شناسه خبر: ۸۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

دق الباب اول ربیع چگونه است؟ | دق الباب مسجد برای گرفتن حاجت | عمل دق الباب در شب اول ربیع | آیا دق الباب در روایات آمده است؟

ماجرای دق الباب در شب اول ربیع و گرفتن حاجت

رسم است که در شب اول ماه ربیع، چند ساعتی پیش از نماز صبح به مسجد رفته و در هفت مسجد را بکوبند و اعمال مستحب دیگری انجام دهند تا حاجت روا شوند.

دق الباب مسجد

پر بازدید

ترینی‌ها :

گفته می شود که در اولین شب ماه ربیع، پیش از آنکه نماز صبح را بگویند، به در هفت مسجد بروند و در مسجد را بکوبند که نشانه پایان دو ماه عزاداری و هم چنین پایان ماه صفر و آغاز ماه خوش یمن ربیع است و با انجام برخی مستحبات حاجت طلبید و حاجت روا شد.

عمل دق الباب در شب اول ماه ربیع 

در سال‌های ابتدایی این مراسم، به کوبیدن در مسجد و سپس اقامه نماز صبح در آخرین مسجد اکتفا می‌شد. اما با گذشت زمان برخی کارهای دیگر به آن اضافه شد، تضرع، ناله، گریه بر در مسجد، پخش نذورات، شیرینی، شکلات و پس از آن در آخرین مسجد خواندن دعای توسل و حتی روشن کردن شمع بر در مسجد و آب و جارو کردن مقابل آن و البته برخی نیز برای بی‌بهره‌نماندن از خواب شب، این رسم را تا آن‌جا جلو بردند که از نماز مغرب و اول شب، این رسم را آغاز می‌کردند.

مهمترین اعمال شب و روز اول ماه ربیع + جزییات کامل

در سال‌های اخیر برخی از مردم در شب پایانی ماه صفر و اول ماه ربیع الاول به انجام بعضی اعمال مانند «دق الباب کردن  مسجد» اقدام می‌کنند که هیچ سند روایی و شرعی ندارد.

ربیع‌الاول، ماه شادی اهل بیت (ع) است و مسلمانان در سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص)، امام صادق (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) جشن‌ها و مراسم‌های بسیاری برگزار می‌کنند.

این اعمال ابتدا از دق الباب کردن مسجد و سپس روشن کردن شمع آغاز شد و هر سال که از برگزاری این اعمال می‌گذشت توزیع شیرینی و شکلات، قرار دادن دسته گل در کنار مسجد، قرائت دعای توسل و آب و جارو کردن درب مسجد به این اعمال اضافه شد. اما بنا به فرموده مراجع عظام عمل دق الباب در هیچ روایتی وارد نشده است و بهتر است تا گرفتن حاجت را طبق آنچه در کتب دینی و ادعیه گفته شده، انجام داد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد