تولید نشدن کوکاکولا در ایران | پایان تولید کوکاکولا در ایران | موسس کوکاکولا در ایران | معرفی شرکت کوکاکولا | توقف کوکاکولا در ایران
آیا توقف تولید کوکاکولا در ایران قطعی شده است؟ | معرفی شرکت کوکاکولای ایرانی
در چند روز اخیر برخی خبرها در فضای مجازی حاکی از توقف تولید نوشابه کوکاکولا در ایران را دارد و خبرها حاکی از عدم تولید این نوشابه محبوب در ایران است.
پر بازدید
- لیگ نخبگان آسیا چیست؟ | جدول لیگ نخبگان آسیا + برنامه کامل بازی ها
- + داستان مسابقه «بازمانده» چیست؟ | اولین شرکت کنندگان رئالیتی شوی «بازمانده» + تیزر
- + روزهای قمر در عقرب 1403 | در آذر ماه چه روزهایی قمر در عقربه؟
- + چجوری تو کودک شو شرکت کنیم؟ | شرایط ثبت نام در برنامه کودک شو
- + چجوری در برنامه «بگو بخند» شبکه نسیم شرکت کنیم؟ + زمان پخش فصل سوم
در چند روز اخیر خبرهای زیادی مبنی بر توقف تولید نوشابه کوکاکولا منتشر شده و برخی سایت ها ادعا کرده اند که این نوشابه دیگر در ایران تولید نخواهد شد.شرکت نوشاب، تولید کننده نوشابه های ایرانی خوشگوار اعلام کرد که تولید نوشابههای کوکاکولا در ایران به دلیل مواضع اخیر آمریکا علیه ایران متوقف شده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که شرکت کوکاکولا آمریکا به دلیل تحریمهای جدید و فشارهای سیاسی، همکاری خود را با شرکتهای ایرانی قطع کرد.
معرفی شرکت کوکاکولا
شرکت کوکاکولا (به انگلیسی: The Coca-Cola Company) شرکت صنایع غذایی چندملیتی آمریکایی است، که تمرکز اصلی آن بر تولید، بازاریابی و پخش نوشیدنیهای غیرالکلی معطوف میباشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر آتلانتا واقع در ایالت جورجیا قرار دارد.
شناختهشدهترین محصول این شرکت نوشابه کوکاکولا میباشد، که نخستین بار در سال ۱۸۸۶ توسط داروساز آمریکایی جان پمبرتون در کولومبوس، جورجیا ساخته و تولید گردید. برند و فرمول تجاری محصول کوکاکولا در سال ۱۸۸۹ توسط آسا گریگس کندلر خریداری شد. کندلر تا سال ۱۸۹۲ شبکه توزیع محصولات کوکاکولا را راهاندازی کرد و در همین سال نیز بهطور رسمی اقدام به تأسیس شرکت کوکاکولا نمود.
طرز تهیه ۶ نوشیدنی خنک و بدون شکر جایگزین نوشابه!
کوکاکولا مالک چه برندهایی است؟
شرکت کوکاکولا مالک برندهای کوکاکولا، فانتا، دسانی، اسپرایت، مینوت مید و کوکاکولا زیرو میباشد. بزرگترین سهامدار کوکاکولا، شرکت برکشایر هاتاوی است، که مالکیت ۹٫۱٪ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. بخشی از سهام شرکت کوکاکولا نیز در بازار بورس نیویورک معامله میشود و بخشی از شاخصهای میانگین صنعتی داو جونز و اس اند پی ۵۰۰ محسوب میشود.
کوکاکولا در ایران
خوشگوار شرکت تولید کنندهٔ محصولات غذایی است که در زمینهٔ تولید نوشابه کوکا کولا، انواع فانتا، سپرایت، کانادا درای، ماءالشعیر هی دی و کونیگ لودویگ، دوغ خوشگوار، آب معدنی دسانی، نوشابه انرژی زا One Day، آبمیوههای گازدار Freshy Day، انواع لیموناد، نوشابه ورزشی پاوراید وآب میوههای طبیعی مینوت مید فعالیت دارد. شرکت خوشگوار جزو یکی از قویترین و پرفروشترین کارخانههای ایران هست. دفتر مرکزی این شرکت در مشهد و کارخانههای تولیدی آن در شهرهای مشهد، تهران، تبریز، قزوین و شبستر مشغول تولید هستند.
بنیانگذار کوکاکولا در ایران
این شرکت که پیش از انقلاب توسط محمد جعفر یزدی بنیانگذاری شد، محصولاتش را تحت نظر شرکت کوکاکولا تولید میکرد و پس از انقلاب نیز ارتباط با این شرکت آمریکایی، را حفظ کرد. شرکت خوشگوار مشهد عصاره کوکاکولا را بهطور مستقیم وارد کشور میکرد اما در سال۱۳۶۳ و ممنوعیت ورود کوکاکولا از فرمول ایرانی نوشابه بهرهمند شد. خوشگوار با به دست آوردن امتیاز تولید کوکاکولا به سرعت محصول خود را پیش از شرکت نوشاب وارد بازار کرد. با تولید کوکاکولا در مشهد به سرعت بطریهای این شرکت به مناطق دیگر ایران رسید و نوشابه تولیدی شرکت خوشگوار با آرم کوکاکولا، نوشابه مشهد نام گرفت.
جنگ اسرائیل و تحریم کالاهای صهیونیستی و مشکل کوکاکولا
پس از نبرد اسرائیل و غزه ۲۰۰۸- ۲۰۰۹ مجلس جمهوری اسلامی با تصویب طرحی به نام «تحریم کالاهای صهیونیستی» در ایران، خواستار تحریم شرکتهای بینالمللی شد که دارای سهامداران عمده اسرائیلی باشند. در همین راستا وزیر صنایع جمهوری اسلامی به عنوان نماینده ویژه محمود احمدینژاد، به شرکت خوشگوار مهلت داد تا وضعیت ارتباط خود با شرکت کوکاکولا را مشخص کند. اما در نهایت به گفته فارس نیوز شرکت خوشگوار هیچ ارتباطی با اسرائیل و شرکتهای آن کشور ندارد.
ماجرای توقف تولید کوکاکولا در ایران چیست؟
خبرهایی در فضای مجازی منتشر شده که ادعا کردهاند شرکت نوشاب، تولید کننده نوشابه های ایرانی خوشگوار اعلام کرد که تولید نوشابههای کوکاکولا در ایران به دلیل مواضع اخیر آمریکا علیه ایران متوقف شده است.
توقف تولید کوکاکولا در ایران تأثیرات گستردهای بر بازار نوشیدنیهای مجاز در کشور خواهد داشت. بسیاری از مصرفکنندگان ایرانی که به طعم و کیفیت کوکاکولا عادت کرده بودند، اکنون باید به دنبال جایگزینهای دیگری باشند.
این موضوع در عین حال میتواند فرصت مناسبی برای شرکتهای داخلی باشد تا با ارائه محصولات با کیفیت، سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. در همین راستا شرکت نوشاب اعلام کرد که برنامههایی برای توسعه و بهبود محصولات خود دارد تا بتواند نیازهای مصرفکنندگان را به بهترین شکل ممکن برآورده کند.
باید دید که چگونه بازار و مصرفکنندگان به این تغییرات واکنش نشان خواهند داد.
ارسال نظر