شناسه خبر: ۴۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

زعفران | گران ترین ادویه دنیا | ادویه گرانقیمت

گران ترین ادویه جهان در ایران تولید می شود + تصاویر

همراه ما باشید تا بدانید چرا زعفران را گران ترین ادویه جهان می دانند.

گران ترین ادویه جهان

پر بازدید

ترینی‌ها :

گران ترین ادویه جهان را زعفران می دانند که طلای سرخ هم نامیده می شود. زعفران در ایران تولید می شود و در آشپزی کاربردهای مختلفی دارد. برای زعفران قدمت 3500 ساله تخمین می زنند. در ادامه در مورد گران ترین ادویه جهان بیشتر بخوانید.

چرا زعفران گران ترین ادویه جهان است؟

ادویه قدمتی به درازای تاریخ تمدن بشری دارد و در دوره باستان، از با ارزش‌ترین کالاهای بازرگانی به حساب می‌آمد. تجارت ادویه‌ها اغلب از هند و خاورمیانه انجام می‌گرفت؛ ازاین‌رو، مناطقی از قاره آسیا و خاورمیانه را خاستگاه انواع ادویه در جهان معرفی می‌کنند.

در این میان، زادگاه زعفران، با ارزش‌ترین و گران‌بهاترین ادویه موجود در جهان را ایران (به‌ویژه منطقه خراسان) می‌دانند؛ کشوری که بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده این ادویه خوش رنگ‌ و بو در دنیا نیز شناخته می‌شود. هرچند برخی از منابع موجود، سهم ایران از بازارهای جهانی زعفران در سال ۱۳۹۸ خورشیدی را تنها برابر ۳۶٫۷٪ تخمین زده‌اند.

گران ترین ادویه جهان

قدمت زعفران را به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند و مستندات تاریخی نیز به عمر ۳,۵۰۰ ساله این ادویه با ارزش اشاره کرده‌اند. ادویه‌ای که از کلاله گل‌هایی بنفش‌رنگ از تیره زنبقیان برداشت می‌شود و پس از خشک کردن، به‌عنوان چاشنی معطر و خوش‌رنگ در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر مصرف غذایی، زعفران به‌دلیل خواص دارویی در حفظ سلامتی جسم و روان نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

گران ترین ادویه جهان

زعفران به طلای سرخ معروف است؛ از این جهت که گران‌ترین ادویه در جهان به شمار می‌رود. گفته می‌شود که از هر ۲۳,۰۰۰ گل زعفران، حدود یک کیلوگرم زعفران به دست می‌آید و بنابراین، مانند طلا گران‌بها و ارزشمند است. از سوی دیگر، روش برداشت این گیاه، به شیوه دستی و بسیار سخت انجام می‌گیرد و زمان و صبر زیادی می‌طلبد.

گران ترین ادویه جهان

وجود گل زعفران در بخش‌های خاص و مناطق محدودی از کره زمین و آن هم فقط برای چند هفته کوتاه، مزید بر علت می‌شود تا ادویه زعفران به فراوانی در دسترس همگان نباشد. پس از برداشت محصول نیز به‌دلیل شکننده بودن، احتیاط و مراقبت بسیاری نیاز است تا همه مراحل تبدیل گل به ادویه به‌درستی پیش برود و عطر، رنگ و طعم زعفران، دستخوش تغییر نشود.

گران ترین ادویه جهان

همه موارد ذکر شده، فرایند زمان‌ بر و پر هزینه تولید طلای سرخ جهان را پیچیده‌تر و با ارزش‌تر از ادویه‌های دیگر پیش‌می‌برد و البته، انواع مختلفی از زعفران را پدید می‌آورد. به عبارت دیگر و به‌طور کلی، تفاوت انواع ادویه زعفران با نمونه‌های مشابه را باید در نحوه برداشت، آب و هوای منطقه، جداسازی گل زعفران و درجه خلوص ادویه جست‌و‌جو کرد؛ بنابراین، شاید عجیب نباشد که زعفران ایرانی در دنیا با عنوان زعفران خالص، اصیل و مرغوب شناخته می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

  • ناشناس ارسالی در

    عالییی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد