شناسه خبر: ۷۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

صحبتهای مینو محرز درمورد آبله میمونی | علائم آبله میمون | درمان آبله میمون | پیشگیری از آبله میمون

آخرین وضعیت شیوع آبله میمون در کشور | علائم و روش پیشگیری از آبله میمون

مینو محرز، توضیحاتی را درباره شیوع بیماری آبله میمونی در ایران و جهان و علائم آن و روش های پیشگیری توضیحاتی داده است

مینو محرز

پر بازدید

ترینی‌ها :

آبله میمونی یکی از انواع بیماریهای عفونی واگیر دار است که انسانها نیز به آن دچار می شوند. شیوع این بیماری  بیشتر از طریق تنفس است و به تازگی طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، افزایش تعداد موارد سویه جدید آبله میمون موسوم به mpox در سراسر آفریقا و خارج از آن مرگبارتر گزارش شده است.نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر ویروس آبله میمونی با نام «clade Ib» باعث نگرانی جهانی شده است زیرا این نوع ویروس به سرعت در حال گسترش است و اطلاعات کمی در مورد آن در دسترس است. این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

آبله میمونی

مینو محرز، به تازگی در مصاحبه ای اعلام کرد: سازمان جهانی بهداشت در رابطه با این بیماری اعلام هشدار جهانی کرده است.وی بیان کرد: تجمعات باعث گسترش و شیوع این بیماری می شود. اکنون شاهد شیوع این بیماری در نقاط مختلف جهان هستیم.

این آبله به نسبت آبله میمونی گذشته شدت بیشتری دارد، اما قدرت شیوع آن از کووید ۱۹ کمتر است. 

محرز گفت: در کووید با هر سرفه بیمار میلیون‌ها ویروس دفع می‌شد ولی در آبله میمونی به این صورت نیست. 

او اظهار کرد: راه انتقال آبله میمونی مانند آبله مرغان است و بیشتر از طریق راه تنفسی منتقل می شود. تب و ضایعات پوستی از علائم این ویروس است.از زمانی که ویروس وارد بدن می شود تا شروع علائم بین سه تا ۲۱ روز طول می کشد.

علائم ویروس آبله میمونی!

به گفته وی، علائم در ابتدا یک مرحله تب دار دارد که یک تا سه روز این تب طول می کشد.

 تب همراه با سردرد شدید، متورم شدن غدد لنفاوی به خصوص ناحیه گردن و همچنین بروز علائمی شبیه به آنفلوآنزا، کمردرد، درد عضلات خستگی و بی حالی از علایم این مرحله است.

به دنبال این مرحله، ضایعات پوستی ظاهر می‌شوند که این ضایعات پوستی معمولا از صورت شروع و بعد دست ها، پاها، قفسه سینه و جاهای مختلف بدن را ممکن است درگیر کند.

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آبلە میمونی

 توصیه می‌شود که از تماس نزدیک با حیوان، انسان یا اشیایی که آلوده است پرهیز شود، همچنین اطرافیان افرادی که بیمار هستند بررسی شوند.

به گفته وی، آبله میمونی از دسته بیماری‌هایی است که اکثرا خود به خود و در عرض ۲-۴ هفته بهبودی پیدا می‌کند، لذا فردی که بیمار هست تا زمان بهبودی کامل به خصوص زمان ایجاد تاول‌های پوستی (که احتمال سرایت بیشتر است)، در خانه استراحت کند.

آبله میمونی در ایران 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه، کشندگی این بیماری را، یک درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون هیچ موردی از ابله میمونی در کشور گزارش نشده اما در پاکستان سه مورد اعلام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد