شناسه خبر: ۴۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد

عوارض نشستن زیاد | خطرات نشستن زیاد

10 بلایی که زیاد نشستن بر سر بدنتان می آورد!

زیاد نشستن می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته که بهتر است قبل از اینکه دیر شود در مورد آن ها اطلاع داشته باشید.

زیاد نشستن

پر بازدید

ترینی‌ها :

زیاد نشستن و کم تحرکی در محل کار، خانه و یا در زمان تحصیل، باعث مشکلات جبران ناپذیری می شود. اگر زیاد نشستن و کم تحرکی را جدی نگیریم و خیلی زود فکری برای رفع آن نکنیم، بلاهای جبران ناپذیری سراغمان می آیند. در ادامه با عوارض جبران ناپذیر زیاد نشستن آشنا شوید.

۱- احتمال زدن جوش‌های هورمونی را بالا می‌برد

اولین نتیجه‌ی تحرک نداشتن، بالا رفتن وزن است؛ و یکی از آثار افزایش وزن هم این است که باعث بروز مشکلات پوستی خاصی می‌شود. چاقی ابتدا باعث می‌شود پوست به میزان چشمگیری خشک‌تر شود و اینگونه بر روی سد دفاعی پوست اثر می‌گذارد. به علاوه، چاقی باعث افزایش تعریق بدن می‌شود، امری که به مسدود شدن منافذ پوست و بروز جوش می‌انجامد.

۲- می‌تواند استخوان‌ها را ضعیف کند

ماهیچه‌ها و استخوان‌ها بافت‌های زنده‌ای هستند که هر چه بیشتر آن‌ها را ورزش دهید قوی‌تر می‌شوند. استخوان‌های کسانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند اغلب قوی‌تر و متراکم‌تر از آن‌هایی است که اهل ورزش نیستند؛ بنابراین فردی که زمان زیادی را نشسته و بدون تحرک سپری می‌کند، خود را در معرض خطر ضعیف شدن استخوان‌های خود و از میان رفتن تراکم آن قرار می‌دهد.

۳- می‌تواند مشکلات پوستی فعلی را تشدید کند

اگر همه‌ی روش‌های درمانی را برای رفع جوش هایتان امتحان کرده اید، اما مشکل همچنان به قوت خود باقی است، وقتش رسیده ریشه‌ی مشکل را پیدا کنید. جوش‌های مکانیکی (Acne Mechanica) در اثر سایش پوست و وارد شدن فشار به آن به وجود می‌آیند. این نوع جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پوست به طور مکرر در معرض سایش یا فشار قرار می‌گیرد، مانند نشستن در یک حالت خاص به مدتی طولانی. جوش زدن بر اثر داشتن یک سبک زندگی بدون تحرک که در آن بیشتر روز نشسته سپری می‌شود، امر بعیدی نیست.

زیاد نشستن

۴- می‌تواند باعث سلولیت شود

امروزه اغلب کارکنان اداری بیشتر وقت خود را نشسته، در حال تایپ پشت کامپیوتر سپری می‌کنند. این سبک زندگی بدون تحرک می‌تواند باعث احتباس آب در بدن شود. به عقیده‌ی برخی دانشمندان، زیاد نشستن باعث کاهش گردش خون در بدن و در نتیجه، بروز تغییراتی می‌شود که منجر به ایجاد سلولیت می‌گردد.

۵- می‌تواند باعث واریس شود

وقتی راه می‌رویم، ماهیچه‌های ساق پا منقبض می‌شوند و به عروق خونی اصلی که در پایین پا قرار دارند، فشار وارد می‌کنند؛ بنابراین هر قدم مان حکم یک بار تلمبه زدن را دارد، امری که به گردش پیدا کردن خون از رگ‌ها به سمت قلب کمک می‌کند. در نتیجه، زیاد نشستن باعث می‌شود خون به درستی در بدن گردش پیدا نکند، امری که به شکل واریس بروز پیدا خواهد کرد.

3. تغییر شکل ستون فقرات

ستون فقرات انسان در حالت طبیعی به شکل S است بوده که دلیل آن مقاومت در مقابل تغییر شکل است. در حالت نشسته شکل ستون فقرات به شکل C تغییر پیدا می کند، عضلات شکم ضعیف می شود، بدون تمرینات بدنی شکل طبیعی بدن حفظ نمی شود، فشار به لگن خاصره و مهره های بدن وارد می شود که در نتیجه دیسک گردن افزایش یافته، جریان خون کاهش می یابد و شخص به سردرد و تاری دید دچار می شود. ستون فقرات به این دلیل که چهارچوبی برای نگهداری در واقع چهارچوبی برای نگهداری تمامی ارگان های داخلی بدن است. به همین دلیل بسیار مهم است که آن را صاف نگه داشته تا فشار دائمی زیادی روی آن قرار نداشته باشد.

6. افزایش وزن

وقتی که برای مدت طولانی نشسته اید سوخت و ساز بدن کاهش می یابد، کالری کمتری می سوزانید و کالری های اضافه به صورت چربی ذخیره می شوند. همچنین سبب افزایش اندازه دور کمر می شود. برخی نیز ادعا می کنند که رابطه بین نشستن طولانی مدت و چاقی بسیاری جزئی است به طوریکه هر 1 ساعت افزایش زمان نشستن در طی 5 سال سبب 0/02 میلی‌متر افزایش دور کمر می‌شود که مقداری جزئی است. بعضی دیگر می گویند با نشستن فرآیند چربی سوزی در بدن 90% کاهش پیدا می کند و فشار خون افزایش پیدا می کند.

7. تغذیه و دستگاه گوارش

ورزش مانع جمع شدن مواد زائد در بدن می شود اما وقتی زیاد می نشینید دفع مواد زائد سخت و سموم از راه روده جذب بدن می شود، سپس یک مسمومیت دائم ایجاد کرده و بعد از مدتها موجب گشاد شدن معده و روده ها می گردد. در نتیجه بیماری ها گوارشی نا خوشایند مانند یبوست و یا هموروئید نیز می تواند پیش بیاید. همچنین کم تحرکی بدن را برای بیماری هایی مانند دیابت آماده می کند زیرا تنها یک روز نشستن باعث کاهش مصرف انسولین توسط سلول ها می شود.

زیاد نشستن

8. افسردگی و استرس

نشستن زیاد در محل کار یا جلوی تلویزیون سلامت روانی را تحت تاثیر قرار داده و استرس را افزایش می دهد زیرا بی تحرکی باعث کاهش هورمون اندروفین در بدن می شود که با افزایش فعالیت های جسمی افزایش می یابد و هورمونی آرام بخش است که باعث داشتن احساس خوب می شود. بر عکس پیاده روی و ورزش منظم باعث بهبود خلق و خو و منجر به احساس آرامش و سلامت روان می شود.

9. اختلال در خواب

بدن ما نشستن بیش از اندازه را استراحت تلقی می کند به همین دلیل می تواند روی خواب شما تاثیر بگذارد و باعث بیخوابی شود زیرا بدن به این نتیجه دست پیدا می کند که شما تمام روز را استراحت کرده اید و دیگر نیازی ندارید. پس با افزایش فعالیت جسمی، ایستادن و راه رفتن از این اختلال جلوگیری کنید.

10. سیستم قلبی-عروقی

در واقع یکی از مهم ترین عواقب نشستن بیش از حد و داشتن سبک زندگی کم تحرک، خطر بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون مزمن و ضعف قلب است. کم تحرکی باعث کاهش قدرت عضلات شده و سیستم گردش خون دچار نقص می شود، در نتیجه رگ ها صدمه خواهند دید. نشستن بیش از حد باعث عدم گرفتن اکسیژن خواهد شد که همچنین قلب نیز اکسیژن کافی دریافت نکرده و ضربان قلب شدت پیدا خواهد کرد. حملات قلبی در افراد کم تحرک 54% بیشتر از کسانی است که تحرک کافی دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد