شناسه خبر: ۷۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد

ناهار با مرغ | خورشت با مرغ | لیست غذا با مرغ برای ناهار | خورشت با مرغ

۱۰ خورشت خوشمزه تابستونی با مرغ! + طرز تهیه

خورشت با مرغ چی درست کنم؟ با ترینی ها همراه باشید تا راهنماییتون کنیم.

خورشت با مرغ

پر بازدید

ترینی‌ها :

مرغ پاک کرده تو خونه دارید و نمیدونید برای ناهار چی درست کنین؟ لیست 10 تا خورشت خوشمزه که تو تابستون هم خیلی میچسبه براتون آوردیم که برای تهیه ناهار امروز بهتون کمک میکنه. با طرز تهیه 10 خورشت مرغ مخصوص فصل تابستون که از محصولات تابستونی هم توشون استفاده شده، با ترینی ها همراه باشید.

۱−خورشت زردآلو با مرغ

خورشت زردآلو با مرغ یک خورشت تابستونه لذیذه که باورتون نمیشه اینقدر خوشمزه و جذاب باشه. برای تهیه خورشت زردآلو با مرغ از زردآلوی تازه استفاده میشه.

روش تهیه خورشت زردآلو با مرغ:

خورشت مرغ و زرد آلو

پیاز را تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود. سپس چوب دارچین را به آن اضافه کنید گوشت را به قابلمه بیافزایید و تفت دهید تا گوشت تغییررنگ دهد و سپس حرارت را ملایم کرده تا به‌مدت ۳ ساعت بپزد.خلال بادام اضافه کنید. زردآلو را در تابه‌ای حاوی روغن، روی حرارت ملایم تفت دهید تا تغییررنگ دهد. رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده ، سپس آن را در ۱۰ دقیقه آخر پختِ گوشت، همراه زردآلو، زعفران، گل محمدی، آب لیموترش تازه، مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه بیافزایید.  خورش زردآلو را همراه چلو سرو کنید.

۲- خورشت مرغ و آلو

«خورش مرغ و آلو» یکی از پرطرفدارترین انواع خورشت با مرغ است که در اغلب مناطق ایران با یک دستور واحد درست می‌شود.

خورشت مرغ و آلو

برای تهیه این غذای خوشمزه با مرغ برای مهمانی و دورهمی باید پیاز را در روغن سرخ کنید و سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید. مقداری ادویه به مرغ بزنید و سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید. بعد از اینکه خامی رب گوجه گرفته شد، مقداری آب جوش به غذا اضافه کنید و اجازه دهید خورشت شما روی شعله ملایم بپزد. آلوها را در آب خیس و در نیم ساعت پایانی پخت به خورش اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید یک عدد هویج را هم خلالی خرد کنید و جداگانه کمی تفت دهید و به خورش اضافه کنید.

۳− خورشت ریحون با مرغ

خورش ریحان یکی از خورش های خوشمزه و خوش عطر ایرانی است که با دستورهای متنوعی پخته می شود.

خورشت ریحون با مرغ

طرز تهیه:

برای تهیه خورش ریحان خوشمزه ابتدا پیاز را شسته و پوست می کنیم و با کمی روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. مرغ های تکه شده را تفت می دهیم. میگذاریم تا بپزد. سبزی ها را درون ماهی تابه ریخته و کمی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود. سپس روغن را اضافه کرده و سبزی ها را کمی سرخ می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. حال نمک و رب نارنج را به خورش اضافه می کنیم.سپس می گذاریم با حرارت ملایم تا سبزی ها نیز بپزد. با شعله ملایم می گذاریم تا خورش جا بیفتد و روغن بیاندازد.

۴− خورش غوره مسما با مرغ

«خورش غوره مسما» با مرغ و بادمجان یکی از مشهورتری انواع خورشت مجلسی با مرغ است که طعم بسیار لذیذی دارد

خورش غوره مسما با مرغ

 برای تهیه این خورش از مرغ و غوره، سیر، هویج، گوجه‌ فرنگی و بادمجان سرخ شده استفاده می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا باید مرغ را با هویج، پیاز، سیر و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه بپزید.

وقتی مرغ پخت آن را با مقداری کره یا روغن مایع تفت دهید. روی مرغ در حال تفت مقداری زعفران دم کرده بریزید. وقتی تکه‌های مرغ سرخ شد آن را از ماهیتابه خارج کنید و در همان ماهیتابه یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید.

۵− خورش ترخون با مرغ

«خورش ترخون» یا «خورش ترخون ریحون» یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال مفیدترین انواع خورش با مرغ است که البته بدون گوشت و وگان هم آن را درست می‌کنند.

خورش ترخون با مرغ

برای تهیه خورش ترخون و ریحون با مرغ ابتدا باید گوشت مرغ را به قطعات کوچک مکعبی خرد کنید. می‌توانید از تکه‌های مرغ با استخوان هم استفاده کنید. در یک قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس مرغ‌های خرد شده را در آن تفت دهید. حرارت را کم کنید و حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید مرغ‌ها سرخ شوند. بعد از اینکه تکه‌های مرغ سرخ شدند، آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

 

۶- خورش مرغ ترش گیلانی

«خورش مرغ ترش» از جمله خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین انواع خورشت با مرغ است که در شمال کشور و اغلب در استان‌های مازندران و گیلان طبخ می‌شود.

خورش مرغ ترش گیلانی

برای درست کردن خورش مرغ ترش رشتی ترکیب دقیق سبزی مهم است. در واقع ترکیب سبزی این خورش شبیه ترکیب سبزی قورمه سبزی است و کمی نعنا هم به آن اضافه می‌شود.

برای درست کردن خورش مرغ ترش به روش رشتی ابتدا سبزی‌ها را بشورید و ساطوری و ریز خرد و سپس در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ کردن سبزی باید لپه‌ها را بپزید و سپس پیاز و مرغ را در روغن تفت دهید. بعد از این که مرغ و پیاز سرخ شدند، لپه را اضافه کنید.

۷- خورش مرغ افشاری

«خورشت مرغ افشاری» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین انواع خورش مجلسی با مرغ است که بیشتر برای مراسم‌های مهم مثل عزا و عروسی طبخ می‌شود.

خورش مرغ افشاری

برای تهیه این غذا ابتدا باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس سیر رنده شده، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری و نمک را همراه با تکه‌های مرغ به قابلمه اضافه کنید. وقتی تکه‌های مرغ سرخ شدند، می‌توانید مقداری آب جوش در قابلمه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا مرغ‌ها کاملا بپزند.

۸- خورش چغرتمه مرغ

«چغرتمه مرغ» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیلانی در لیست انواع خورشت با مرغ است که برای تهیه آن از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج استفاده می‌شود.

خورش چغرتمه مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش چغرتمه باید مرغ‌ها را خرد کنید. سپس مرغ را داخل یک کاسه بگذارید و مقداری زردچوبه، فلفل، نمک، دارچین و در صورت نیاز تخم گشنیز و آب نارنج تازه به آن اضافه کنید.

برای اینکه با اضافه کردن پودر دارچین رنگ خورشت چغرتمه گیلانی شما تیره نشود، می‌توانید از چوب دارچین استفاده کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و مرغ مزه دار شده را سرخ کنید. یک عدد پیاز را به به صورت نگینی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس مرغ‌ها را همراه با ۲ لیوان آب اضافه و صبر کنید تا مرغ‌ها پخته شوند. در این فرصت مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از این که داغ شد، تخم مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا سرخ شوند.

۹- اناربیج با مرغ

«اناربیج» یکی از خوشمزه‌ترین خورشت های گیلانی با مرغ است که شباهت زیادی به خورش فسنجون دارد و در ترکیبات آن از سبزی و سیر نیز استفاده می‌شود.

اناربیج با مرغ

برای درست کردن خورش اناربیج گیلانی و رشتی با مرغ ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و با پیازها تفت دهید. حالا آب انار، یک استکان آب، نمک، فلفل، زردچوبه و مغز گردو را هم به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز نیم‌پز شود.

در یک تابه سبزی خرد شده را با مقداری روغن تفت دهید، سپس سیر خرد شده را اضافه کنید. ترکیب سبزی و سیر را به همراه رب انار به مرغ در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید خورش روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد و غلیظ شود.

 

۱۰- خورشت آلبالو با مرغ

این خورش یکی از خورش های خوشمزه و در عین حال با طعم متفاوت است. طعم آن به خاطر وجود آلبالو و شکر، ملس است.

خورشت آلبالو با مرغ

این خورش را می توان جایگزین خورش مرغ ساده کرد و از خوردن آن لذت برد. این خورش را می توان از آلبالوی تازه یا در خارج از فصل، از آلبالوی فریزری نیز استفاده نمود. میزان شکر مصرفی بسته به ذائقه خانواده و مهمان ها دارد. این خورش را می توان با زرشک پلو زعفرانی سرو نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد