شناسه خبر: ۱۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

هوش مصنوعی چیست | هوش مصنوعی به زبان ساده

هوش مصنوعی چیه و از کجا اومده؟ | تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده

این روزها همه جا پر از تصاویر و فیلم های هوش مصنوعی است که همه را شگفت زده می کند. این مطلب درباره این است که هوش مصنوعی چیست.

هوش مصنوعی

پر بازدید

ترینی‌ها :

هوش مصنوعی هوش ماشینی است و هوش طبیعی هوش انسان است. در واقع هوش مصنوعی دست ساخته ی انسان است و مسئله غم انگیز آن است که انسان را تحت اختیار گرفته است. این روزها در اینترنت عکس های چندین سال آینده را می بینم و یا حتی عکس های سیاه و سفید گذشته را که رنگی شده اند. که همگی با هوش ماشینی انجام شده است؛ اگر شما هم درباره هوش مصنوعی کنجکاوید و دوست دارید بدانید از کجا و چگونه آمده این مطلب را بخوانید. 

هوش مصنوعی چیست

 هوش مصنوعی در واقع توانا کردن یک کامپیوتر یا ربات است. به طوریکه این ربات قدرت برقراری ارتباط با انسان به عنوان یک موجود هوشمند را داشته باشد. بنابراین وقتی از هوش مصنوعی حرف می‌زنیم یعنی باید رباتی داشته باشیم که بتواند به طور مستقل فکرکند، استدال کند، معنا و مفاهیم موضوعات را درک کند، قدرت تعمیم موضوعات به مسائل قبلی را داشته باشد و قادر باشد از تجربیات قبلی خود استفاده کند.

تاریخچه هوش مصنوعی 

در نیمه‌ی اول قرن بیستم، داستان‌های علمی‌تخیلی، مردم را با مفهوم ربات‌های هوشمند آشنا کردند که اولین آن‌ ها، شخصیت مرد حلبی در رمان «جادوگر شهر اُز» (۱۹۰۰) بود.  بعد از این ماجرا فردی به نام تورینگ این مسئله فکرش را درگیر کرده که آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟

به نظر او انسان‌ها از اطلاعات موجود و همچنین قدرت استدلال برای تصمیم‌گیری و حل مشکلات استفاده می‌کنند، پس چرا ماشین‌ها نمی‌توانند همین کار را انجام دهند؟

مقاله ای که تورینگ منتشر کرد و هدفی که می خواست یک مشکل اساسی داشت: اینکه کامپیوتر می توانست کاری که انسان می خواهد را انجام دهد؛ اما یادش نمی آمد که چه کاری بوده. 

علاوه بر آن هزینه خرید کامپیوتر بسیار بالا بود و جز در مراکز پژوهشی و دانشگاه های خوب نمی شد از آن استفاده کرد.

پس از گذشت چند سال در یک کنفرانس خبری که برگزار شد؛ اصطلاح «هوش مصنوعی» توسط جان مک‌کارتی در سال ۱۹۵۶ ابداع شد.

از سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۴، به‌عنوان دوران شکوفایی هوش مصنوعی یاد می‌شود. در این دوره، کامپیوترها سریع‌تر، ارزان‌تر و فراگیرتر شدند و می‌توانستند اطلاعات بیشتری را ذخیره کنند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیز بهبود یافتند و افراد، بهتر می‌دانستند کدام الگوریتم را برای حل کدام مشکل به کار برند.

ژاپن و آمریکا از پس از آن دولت هایی بودند که به طور خاص بر روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کردند و افرادی نیز پیدا شدند که قدرت کامپیوتر ها را بالا برده و به آن ها توانایی این دادند که خودشان با تجربه کردن، چیزهای جدید یاد بگیرند.

هوش مصوعی چیست

 در سال ۱۹۹۷، ابرکامپیوتر شطرنج‌بازی به نام دیپ بلو (Deep Blue) ساخته شرکت IBM توانست گری کاسپارف، استاد بزرگ و قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد. در این مسابقه که با هیاهوی رسانه‌ای بزرگی همراه بود، برای نخستین بار در تاریخ، قهرمان شطرنج جهان در برابر کامپیوتر شکست خورد و از آن به‌عنوان اولین گام بزرگ به‌سوی توسعه‌ی برنامه‌ی هوش مصنوعی با قابلیت تصمیم‌گیری یاد می‌شود.

  • نرم‌افزار تشخیص گفتار شرکت Dragon System روی ویندوز پیاده‌سازی شد. این هم گام بزرگ دیگری در حوزه‌ی هوش مصنوعی، اما در جهت اهداف تفسیر زبان گفتاری بود. این‌طور به نظر می‌رسید که دیگر مسئله‌ای وجود ندارد که ماشین‌ها نتوانند از پس آن برآیند.

و حالا پس از گذشت سال ها از آن زمان باید گفت دلیل شکست انسان‌ها از هوش مصنوعی؛ افزایش سرعت و حافظه‌ کامپیوترها بوده است.

کاربردهای هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی در اقتصاد

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینهٔ تجارت، اقتصاد و کلان داده است. برای مثال، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان با ضریب خطای پایینی، تغییرات فصلی و بلندمدت در عرضه یا تقاضای محصولات مختلف را پیش‌بینی کرد. این موضوع می‌تواند به شدت در سیاست، اقتصاد کلان و کنترل عرضه و تقاضا مفید واقع شود. همچنین، شرکت‌هایی مانند گوگل خدماتی در زمینهٔ هوش مصنوعی به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهند که می‌تواند به برنامه‌ریزی، انبارگردانی، پیش‌بینی سیر صعودی یا نزولی فروش در محصولات به خصوص و نیز برندسازی آن‌ها کمک کند.

شبکه‌های اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی مطرح مانند توئیتر یا اینستاگرام، برای تشخیص الگوهای رفتاری انسانی، جلوگیری از هرزنامه و انتشار محتوای مجرمانه و نیز شناسایی مخاطبان هدف برای تبلیغات، از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. همچنین، برخی از ربات‌های شبکهُ اجتماعی بر پایهٔ هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند تا در بالاترین سطوح رفتارهای انسانی را شبیه‌سازی نمایند.

کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در خدمات حقوقی

کاربرد هوش مصنوعی در خدمات حقوقی به سرعت در حال افزایش است و سیستم‌های نوین مبتنی بر پردازش زبان طبیعی به تدریج در حال به عهده گرفتن بخشی از وظایف حقوق‌دانان هستند. نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی در حال حاضر امکان تهیه قراردادهای دقیق، تحلیل قراردادها و اسناد حقوقی موجود و پیش‌بینی آرای دادگاه‌ها را فراهم کرده‌اند.

انواع سایت های هوش مصنوعی

chatgpt

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که با این سایت آشنایی نداشته باشد هوش مصنوعی که پاسخ هر سوال شما را خواهد داد برای شما متن های قابل قبول و حرفه ای می نویسد و می توانید از ان برای هر چیزی از دریافت دستور غذای مورد علاقتان تا نوشتن یک نامه اداری با لحن رسمی استفاده کنید.

Talk To Books

اگر شما از جمله افرادی هستید که برای دستیابی به پاسخ سوال خود دنبال منبع می گردید و ترجیح می دهید کتاب های مختلف را در یک موضوع خاص پیدا کنید این هوش مصنوعی مناسب شماست. می توانید سوال خود را در باکسی که وجود دارد قرار دهید و منتظر باشید تا کتاب های مختلف در مورد موضوع خاص به شما معرفی شود.

FORMULA BOT

گوگل شیت یک ابزار پر کاربرد می باشد. از حسابرسی تا برنامه ریزی کاری و شخصی را می توان با آن انجام داد. اما گاهی نوشتن فرمول های کابردی در آن کار سختی می شود. این بات هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا هر فرمولی را در شیت خود استفاده نمایید.

کاربرد هوش مصنوعی

lalal.ai

این سایت هوش مصنوعی می تواند به راحتی صدای خواننده از موسیقی جدا کند و حتی تغییرات دلخواه شما را نیز در موسیقی اضافه می کند. به طور کلی با استفاده از آن می توان کارهای جالبی در حوزه موسیقی انجام داد.

این تصاویر همگی با هوش مصنوعی خلق شدند!

Writesonic

یک ابزار مناسب برای تولید محتوای متنی و البته با پشتیبانی از زبان فارسی با استفاده از این هوش مصنوعی می توانید محتوای مورد نیاز خود را به زبان فارسی تولید نمایید.

doll-e

یکی دیگر از انواع هوش مصنوعی تولید شده توسط شرکت open AI، هوش مصنوعی dall e می باشد که می تواند متن و یا نوشته شما را به تصویر تبدیل کند. کافی است در باکس جست و جوی آن تصویری که می خواهید را به صورت متن بنویسید تا آن را به زیباترین تصویر تبدیل کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد