شناسه خبر: ۷۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

داروهای ناسازگار با لیزر | منعیات مصرف دارو موقع لیزر | داروهای ممنوعه در زمان لیزر | داروی غیر مجاز برای لیزر

چه دارو هایی را نباید هنگام لیزر مو های زائد مصرف کرد؟

برخی از داروها نباید در طول لیزر موهای زائد استفاده شوند، زیرا آنها به نور حساس هستند، به عبارت دیگر، می توانند با تغییر پاسخ پوست به انتشار پرتو نور ساطع شده توسط لیزر، در روند حذف موهای زائد اختلال ایجاد کنند.

داروهای ناسازگار با لیزر

پر بازدید

ترینی‌ها :

برخی از داروها نباید در طول لیزر موهای زائد استفاده شوند، زیرا آنها به نور حساس هستند، به عبارت دیگر، می توانند با تغییر پاسخ پوست به انتشار پرتو نور ساطع شده توسط لیزر، در روند حذف موهای زائد اختلال ایجاد کنند.

لیزر موهای زائد به این دلیل عمل می کند که نور ساطع شده توسط ملانین جذب می شود، بنابراین هر دارویی که عملکرد ملانین را تغییر دهد، حساسیت پوست را افزایش می دهد یا پاسخ التهابی پوست را افزایش می دهد در این شرایط نتیجه معکوس دارد.

این بستگی دارد که چه نوع دارویی برای چه نوع بیماری مصرف می کنیم. مشورت با پزشک متخصص پوست ومو معقول ترین تصمیم ممکن است. معمولاً همه تردیدها و ترس هایی که ممکن است مراجعه کننده لیزر داشته باشد را برطرف می کند.

 لیست داروهای ناسازگار با لیزر

سازگاری داروهای زیر بستگی به تأثیر آنها بر پوست و توانایی پوست در پاسخ به لیزر درمانی دارد. بنابراین، مهم است که مراجعه کننده ی لیزر به طور واضح اطلاع داشته باشه و دارو های مصرفی خود را با پزشک مطرح کند تا خطرات احتمالی مشخص شود. برخی از این دارو ها که در طول دوره ی درمان لیزر مو های زائد نباید مصرف گردد، عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها، تتراسایکلین ها، فلوروکینولون ها

داروهای ضد آکنه:

ترتینوئین

داروهای ضد افسردگی:

آمی تریپتیلین، فلوکستین، پاروکستین

داروهای فشار خون:

هیدروکلروتیازید، انالاپری، آتنولول

داروهای دیابت:

پیوگلیتازون، گلایبورید، متفورمین

کورتیکواستروئیدهای موضعی یا سیستمیک:

پردنیزون، بتامتازون، هیدروکورتیزون

داروها برای اختلالات رنگدانه پوست:

هیدروکینون (مورد استفاده در درمان های روشن کننده پوست)

داروهای ضد روان پریشی:

کلرپرومازین، هالوپریدول، ریسپریدون

سایر داروهای شناخته شده و رایج که می توانند عوارض ایجاد کنند، امئوپرازول، دیازپام و ایبوپروفن هستند. دومی حساسیت خاصی دارد، بنابراین معمولاً توصیه می‌شود 48 ساعت قبل از جلسه لیزر مو های زائد از آن استفاده نکنید.

پاراستامول (استامینوفن) در لیزر موهای زائد برای پوست مشکلی ایجاد نمی کند. و همچنین باید آن دسته از داروها یا محصولات موضعی را که ممکن است حاوی ترکیبات فعال معکوس با لیزر موهای زائد باشند، در نظر بگیریم. به عنوان مثال، کورتیکواستروئیدها، کرم های آکنه با اسید ویتامین A، دئودورانت های ضد باکتری و لوازم آرایشی یا عطرهای حاوی لیمو، هویج، کنگر فرنگی، اسطوخودوس، کرفس، سدر، ترنج یا چوب صندل.

پس از اتمام مصرف دارو، چه مدت باید برای شروع لیزر موهای زائد صبر کنیم؟

درمان لیزر مو های زائد را می توان در عرض 2 هفته پس از قطع درمان دارویی انجام داد. به همین دلیل است که مشاوره قبلی با یک متخصص پوست و مو با تجربه بسیار مهم است. پس از مصاحبه، وظیفه او این است که تمام جوانب مثبت، منفی و اقداماتی را که باید انجام شود را توضیح دهد تا درمان با بیشترین راحتی و ایمنی ممکن برای مراجعه کننده انجام شود.

همچنین باید به خاطر داشته باشیم که 24 ساعت قبل از درمان نباید هیچ مسکنی مصرف کنیم: کتونال، ایبوپروفن، پاراستامول یا هر داروی سرماخوردگی.

 سرماخوردگی، آنفولانزا، افزایش دمای بدن از موارد منع انجام لیزر است.

سایر موارد منع مصرف لیزر به شرح زیر است:

  • بارداری یا شیردهی
  • عفونت های حاد
  • اختلالات خونریزی
  • پسوریازیس
  • تاتو (در ناحیه درمان)
  • صرع
  • استفاده از ویتامین A خاص یا کاروتن
  • ایمپلنت های فلزی
  • بیماری تیروئید (توصیه پزشک ضروری است)
  • بیماری سرطان

اثرات داروهای ناسازگار با لیزر

داروهای حساس به نور، می توانند پوست را در طول جلسه لیزر موهای زائد مستعد سوختگی یا تحریک کنند. علاوه بر این، هنگامی که با قرار گرفتن در معرض نور ترکیب شوند، می توانند واکنش های پوستی آلرژیک ایجاد کنند.

داروهای دیابت و برخی داروهای ضد روان پریشی نیز در تولید ملانین و فرآیند توزیع رنگدانه در پوست اختلال ایجاد می کنند، بنابراین اثربخشی پرتو لیزر را کاهش می دهند.

داروهای ضد التهابی ممکن است مانع از بهبودی شوند. و برخی از داروها، مانند قرص های ضد بارداری خوراکی، می توانند سطح هورمون ها را در بدن تغییر دهند و بر رشد مو تأثیر بگذارند.

لازم به ذکر است که هر مورد ممکن است متفاوت باشد و بسته به میزان داروی تزریقی یا دوره درمان، اثرات آن متفاوت باشد.

این اثر مشابه مصرف قبلی یا بعدی دارو را ایجاد نمی کند. آنهایی که حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش می دهند، بدون در نظر گرفتن زمان مصرف ممکن است تاثیر بگذارند. در حالی که مواردی که بر توانایی پوست برای بهبودی مناسب تأثیر می‌گذارند، اگر مصرف بعد از جلسه لیزر مو های زائد اتفاق بیفتد، ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشند.

داروهای حساس به نور چیست؟

داروهای حساس به نور داروهایی هستند که به دلیل ترکیبات خود ممکن است در مواجهه با نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد واکنش های نامطلوب پوستی شوند، زیرا حساسیت پوست را افزایش می دهند.انجام این کار ممکن است باعث قرمزی، تورم، سوزش، تاول یا تغییر رنگ پوست شود. همانطور که قبلاً در لیست قبلی دیدیم، داروهای زیادی با این ظرفیت وجود دارد. به همین دلیل است که خواندن برچسب داروها و مشورت با پزشک در صورت شک بسیار مهم است.

کلام آخر

انتخاب مرکز لیزر معتبر با پزشک متخصص پوست و مو  و اپراتور حرفه ای برای درمان مو های زائد با لیزر بسیار ضروری است.شما در هنگام مراجعه به مراکز لیزر باید فرم رضایت نامه ای را با مضمون پذیرفتن تمامی مسئولیت های آتی لیزر مو های زائد در آن مرکز را امضاء و برعهده بگیرید.

درمانگاه تخصصی پوست و مو پارسی در اصفهان در زمینه ی پوست و مو به ویژه لیزر مو های زائد بسیار حرفه ای هستند، این درمانگاه دارای پزشک متخصص پوست و مو و اپراتور های حرفه ای و آموزش دیده توسط پزشک و مهندس اپتیک و لیزر می باشد.مراجعین لیزر مو های زائد مرکز لیزر پارسی در اصفهان می توانند جلسه ی اول بدون ویزیت جهت بررسی و مشورت نتیجه ی لیزر مو های زائد به پزشک رجوع کنند و مسائل پیش رو را با آنها درمیان بگذارند و سپس برای لیزر مو های زائد اقدامات لازم را انجام دهند. این مرکز دارای تجهیزات و دستگاه های لیزر مو های زائد به روز، محیط آرامش بخش، تکنسین ها و اپراتور های حرفه ای با رعایت اصول بهداشتی سختگیرانه می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد