شناسه خبر: ۲۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد

مسجد مکی | مسجد مکی در زاهدان

مسجد مکی در زاهدان؛ نگین هنر معماری اسلامی در ایران + فیلم

مسجد مکی در زاهدان از نقاط زیبا و برتر در زمینه هنر و معماری در ایران است. برای اینکه بیشتر با این مسجد زیبا آشنا شوید با ترین تاپ همراه باشید.

مسجد مکی

پر بازدید

ترینی‌ها :

مسجد مکی تو زاهدان از اماکن مذهبی ای که می تونه اوج هنر اسلامی رو بهتون نشون بده. مسجد مکی از مساجد اهل سنت و در واقع بزرگترین مسجد اهل سنت در سیستان و بلوچستانه. برای اینکه بیشتر با قطب هنر و معماری در این خطه آشنا بشین ویدیوی مسجد مکی رو که براتون تو این خبر قرار دادیم تماشا کنید. 

معرفی مسجد مکی

آدرس

  • استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان خیام، مسجد جامع زاهدان

تاریخچه مسجد مکی

تاریخچه و مشخصات مسجد جامع مکی زاهدان و ساخت آن به سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. در سال ۱۳۵۳ عبدالعزیز ملازاده (مولانا عبدالعزیز) روحانی بلندپایه و مطرح اهل سنت ایران پروژه ساخت این مسجد را در محوطه‌ای به مساحت ششصد متر مربع آغاز کرد. این مسجد در کنار مرکز علوم اسلامی زاهدان (دارالعلوم) تشکیل یک مجموعه مذهبی با هدف آموزش و ترویج تفکرات و فلسفه اسلامی داده‌اند. سازه ابتدایی مسجد مکی از همان سال‌های نخست تأسیس به یکی از مراکز اسلامی مهم در شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان تبدیل شد. با گذشت زمان و افزایش جمعیت، کمبود فضای ساختمان مسجد متولیان مسجد جامع مکی را به توسعه ساختمان و تقویت زیرساخت‌های مسجد ترغیب کرد.

ویدیویی از مسجد مکی

 

 

 

معماری مسجد جامع مکی 

نمای بیرونی مسجد مکی  بسیار به مسجد سلطان احمد ترکیه نزدیک است و فضای داخلی آن نیز به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد. در سال 70 مرحله اول توسعه مسجد در سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول شروع شد و نزدیک به ۲۰ سال طول کشید. در سال ۱۳۹۰ با نقشه و معماری متفاوت مرحله بعدی توسعه شروع شد و هم اکنون نمای بیرونی و داخلی در حال انجام است.

مسجد جامع زاهدان که نمایی متفاوت از مساجد ایرانی دارد، دارای ۵۳ گنبد است که گنبد مرکز آن ۴۶ متر ارتفاع دارد. بنای مسجد با چهار مناره که ارتفاع هر یک از آن‌ها به ۹۵ متر می‌رسد، از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است.

نمای بیرون مسجد جامع زاهدان، به‌ویژه گنبدهای سفید رنگ بنا، بسیار شبیه مسجد سلطان احمد در استانبول ترکیه است. فضای داخلی مسجد روشنایی قابل‌توجهی دارد. نور زیاد فضای داخل مسجد جامع زاهدان، به‌دلیل تعداد پنجره‌های زیاد مسجد است. در ساخت فضای داخلی مسجد، از مسجد‌النبی در مدینه الهام گرفته‌اند. طراحی داخلی مسجد، دیوارها و ستون‌های آن با معماری ایرانی ساخته شده و تزیینات آن نیز کاملا به معماری ایرانی مزین است.

مناطق گردشگری اطراف مسجد مکی 

برای بازدید کامل از مسجد باشکوه مکی زاهدان حد اقل دو ساعت زمان لازم است. پس از اتمام این بازدید مکاشفه‌وار گزینه‌های بسیار خوبی در نزدیکی مسجد جامع زاهدان پیش روی گردشگران است. بازار سنتی و دیدنی سلمان‌زاده یکی از این مکان‌های زیبا است که محیط سنتی و صمیمی آن بسیار تأثیرگذار است. موزه بزرگ و باشکوه زاهدان، موزه پست و خانه ابویی از دیگر جاذبه‌های تاریخی مشهور زاهدان هستند که در اطراف مسجد جامع مکی قرار دارند. یکی از بهترین پیشنهادها پس از بازدید مسجد مکی رفتن به رستوران‌های زیبا و دلنشین زاهدان است. در شعاع دو کیلومتری مسجد مکی حدود ده رستوران سنتی و کافی‌شاپ زیبا وجود دارد. تجربه صرف غذاهای محلی و منحصربه‌فرد استان سیستان و بلوچستان یا نوشیدن یک فنجان قهوه خاطرات بی‌نظیری از این سفر به یادگار خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد