شناسه خبر: ۴۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد

رابین هود دوره ناصرالدین شاه | زینب پاشا در دوره قاجار

رابین هود دوره قاجار این خانوم بود! + تصویر

دوره قاجار هم برای خودش رابین هود داشته، اما چیزی که باعث تعجب میشه اینه که اون شخص یک خانوم بوده. در ادامه ببینید.

رابین هود دوره قاجار

پر بازدید

ترینی‌ها :

زینب پاشا اسم کسی است که به رابین هود دوره قاجار مشهور شده است. زینب پاشا زن تنومند و شجاع تبریزی بود به جنگ گران فروشی علیه بازاریان و اشراف رفت. در ادامه عکس زینب پاشا را ببینید.

بر اساس نظر برخی از پژوهندگان، تصویری از «زینب پاشا» (نفر دوم از راست با روسری) و برخی از همراهان اوست. ده‌باشی زینب ، معروف به «زینب پاشا» در محله عموزین‌الدین به دنیا آمد و سال تولد وی هنوز مشخص نشده است. از دوران کودکی وی اطلاع چندانی در دست نیست و آنچه مسلم است نام زینب پاشا بعد از جریان انحصار امتیاز تنباکو در صحنه تاریخ ظاهر شد.

رابین هود دوره قاجار

زینب پاشا طبق نقل‌های تاریخی زنی تنومند و قوی از اهالی تبریز بوده که در زمان ناصرالدین شاه به همراه گروهی از زنان دیگر علیه بازاریان و اشراف احتکارگر که منابع غذایی را برای گرانفروشی در زمستان ذخیره می‌کردند مبارزه می‌کرده‌اند.

این مبارزه گاهی شامل حمله به انبار‌های غلۀ احتکارگران می‌شده است. همچنین نقل شده که زینب پاشا در جریان نهضت تنباکو با ترغیب بازاریان تبریز به اعتصاب، از فتوای میرزای شیرازی حمایت کرده است.

زینب پاشا

گفتنی است که یکی از انبارهای مکشوفه، انبار گندم متعلق به قائم مقام آذربایجان بود که با شجاعت زینب پاشا مصادره شد و در جریان آن ۳۰ نفر از زنان همرزم وی به شهادت رسیدند اما خود زینب پاشا از معرکه جان سالم به در برد. این شیرزن مبارز چندی بعد با کاروانی راهی کربلا شد و دیگر هیچ اطلاعی از او به دست نیامد و ظاهراً در کربلا درگذشته و همانجا به خاک سپرده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد