شناسه خبر: ۸۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد

شغل محمود مصدق | بیوگرافی محمود مصدق | سرنوشت فرزندان محمد مصدق | محل زندگی محمود مصدق | شجره نامه محمدم صدق

نوه دکتر مصدق درگذشت + زندگینامه

سن محمود مصدق، شغل محمود مصدق، خانواده محمود مصدق، نوه مرحوم محمد مصدق نخست وزیرسابق ایران و شجره نامه دکتر محمد مصدق را در ادامه می بینید.

محمود مصدق

پر بازدید

ترینی‌ها :

دکتر محمود مصدق نوه دکتر محمد مصدق و فرزند غلامحسین مصدق است که در سال 1313 به دنیا آمد.محمود مصدق نوه مردی بود که نامش با واقعه ملی شدن صنعت نفت ایران گره خورده است، خبر درگذشت محمود مصدق امروز؛ چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شد.

تحصیلات محمود مصدق نوه محمد مصدق

او لیسانس حقوق از دانشگاه هاروارد را داشت و دلش می‌خواست وکیل بشود، ولی با خواست پدرش مسیر زندگیش تغییر کرد و دوره پزشکی در دانشگاه لوزان سوئیس را گذراند و به ایران برگشت و تا پایان زندگیش یکی از قدیمی‌ترین پزشکانی بود که تجربه نیم‌قرن معالجه بیماران دچار نازایی را داشت.

او ۲۸ مرداد امسال در نخستین جلسه رسیدگی به دعوای حقوقی بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر از شهروندان ایرانی که از بیش از ۲۰ استان به طرفیت ۶ شخصیت حقوقی و حقیقی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران آن برگزار شد، حاضر بود، ولی به دلیل کسالت و کهولت سن نتوانست به بیان اظهارات خود بپردازد از اینرو سخنان او به صورت مکتوب توسط فرزند وی غلامعلی مصدق قرائت شد.

توصیف دکتر محمود مصدق از پدربزرگش محمدمصدق نخست وزیری ایران

دکتر محمود مصدق پدربزرگش را این گونه توصیف کرده بود: «او تمام زندگی اش را وقف کرد و با وجود آنکه در یک خانواده مرفه قاجاری به دنیا آمد و از مال دنیا هر چه می‌خواست داشت، اما تمام اموالش را خرج ملت ایران کرد تا آنجا که هنگام مرگ بدهکار بود و دو فرزندش، غلامحسین و احمد قرض‌های او را پرداختند.»

پدر محمد مصدق میرزا هدایت‌الله، وزیر دفتر ناصرالدین‌شاه، از نوادگان میرزا محسن آشتیانی و از رجال متجدد روزگار و اطرافیان میرزا تقی خان امیرکبیر بود. مادر محمد مصدق ملک تاج خانم نجم‌السلطنه دختر شاهزاده فیروز میرزا نصرت‌الدوله و نوهٔ عباس میرزا ولیعهد بود که موقوفه بیمارستان نجمیهٔ تهران را بنا نهاد.

تیمور بختیار و قصاب تهران که بود ؟ | بیوگرافی تیمور بختیار

خاطره خبرنگار از مطب دکتر محمود مصدق

مطبی که روی تابلو آن دکتر مصدق، متخصص زنان معرفی شده است، همان دفتری است که همکاران خبرنگار قبلی توصیفش کرده بودند. واحدی ساده با کف پوش‎های بسیار قدیمی و نیمکت‎های چوبی که در دو اتاقش حدود ۳۰ نفری نشسته یا ایستاده بودند.

دکتر محمود مصدق هر روز عصر وقتی مطب را ترک می‎کند، کاغذی به در کوچه می‎چسباند و بالایش می‎نویسد، «دکتر مصدق». آنها که می‎شناسندش زیر آن، به ترتیب شماره می‎زنند و اسمشان را می‎نویسند. دکتر ساعت ۱۰ صبح فردا هنگام ورود، برگه را از روی در بیرونی ساختمان می‎کند و در مطب بدون منشی‎اش در طبقه پنجم را گشوده و به اتاقش می‎رود. نفر اول که وارد شد، موقع خروج، دکتر نام نفر دوم را به او می‎گوید تا برود داخل. ویزیت بدون معاینه ۳۰ هزار و با معاینه ۴۰ هزار تومان است. البته کسی نیست که این را به بیماران بگوید. دکتر هم حرفی نمی‌‎زند. ویزیت نداده هم از دفترش بیرون بیایی، چیزی نمی‎گوید. اما همه بیماران در صف انتظار این را می‎دانند. از یکدیگر شنیده ‎اند یا از معرف‎هایشان. ویزیت را با دفترچه بیمه یکجا به دکتر می‎ دهند. 

سرنوشت فرزندان دکتر محمد مصدق 

غلامحسین که پزشکی را در لوزان خوانده و موسس رشته پزشکی زنان و زایمان دانشگاه تهران از بدو تاسیس این دانشگاه در سال 1313 بود و برادرش احمد که سازنده جاده چالوس و معاون وزیر راه وقت بود، پیش از سال 1370 درگذشتند. منصوره در سال 58 در یک سانحه هوایی در پرواز تهران-مشهد درگذشت، ضیااشرف هم در سال 70 دار فانی را وداع گفت و خدیجه کوچکترین فرزند مصدق و دردانه او که پس از کودتای 28 مرداد و تماشای برخوردی که با پدرش شد، دچار بیماری روحی شده بود در سال 80 در آسایشگاهی در نوشاتل سوییس درگذشت.

شجره نامه محمد مصدق نخست وزیر اسبق ایران

شجره نامه محمدمصدق

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد