شناسه خبر: ۴۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

غذای خیابانی معروف ایران | انواع غذاهای خیابانی

8 تا از محبوب ترین غذاهای خیابانی ایران + تصاویر

بدون شک برای یکبار هم که شده کنار خیابون باقالی، ذرت و ... خوردید. در ادامه محبوب ترین غذاهای خیابانی ایران را براتون قرار دادیم.

غذاهای خیابانی

پر بازدید

ترینی‌ها :

خوردن غذاهای خیابانی لذت خاص خودش را دارد. در ایران از قدیم الایام غذاهای خیابانی رواج داشته و طرفداران زیادی هم دارد. از جمله غذاهای خیابانی محبوب و پرطرفدر ایران می توان به آش، لبو، باقالی و ... اشاره کرد که در ادامه به طور کامل برای شما قرار داده ایم.

انواع آش

آش

انواع «آش» هم جزو غذاهای پرفروش خیابانی به‌خصوص در فصل زمستان در ایران هستند. به نظر می‌رسد هیچ چیز به اندازه خوردن یک کاسه آش داغ در سرمای زمستان کنار خیابان یا حین پیاده‌روی نمی‌چسبد. این غذای خیابانی هم خوشمزه است و هم مقوی و سالم. معمولا به‌عنوان یک غذای خیابانی «آش رشته» از میان سایر انواع آش محبوب‌تر است اما آش شله قلمکار در شهرهایی مثل تهران، آش سبزی در شیراز و آش آبادانی در شهرهای جنوبی به‌عنوان غذای خیابانی زمستانی از قدیم پرطرفدار بوده‌اند.

فلافل

فلافل

این غذای خیابانی که از ابتکارات جنوبی‌های ایران است، طرفداران زیادی در نقاط مختلف کشور دارد. دکه‌ها، بوفه‌ها و فروشگاه‌های مختلف فلافل می‌فروشند. بنا به ذائقه‌تان می‌توانید به‌سراغ فلافل‌های بسیار تند بروید یا موارد معمولی را انتخاب کنید. در سال‌های اخیر، شهرت و محبوبیت فلافل بسیار بیشتر از گذشته شده و فروشگاه‌های بسیاری در قالب سلف‌سرویس و…، آن را به رهگذران در خیابان می‌فروشند.

جگر

جگرکی

سیخ‌های کباب جگر گاو یا گوسفند هم در خیابان‌های ایران خودنمایی می‌کنند. اگر دوستدار گوشت باشید، به‌ احتمال زیاد از میل‌ کردن چند سیخ جگر هم استقبال می‌کنید. گردشگرانی که از خارج به ایران می‌آیند هم با امتحان‌کردن جگر کباب‌ شده از آن خوششان می‌آید. به‌طور کلی، این کباب لذیذ باب دندان بیشتر افراد دنیا است.

باقالی و گلپر

باقالی و گلپر

باقالی پخته‌شده با سماق و گلپر هم از غذاهای ساده خیابانی است که در ایران طرفداران زیادی دارد. این غذا در فصل‌های سرد زمستان بسیار دل‌پذیر است. از گذشته تاکنون، فروشندگان پرشماری با چرخ‌های سیار و در فروشگاه‌های کوچکی در خیابان، باقالی و گلپر می‌فروخته‌اند. علاوه‌براینکه، باقالی و گلپر برای بسیاری از افراد خوش‌طعم است، حالتی نوستالژیک و خاطره‌انگیز هم دارد. باقالی پخته را داغ و لب‌سوز در پیاله‌ای کوچک با فلفل قرمز، سرکه و گلپر سرو می‌کردند و همان‌جا کنار خیابان میل می‌کردند.

بلال کبابی

بلال کبابی

بلال از خوراکی‌های خاطره‌انگیز و خوشمزه ایرانی است. بلال‌های کبابی در گوشه خیابان یا دکه‌های کوچک و بدون تجمل فروخته می‌شوند و از غذاهای خیابانی محبوب در ایران هستند. بلال کباب‌شده را درون آب و نمک می‌زنند و در پیک‌نیک‌ها، خیابان‌گردی و گردش نوش‌جان می‌کنند.

لبو

لبو فروشی

تصویر لبو در چرخ طحافی در زمستانی سرد برای بیشتر ایرانی‌ها خوشایند و دل‌پذیر است. لبو هم مانند بلال از غذاهای خیابانی خاطره‌برانگیز است. اگرچه این روزها، استقبال از لبوهای داغ در چرخ‌های فروشندگان دوره‌گرد کمتر از پیش است اما همچنان نمی‌توان از عطر و لذت خوردن‌شان در روزی سرد و زمستانی چیزی نگفت.

سمبوسه

سمبوسه

«سمبوسه» یک غذای خیابانی مشهور در اغلب کشورهای دنیاست. این غذای خیابانی با ریشه هندی ابتدا یک فست فود ساده متشکل از سیب زمینی پخته، نان، جعفری و تره خرد شده و ادویه‌های تند و یک نان نازک بود که به‌صورت مثلثی پیچیده می‌شد، در روغن فراوان سرخ می‌شد و با سس تند فلفل سرو می‌شد. بعدها موادی مثل گوشت چرخ کرده، سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا، میگو و … هم به مواد این فست فود ارزان اضافه شد و قیمت بیشتری پیدا کرد. اما هنوز هم همان سمبوسه ساده با نان و سیب زمینی و سبزیجات محبوب‌ترین سمبوسه برای هندی‌ها و اغلب سمبوسه‌خورهای حرفه‌ای است.

ذرت مکزیکی

ذرت مکزیکی

یکی از غذاهای خیابانی جدید که در سال‌های اخیر در میان غذاهای خیابانی ایران جای پای خود را حسابی باز کرده «ذرت مکزیکی» است. این غذای خیابانی خوشمزه و لذیذ بیشتر مورد علاقه کودکان و جوانان است اما بزرگترها هم دست رد به سینه آن نمی‌زنند. ترکیب دانه‌های پخته ذرت با پنیر پیتزا، کره و قارچ و بوی خوش آویشن و سس‌های لذیذ، این غذای اصالتا مکزیکی را به یکی از پرفروش‌ترین غذاهای خیابانی ایران تبدیل کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد