شناسه خبر: ۷۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد

حس بو به وسیله هوش مصنوعی | تشخیص بو به وسیله هوش مصنوعی

آیا با هوش مصنوعی می توان بو و رایحه را حس کرد؟

همانطور که می دانید هوش مصنوعی توانایی دیدن و شنیدن را دارد، پژوهشگران امیدوارند را تا بتوانند توانایی بوییدن را نیز به هوش مصنوعی اضافه کنند.

حس بویایی

پر بازدید

ترینی‌ها :

Artificial intelligence یا همان «هوش مصنوعی» یک روش جدید برای ساخت ابزارهای هوشمند با الگوبرداری از هوش انسان است. ابزاری که بتواند مثل انسان فکر کند و تصمیم بگیرد.علم هوش مصنوعی تا به حال پیشرفت های زیادی کرده و دانشمندان سعی دارند تا بتوانند قابلیت های جدیدی را به هوش مصنوعی اضافه کنند.

در دنیای امروز با هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم و صدایمان را با استفاده از میکروفن‌های حسان می‌شنود و پردازش می‌کند. علاوه بر این با دوربین‌های دیجیتال و پردازش تصاویر به قوه بینایی هم مجهز شده است اما بویایی چطور؟

در زمینه بویایی پیشرفت همانند بینایی و شنوایی نیست. البته دستگاه‌هایی داریم که با آنالیز مواد شیمیایی کاری شبیه حسگرهای بویایی انجام می‌دهند مثل دستگاه‌هایی که با آنالیز بازدم انسان میزان الکل موجود در بدن را تشخیص می‌دهند.

در این میان استارت‌آپ «Osmo» دنبال ساخت هوش مصنوعی مولدی است که مشابه آنچه را که چت‌جی‌پی‌تی یا جمینای با صدا و تصویر انجام می‌دهند با رایحه و بوها به انجام برساند.

 

اهمیت تشخیص بو برای هوش مصنوعی

شاید در نگاه نخست چندان مهم به نظر نرسد اما به این فکر کنید که هوش مصنوعی با تمام توان پردازش و دقتی که دارد روزی به فناوری تشخیص و بازسازی بو مجهز شود.

این چنین هوش مصنوعی مولد می‌تواند در لحظه بوی بیماری‌هایی چون سرطان را حس کند. می‌تواند در لحظه سطح قند خون را بفهمد و بالا و پایین بودنش را به اطلاع فرد برساند.

جدای از کارهایی که در زمینه بهداشت و سلامت می‌تواند به انجام برساند این چنین هوش مصنوعی مولدی می‌تواند محصولی را آن سر دنیا بو بکشد و اطلاعات آن را به سوی دیگر دنیا فرستاده و باز تولید کند. استفاده از این توانایی در کمپین‌های تبلیغاتی و کارهای بزرگ و کوچک تجاری راه‌های تازه‌ای برای فعالیت باز می‌کند. 

(ویدیو) دستگاه خودفالگیر؛ استفاده ای عجیب از هوش مصنوعی در کره جنوبی!

حتی می‌توان در نگاهی انتزاعی‌تر به این موضوع پرداخت که در دنیایی که هوش مصنوعی بو را حس کند، احتمالا مفاهیم مجازی چون  بیت کوین  هم بو خواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد