شناسه خبر: ۳۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

شب چله | شب یلدا | بلندترین شب سال | کوتاه ترین و بلندترین شب یلدا

کوتاه ترین و بلندترین شب یلدای 1402 متعلق به کدوم مناطق ایرانه؟

شب چله یا شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال شناخته می شود اما طول شب یلدا در نقاط مختلف ایران یکسان نیست؛ 2 روستای ایران کوتاه‌ترین و بلندترین شب یلدا را دارند.

شب یلدا

پر بازدید

ترینی‌ها :

شب یلدا یا شب چله به عنوان بلندترین شب سال شناخته می شود. شب یلدا را انقلاب زمستانی هم می دانند و ایرانیان رسم های زیبایی از قدیم برای این شب داشتند. اما می دانستید که شب یلدا در کشور ما در همه نقاط یکسان نیست. دو روستا در ایران کوتاه ترین و بلندترین شب یلدا را تجربه خواهند کرد که در ادامه می توانید ببینید کدام مناطق هستند.

بلندترین و کوتاه ترین شب یلدا در روستاهای ایران

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عامل ایجاد بلندترین شب سال که با نام «شب یلدا» و یا «شب چلّه» شناخته می‌شود را انحراف ۲۳.۵ درجه زمین دانست و گفت:

جمعه اول دی‌ ماه ۱۴۰۲ خورشید به نقطه انقلاب زمستانی خواهد رسید و با توجه به ساعت ۱۶ و ۵۴ دقیقه به عنوان لحظه غروب آفتاب در شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه جاری و طلوع آن در بامداد جمعه و در ساعت ۷ و ۱۰دقیقه صبح، طول این شب در تهران ۱۴ ساعت و ۱۶ دقیقه خواهد بود.

هر چه از اول مهرماه که طول شب و روز در دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین با هم برابر است، بگذریم، رفته رفته از طول روز کاسته شده و بر درازای شب افزوده خواهد شد، به نحوی که با رسیدن به آخرین روز از فصل زیبای پاییز، شاهد طولانی‌ترین شب سال هستیم که از آن در ایران و سرزمین‌های هم فرهنگ مجاور به نام «یلدا» و به عبارت صحیح‌تر «شب چلّه» یاد می‌شود.

وی ریشه ایجاد طولانی‌ترین شب سال را همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، در رویدادهای آسمانی دانست.

کوتاه‌ترین شب یلدا در ایران

کوتاه‌ترین شب یلدا در کشور ما متعلق به چابهار است، مدت زمان شب یلدا در این منطقه ۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه به طول می انجامد.

طولانی ‌ترین شب یلدا در ایران

بلند‌ترین شب یلدا در کشور ما متعلق به روستای مرزی پارس آباد در شمال ایران (استان آذربایجان شرقی) است، شب یلدا در این روستا 14 ساعت و 38 دقیقه و 34 ثانیه به طول می انجامد.

در دیگر نقاط جهان نیز طول این شب به طور نمونه در ایسلند نزدیک به ۲۰ ساعت و در کشورهای اسکاندیناوی حدود ۱۸ ساعت است؛ همچنین شب یلدا برای کشورهای آلمان و انگلیس در اروپا بیش از ۱۶ ساعت بوده و در کشور روسیه نیز با توجه به پهناوری در بخش‌هایی از آن، حدود ۱۷ ساعت است.

مناسبت شب چلّه که در سال ۱۳۸۷ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، در سال ۲۰۲۲ میلادی (آذر ۱۴۰۱) از سوی یونسکو به صورت مشترک با کشور افغانستان به ثبت جهانی نیز رسیده است.

عتیقی شب چله را آغازگر چله بزرگ دانست که از اول دی آغاز و تا ۱۰ بهمن ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد