شناسه خبر: ۳۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد

صبحانه مزاج بلغمی | دمنوش ها برای مزاج بلغمی

بهترین صبحانه و دمنوش ها برای کسانی که مزاج بلغمی دارند!

در طب سنتی افراد مزاج های متفاوتی دارند و به چهار دسته تقسیم می شوند. یکی از این دسته ها مزاج بلغمی است که به آن طبع سرد و مرطوب هم گفته می شود.

مزاج بلغمی

پر بازدید

ترینی‌ها :

در علم مزاج شناسی، افراد به چهار طبع دم، صفرا، بلغم و سودا تقسیم می شوند. بلغمی مزاج ها در واقع طبع سرد و مرطوب دارند. محل زندگی و تغذیه بر روی طبع تاثیر زیادی داشته و بلغمی مزاج ها باید مراقب غذاها و نوشیدنی هایی که میخورند باشند. در ادامه بهترین صبحانه و دمنوش های برای بلغمی مزاج ها را برای شما قرار دادیم.

مزاج بلغمی چیست؟

 مزاج بلغم است که به آن طبع سرد و مرطوب نیز گفته می‌شود. از ویژگی‌های این طبع می‌توان به موی نازک و پوست و موی روشن اشاره کرد. دیگر ویژگی ظاهری افراد بلغمی چاقی است که به صورت اندام گلابی و بیشتر در ناحیه شکم تخت و پهلو شکل می‌گیرد.

بلغمی ها بسیار نفخ می‌کنند، به همین دلیل اغلب نیازمند مصرف گرمیجات، برای کاهش درد معده هستند. علائم دیگری که نشان دهنده غلبه بلغم در فرد است، شامل ترشی دهن، سردی دست و پوست شل، خواب آلودگی، جاری شدن آب از دهان هنگام خواب، هضم بد ودیر غذا، سستی و ضعف، زیادی دفع ادرار و دفع ادرار با فشار زیاد، کم شدن حواس، پادرد و زانو درد، قولنج در کمر و گردن و شانه‌ها، تنگی نفس، تپش قلب، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در چشم و... هستند.

غذاهایی که بلغمی مزاج ها نباید بخورند!

غذاهایی که بلغمی ها نباید مصرف کنند، شامل انواع لبنیات همچون شیر و ماست، ترشی، شور، گوشت گاو و گوساله (چون طبع سرد هستند)، عدس، قارچ، سیب‌ زمینی، گوشت سفید یعنی مرغ و ماهی (به خصوص برای روماتیسمی‌ها)، میوه ترش و نرسیده، جو برای مثال در سوپ جو یا نان جو، لیمو شیرین، خیار، نارنگی، کیوی، نسکافه و قهوه و چای، کره گیاهی، روغن نباتی، برنج، نوشابه، سوسیس و کالباس و... هستند.

صبحانه مناسب بلغمی مزاج ها

 صبحانه یکی از وعده‌های مهم غذایی است که نه‌تنها در سلامتی، بلکه در بهبود متابولیسم افراد و در نتیجه جلوگیری از کاهش وزن سریع  نقش دارد. برای مزاج بلغمی مصرف برخی از مواد غذایی در صبحانه می‌تواند به سلامت آن‌ها کمک کند و از تجمع بیشتر بلغم در بدن آن‌ها جلوگیری نماید؛ بنابراین در زیر نکاتی برای صرف بهترین صبحانه برای بلغمی ها آورده‌ایم.

مواد خوراکی مناسب برای صبحانه مزاج بلغمی:

  • تخم مرغ عسلی یا تخم مرغ که به طور کامل سفت ویا برشته نشده باشد.
  • مصرف پنیر به همراه گردو، زیره یا سیاه‌دانه و عدم مصرف آن به صورت تنها
  • مصرف بسیار کم شیر گرم شده، حتماً با مقدار کمی عسل یا گلاب
  • انواع نان همچون نان سنگک و عدم مصرف نان جو
  • مصرف خامه و سرشیر گاوی، تنها به مقدار بسیار محدود و کم و حتماً به همراه عسل ویا مربای سیب یا زنجبیل
  • ارده کنجد همراه با عسل و یا شیره انگور

صبحانه بلغمی ها

دمنوش مناسب بلغمی مزاج ها

بیشتر افراد به دنبال روش‌هایی برای درمان خانگی بلغم شکم هستند، در این خصوص باید بدانید یکی از روش‌های موجود استفاده از دمنوش‌هایی است که برای درمان بلغم مؤثر و مناسب می‌باشند.

  • دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو از نظر طبع‌شناسی دارای طبعی گرم و خشک است. به همین دلیل این دمنوش برای افراد بلغمی مناسب بوده و به آن‌ها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کمک می‌کند. گیاه به لیمو دارای ترکیباتی به نام ترکیبات فنول است که این ترکیبات فنول بر روی سم زدایی بدن مؤثر بوده و همچنین سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

دمنوش به لیمو در مقایسه با چای سبز طعم ملایم و بهتری دارد. آماده‌سازی این دمنوش هم بسیار آسان بوده و به این منظور به مقداری آب جوش و به لیمو نیاز دارید.

یک فنجان آب جوش را درون قوری بریزید و سپس یک قاشق غذا خوری به لیموی خشک شده به آب درون قوری اضافه کنید. سپس به مواد درون قوری 10 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد، به همین آسانی دمنوش به لیمو شما آماده است. برای طعم بهتر دمنوش بعد از آماده‌سازی می‌توانید یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کرده و دمنوش خود را میل کنید.

  • دمنوش به لیمو و آویشن

دمنوش‌های گیاهی بسیار متنوع و گسترده هستند. یکی از این دمنوش‌های ترکیبی دمنوش به لیمو و آویشن نام دارد. این دمنوش دارای طبع گرم بوده، از این رو به افراد بلغمی توصیه می‌شود. دمنوش به لیمو و آویشن خواص زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به مؤثر بودن بر روی تقویت حافظه و همچنین کمک به بهبود مشکلات معده افراد سرد مزاج اشاره کرد.

  • دمنوش دارچین

دمنوش دارچین در بین خانواده‌های ایرانی محبوبیت زیادی داشته و به همین دلیل بسیاری از افراد با این دمنوش شگفت‌انگیز و خواص آن آشنایی دارند. اگر بلغمی مزاج هستید با مصرف منظم دمنوش دارچین تا حد زیادی می‌توانید بر بلغم خود غلبه کنید. یکی از مهم‌ترین خواص دارچین کنترل کلسترول بد و چربی خون است.

به منظور غلبه بر بلغم با استفاده از دمنوش دارچین توصیه می‌شود تا روزانه دو تکه چوب دارچین را خرد کرده و سه فنجان آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا دارچین دم بکشد. بعد از گذشت این زمان دمنوش شما آماده است. می‌توانید آن را با یک قاشق عسل طبیعی شیرین کرده و میل کنید.

دمنوش دارچین

  • دمنوش بابونه

برای بلغمی‌ها بهتر است تا دمنوش بابونه به عنوان یک درمان مؤثر برای بلغم گنجانده شود. به طور کلی خواص بی‌نظیر دمنوش بابونه سبب شده تا در بیشتر رژیم‌های غذایی از این دمنوش پر فایده استفاده کنند. طبع گرم دمنوش بابونه آن را برای بلغمی‌ها مناسب کرده است.

  • دمنوش زنجبیل

زنجبیل، گیاهی با طبع گرم است در نتیجه دمنوش این گیاه برای افراد بلغمی بسیار مناسب می‌باشد. زنجبیل یک گیاه ضد التهاب بسیار قوی است و از این رو برای درمان و بهبود بیماری‌هایی نظیر مشکلات روده، آرتروز و قاعدگی دردناک مفید و مؤثر می‌باشد. از طرفی دیگر زنجبیل بر روی کاهش قند، اضافه وزن و چربی هم تأثیرات مثبتی دارد.

  • دمنوش بهارنارنج

بهار نارنج هم از دیگر گیاهانی است که مصرف آن به افراد بلغمی توصیه می‌شود. دمنوش بهارنارنج دارای طبع گرم خشک بوده و این دمنوش همانند خود بهارنارنج غنی از مواد معدنی و ویتأمین‌های مورد نیاز بدن است. دمنوش بهارنارنج خواص بی‌نظیری داشته که از آن جمله می‌توان به بهبود تپش قلب، بهبود رفلاکس معده، درمان مشکلات پوستی و ریوی و. . اشاره کرد.

آماده‌سازی این دمنوش هم همانند دیگر دمنوش‌های گیاهی بسیار آسان است. به این منظور کافی است که 2 قاشق مربا خوری گل بهارنارنج را به 2 لیوان آب جوش اضافه کرده و 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. به این ترتیب دمنوش شما آماده است می‌توانید آن را به تنهایی یا به همراه عسل میل کنید.

دمنوش بهار نارنج

  • دمنوش بادرنجبویه

از جمله دمنوش‌های مؤثر بر روی لاغری افراد بلغمی، می‌توان به دمنوش بادرنجبویه اشاره کرد. این دمنوش علاوه بر درمان بلغم فواید دیگر هم دارد نظیر: بهبود زخم، کاهش استرس و اضطراب، کاهش میزان کلسترول خون و پیشگیری از بروز مشکلات قلبی و عروقی. به منظور تهیه این دمنوش مغذی به یک قاشق غذا خوری بادرنجبویه نیاز دارید.

این مقدار از بادرنجبویه را با دو لیوان آب جوش اضافه کرده و 15 دقیقه به آن زمان بدهید تا دم بکشد. دمنوش بادرنجبویه به خودی خود برای افراد بلغمی بسیار مؤثر است، با این وجود اضافه کردن عسل یا نبات به این دمنوش فواید آن را بیشتر می‌کند.

  • دمنوش گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان را می‌توان یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها در بین ایرانیان دانست که استفاده از آن رواج زیادی دارد و افراد بیشتر برای آرامش بخش بودن از این دمنوش استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید خواص آرامش بخشی تنها یکی از مزایای این دمنوش پرخاصیت است و دمنوش گل گاو زبان هم از دیگر دمنوش‌های مناسب برای درمان بلغم محسوب می‌شود.

به منظور آماده‌سازی دمنوش گل گاو زبان یک قاشق غذا خوری از این گیاه پر خاصیت را درون یک فنجان آب جوش ریخته و 20 دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما آماده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد