شناسه خبر: ۴۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد

سالم ترین تخم مرغ | تفاوت تخم مرغ قهوه ای و سفید

تخم مرغ قهوه ای بخوریم یا سفید؟ | سالم ترین تخم مرغ کدومه؟

شاید سوالی که خیلی از ماها برامون پیش بیاد اینه که تخم مرغ قهوه ای بهتره یا سفید؟ ما در ادامه به این سوال جواب دادیم.

تفاوت تخم مرغ

پر بازدید

ترینی‌ها :

سوالی که برای اکثر مردم موقع خرید تخم مرغ پیش میاد، اینه که تخم مرغ رسمی بهتر است یا ماشینی؟ بدون شک برای شما هم فواید مواد غذایی رایج مانند تخم مرغ اهمیت زیادی دارد. ما در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم و تفاوت تخم مرغ سفید و قهوه ای را مشخص کردیم

تفاوت بین تخم‌ مرغ سفید و تخم‌ مرغ قهوه‌ای

تفاوت اصلی بین تخم مرغ سفید و تخم مرغ قهوه‌ای، رنگ پوسته آن‌ها است. تخم مرغ سفید دارای پوسته سفید است، در حالی که تخم مرغ قهوه‌ای پوسته‌ای با رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره دارد. این تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ ناشی از تفاوت در نژاد مرغ است و بر خلاف باورهای رایج، تأثیر چشمگیری بر روی ویژگی‌های غذایی یا طعم آنها ندارد.

تخم‌مرغ سفید: پوست خارجی تخم‌مرغ‌های سفید به رنگ سفید یا کرمی است و داخل آن تخم‌مرغ به رنگ سفید مایل به زرد است. این نوع تخم‌مرغ معمولاً دارای پوست نازک‌تر و قشنگ‌تری است.

تخم‌مرغ قهوه‌ای: پوست خارجی تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای به رنگ قهوه‌ای یا کهربایی است و داخل آن تخم‌مرغ به رنگ زرد تا نارنجی تیره است. این نوع تخم‌مرغ ممکن است پوست ضخیم‌تری داشته باشد.

آیا تخم‌مرغ قهوه‌ای سالم‌تر از تخم‌مرغ سفید است؟

معمولا افرادی که تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای را ترجیح می‌دهند به این دلیل که باور دارند این تخم‌مرغ‌ها سالم‌تر و طبیعی‌تر از تخم‌مرغ‌های سفید هستند آن‌ها را انتخاب می‌کنند. دیدگاه درست این است که تخم‌مرغ‌ها ارزش غذایی یکسانی دارند و اندازه، رنگ و کیفیت تخم‌مرغ تفاوتی در ارزش غذایی آن ایجاد نمی‌کند. البته دانشمندان برای تعیین تفاوت‌های احتمالی، تخم‌مرغ با پوسته‌ی قهوه‌ای را با تخم‌مرغ با پوسته‌ی سفید مقایسه کرده‌اند.

پژوهش‌های مختلف نشان دادند رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ تأثیر چندانی در کیفیت یا ارزش غذایی آن ندارد. به عبارت دیگر، رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ ارتباط قابل توجهی با سلامت آن ندارد و تنها تفاوت واقعی بین آن‌ها مربوط به رنگدانه‌ای است که در پوسته‌ها وجود دارد.

تفاوت تخم مرغ

علت اختلاف رنگ تخم مرغ سفید و قهوه ای

رنگ تخم مرغ می‌تواند به دلایل متعددی متفاوت باشد، از جمله نژاد مرغ، تغذیه، محیط زیست و عوامل ژنتیکی. درباره تفاوت رنگ تخم مرغ سفید و قهوه‌ای، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند.

آیا تخم‌مرغ سفید در مقایسه با تخم‌مرغ قهوه‌ای طعم بهتری دارد؟

همان‌طور که این تخم‌مرغ‌ها در ارزش غذایی با هم تفاوتی نداشتند، هیچ تفاوت محسوسی بین طعم تخم‌مرغ‌های سفید و قهوه‌ای وجود ندارد.

البته متفاوت نبودن طعم‌ها به این معنی نیست که همه‌ی تخم‌مرغ‌ها طعم یکسانی دارند. در حالی که رنگ پوسته تفاوتی در طعم تخم‌مرغ ایجاد نمی‌کند، عوامل دیگری مانند نژاد مرغ، تغذیه‌ی مرغ، تازگی و روش پخت می‌توانند روی طعم آن تأثیر داشته باشند.

نگهداری تخم‌مرغ در دمایی پایین و بدون نوسان مانند دمای داخل پخچال باعث می‌شود طعم مطبوع تخم‌مرغ برای مدت بیشتری حفظ شود. شاید همین دلایل باعث می‌شوند که بعضی از مردم باور دارند تخم‌مرغ‌ خانگی در مقایسه با تخم‌مرغ پرورشی طعم بهتری دارد. از آنجایی که تخم‌مرغ‌های خانگی بسته‌بندی و توزیع نمی‌شوند، ممکن است در مقایسه با تخم‌مرغ‌های موجود در فروشگاه‌ها تازه‌تر باشند و به همین دلیل طعم بهتری داشته باشند.

تفاوت تخم مرغ

چرا تخم‌مرغ قهوه‌ای گران‌تر است؟

با اینکه تخم‌مرغ قهوه‌ای و سفید به غیر از رنگ متفاوت در سایر ویژگی‌ها یکسان هستند، در فروشگاه‌ها تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای گران‌تر عرضه می‌شوند. این قیمت بالاتر باعث شده است بسیاری از مردم باور کنند تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای سالم‌تر از تخم‌مرغ‌های سفید هستند و کیفیت بالاتری دارند.

تخم‌مرغ محلی

شاید وقتی به سفر می‌روید بتوانید مستقیما از کشاورزان یا دامدارانی که تعدادی مرغ نگهداری می‌کنند تخم‌مرغ محلی خریداری کنید. شاید این تخم‌مرغ‌ها تازه‌ترین تخم‌مرغ‌هایی باشند که می‌توانید بخرید. معمولا کشاورزان و دامدارانی که در روستاها یا شهرهای کوچک تعداد کمی مرغ دارند، مرغ‌ها را در محیط‌های طبیعی‌تر نگهداری می‌کنند. این مرغ‌ها در طول روز ساعات زیادی را زیر نور آفتاب پرسه می‌زنند.

علاوه بر این، این مرغ‌ها رژیم غذایی متفاوتی دارند که می‌تواند روی ارزش غذایی و طعم تخم‌‌مرغ تأثیر داشته باشد. به ویژه اگر مرغ‌ها به گیاهان دانه‌دار دسترسی داشته باشند این تأثیر بیشتر می‌شود. پژوهشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد مرغ‌هایی که همراه با خوراک‌های رایج از دانه‌های گیاهان تغذیه می‌کنند تخم‌هایی می‌گذارند که حاوی مقادیر بیشتری ویتامین E و اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

جمع‌بندی

تخم‌مرغ‌ها رنگ‌های مختلفی دارند و رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد. تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای و سفید ارزش غذایی یکسانی دارند و تنها تفاوت واقعی بین آن‌ها همان رنگ پوسته است. البته معمولا قیمت آن‌ها هم متفاوت است.

برخلاف رنگ پوسته که هیچ تأثیری ندارد، عواملی مانند رژیم غذایی و شرایط نگهداری مرغ روی طعم و ارزش غذایی تخم‌مرغ تأثیر می‌گذارند. بنابراین، دفعه‌ی بعدی که برای خرید تخم‌مرغ به فروشگاه رفتید، این عوامل دیگر را در نظر بگیرید؛ رنگ پوسته گویای همه‌ی ویژگی‌ها نیست

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد