شناسه خبر: ۶۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

تاریخچه عزاداری محرم

اولین عزاداری محرم توسط چه کسی و چه زمانی برگزار شد؟

اولین تاریخ عزاداری محرم و برگزاری روضه از زمان پنجمین امام شیعیان پایه گذاری شده است

عزداری محرم

پر بازدید

ترینی‌ها :

حجت الاسلام مرتضی محمدی، کارشناس علوم قرآنی به تشریح مراسم عزاداری محرم در تاریخ پرداخته و به موارد زیر اشاره کرده است:

محرم اولین ماه قمری محسوب می‌شود و دعایی که ما ایرانیان در زمان تحویل سال نو آن را می‌خوانیم مختص اولین روز ماه قمری است، زیرا بیان می‌کنیم «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ الحسین، بگردان حال ما را به نیکوترین حال حسین (ع)».

5 تا معروف ترین نوحه های حاج منصور ارضی برای محرم + دانلود

 برگزاری جلسات روضه و عزاداری از زمان امام باقر (ع) و طبق توصیه و وصیت این امام بزرگوار به مدت ۱۰ روز در منا پایه‌گذاری شد. طبق این مهم، روز اول ماه محرم به نام حضرت مسلم بن عقیل، روز دوم، ورود کاروان شهدا به سرزمین کربلا، روز سوم با عنوان حضرت رقیه (س) و روز چهارم منصوب به حضرت زینب (س) و حضرت حر است.

 

روز پنجم حضرت عبدالله ابن الحسن و اصحاب، روز ششم حضرت قاسم بن الحسن، روز هفتم با عنوان روضه تشنگی حضرت علی اصغر، روز هشتم با عنوان حضرت علی اکبر، روز نهم با عنوان حضرت ابوالفضل العباس، روز دهم امام حسین (ع) و روز یازدهم که شام غریبان محسوب می‌شود به عنوان حضرت زینب (س) نامگذاری شده است و در این شب‌ها به روضه خوانی و ذکر مصائب ائمه معصومین (ع) پرداخته می‌شود.

 

 

  • از مسلم به عنوان پسرعمو و سفیر امام حسین (ع) باید یاد کرد، تبعیت او از سیدالشهدا (ع) نکته‌ای مهم و قابل توجه است. وی در مقابل فرمان و دستو امام زمان خود که امام حسین (ع) بود فرمانبرداری را به خوبی نمایش داد و همین امر سبب شده تا نام او ماندگار شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد