شناسه خبر: ۸۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد

زندگینامه علی باقری کنی | تحصیلات علی باقری کنی | خانواده علی باقری کنی | سوابق کاری علی باقری کنی

بیوگرافی علی باقری کنی عضو شورای راهبردی روابط خارجی

زندگینامه، خانواده، تحصیلات و سوابق کاری علی باقری کنی عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در ادامه برای شما خواهد آمد.

علی باقری کنی

پر بازدید

ترینی‌ها :

علی باقری کنی که امروز شنبه دهم شهریورماه با حکم رهبری به سمت عضو شورای راهبردی وزارت خارجه منصوب شد، متولد سال  ۱۳۴۶  است. او در رشته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق علیه السلام تحصیل کرده است. همچنین علی باقری کنی پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز داراست. 

خانواده علی باقری کنی 

علی باقری فرزند محمدباقر باقری کنی است که از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری و عضو هیات امنای موسسه جامعه الصادق است، او همچنین برادرزاده مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی است.برادر او، مصباح‌الهدی باقری کنی با هدی خامنه‌ای، دختر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ازدواج کرده است.

ماجرای اخراج فرزانه صادق مالواجرد از وزارتخانه چه بود؟

سوابق کاری علی باقری کنی 

باقری کنی در سال ۱۳۷۳ پس از مدت کوتاهی حضور در سازمان صدا و سیما، فعالیت در وزارت خارجه را آغاز کرد و ابتدا به بخش معاونت عربی-آفریقایی وزارت خارجه رفت و در زمینه روابط جمهوری اسلامی با کشورهایی مثل لبنان، اردن، مصر و فلسطین فعالیت می‌کرد.

از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ در دولت محمود احمدی نژاد در تیم هسته ای ایران بود و در مذاکرات هسته ای در کنار سعید جلیلی فعالیت می کرد. 

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ باقری کنی رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بود، و در شورای عالی امنیت ملی به عنوان معاون جلیلی حضور داشت.

او از ۲۳ شهریور سال ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین را برعهده داشت. وی پس از کشته شدن حسین امیرعبداللهیان در سانحه سقوط بالگرد ورزقان، در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب شد و این سمت را تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ بر عهده داشت.علی باقری کنی همچنین معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر بوده است. باقری کنی در دوران دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره‌کنندهٔ ارشد پروندهٔ هسته‌ای ایران بود.

ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضاییه

او در تاریخ ۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ با حکم سیدابراهیم رئیسی به عنوان معاون امور بین الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد.

ستاد حقوق بشر زیر مجموعه قوه قضاییه است و در دوران ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و با تصویب مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. این ستاد نقش دستگاه دیپلماسی قوه قضاییه را بازی می کند و در مجامع جهانی پاسخگوی اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در ایران است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد