دارد ، تاثیرات غیرمستقیمی نیز بر اطرافیان خواهد داشت .  وقتی دود دست دوم هوا را به ویژه در فضاهای بسته آلوده میکند، این هوا توسط همه افراد اعم از مصرف کننده و غیر مصرف کننده استنشاق میشود و آنها را در معرض اثرات مضر آن قرار میدهد.

دود دست دوم به دودی گفته می شود که افراد غیرسیگاری به دلیل قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف تنباکوی دیگران که از استعمال سیگار ، پیپ و قلیان به وجود می اید، استنشاق می کنند .دود دست دوم سیگار ترکیبی از دود ناشی از سوختن سیگار و دود بازدم یک فرد سیگاری است.

سیگار 2

 دو نوع دود دست دوم وجود دارد:

  1. دود جریان جانبی که مستقیما از محصول تنباکوی در حال سوختن سرچشمه می گیرد.
  2. دود جریان اصلی که دود بازدمی فرد سیگاری است.

دودی که از سیگار یا بازدم فرد سیگاری سرچشمه می گیرد نیز حاوی مواد مضر، مانند نیکوتین است و می تواند افراد غیرسیگاری را تحت تاثیر قرار دهد. 7000 ماده شیمیایی شناخته شده در دود تنباکو وجود دارد که بسیاری از آنها مضر هستند و70 نوع ماده از آنها باعث سرطان میشوند. همچنین شامل مقادیر زیادی مونوکسیدکربن، گازی است که مانع توانایی خون در انتقال اکسیژن به اندام های حیاتی مانند قلب و مغز میشود که به بیماریهای قلبی و سکته مغزی کمک میکنند.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم دارای اثرات فوری و طولانی مدت بر سلامت است. اثرات فوری شامل تحریک چشم، بینی، گلو و ریه ها و گاهی سردرد، حالت تهوع و سرگیجه است. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم میتواند حملات آسم را نیز تحریک کند و باعث سرطان ریه، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ قلبی میشود و برآورد میشود که دود دست دوم خطر بروز بیماری کرونر قلب را 30% – 25% و سرطان ریه را 30% – 20% افزایش میدهد.

دخانیات منجر به افزایش خطر بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت، عفونت تنفسی، اختلالات عروقی و زخم های معده می شود .احتمال ناتوانی جنسی افراد سیگاری حدود دو برابر بیش از مردان غیر سیگاری است. در زنان کشیدن سیگار منجر به نازایی می شود، مشکلات حاملگی، نازایی، حاملگی خارج از رحم، سقط خود بخودی، و زایمان جنین مرده از دیگر عوارض مصرف سیگار در زنان است.

دود سیگار به سه نوع دسته اول، دوم و سوم تقسیم می شود که هر یک دود سیگار دست سوم،

 دست سوم  باقی مانده دود محیطی یا دست دوم بر روی سطح است. دود حاصل از مصرف دخانیات به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوار،سقف، وسایل خانه مانند فرش، پرده و اسباب اثاثیه خانه و همچنین لباس ها می شود.به نوبه خود مضراتی دارد. این دود دست سوم به راحتی از راه پوست، استنشاق غبار و بلع وارد بدن می شود.

ترک سیگار بهترین عملی است که افراد سیگاری می توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند. بسیاری از اثرات مصرف تنباکو می تواند با قطع سیگار کاهش پیدا کند و فواید ترک سیگار می تواند به سرعت پدیدار شود.

در چند روز اول ترک سیگار سطح دی اکسید کربن خون پایین می آید، خطر حمله قلبی کاهش پیدا می کند، بعد از سه هفته ترک سیگار علیرغم داشتن احساس ضعف و خستگی به فعالیت های بدنی و ورزشی بپردازید، بعد از ۹ ماه ریه ها شروع به بازسازی خود می کنند و عملکرد خود را بهبود می بخشد و بعد از یک سال انرژی افزایش پیدا می کند، گردش خون بهبود می یابد عملکرد ریه ها بهتر می شود.

سرفه و خس خس کاهش پیدا می کند و عفونت های تنفسی کاهش پیدا می کند و بعد از پنج تا ۱۵ سال با ادامه ترک سیگار خطر سکته قلبی در شما تقریبا مشابه افرادی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند، خطر مرگ نابهنگام به طور معناداری پایین می آید خطر سرطان دهان و سرطان مثانه به نصف می رسد، خطر سرطان مری، حنجره، کلیه، گردن، رحم و لوزالمعده کاهش پیدا می کند.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد