شناسه خبر: ۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد

فواید شاهدانه | خواص شاهدانه | نحوه مصرف شاهدونه

شاهدانه و یه دنیا خاصیت | خواص شاهدانه + طریقه مصرف

دانه شاهدانه را می شناسین و از خواص بی نظیر آن اطلاع دارین؟ می دونین چطوری باید شاهدانه رو مصرف کنین؟ این خبر برای شماست.

شاهدانه

پر بازدید

ترینی‌ها :

شاهدانه یا کنف جز گیاهانی است که میوه آن خاصیت زیادی دارد و برای سلامت بدن بسیار مفید است. میوه شاهدانه ریز و سبز رنگ است و فیبر بالایی دارد برای همین می تواند برای انواع بیماری های گوارشی مفید باشد. در این خبر از خواص شگفت انگیز شاهدانه یا کنف برای شما گفته ایم. ترین تاپ را همراهی کنید. 

شاهدانه چیست؟

کنف یا شاهدانه یکی از گیاه‌های موجود در طبیعت است که‌برگ‌های آن به شکل قطره هستند. میوه‌ی گیاه کنف دارای خواص درمانی زیادی است. ازجمله این خواص کنف می‌توان آرامش‌بخش بودن، تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون‌ها را نام برد. دانه‌های ریز و یکدست شاهدانه که بافتی نرم و طعمی شبیه آجیل دارند، بسیار پرطرفدار هستند.

بهتر است ورزشکاران بدانند مصرف شاهدانه در برخی موارد می‌تواند موجب مثبت‌شدن تست دوپینگ آنها بشود و از استفاده  این ماده بپرهیزند. 

خواص شاهدانه 

 محافظت از مغز

کانابیدیول و سایر ترکیبات موجود در دانه‌ها ممکن است اثرات محافظت کننده عصبی و ضد التهابی داشته باشند و همچنین ممکن است به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کنند. این بررسی نشان می‌دهد که به دلیل این ویژگی‌های بالقوه، کانابیدیول ممکن است برای موارد زیر بسیار مفید باشد:

  • بیماری پارکینسون

  • بیماری آلزایمر

  • اسکلروز چندگانه

  • درد عصبی

  • اختلالات تشنج دوران کودکی

 

 تسکین آرتریت روماتوئید

از دیگر خواص درمانی شاهدانه می‌توان به مزایای آن برای تسکین آرتریت روماتوئید اشاره کرد. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله کند. این بیماری منجر به التهاب در مفاصل می‌شود.

درمان اختلالات پوستی

 مصرف روغن شاهدانه در مبتلایان به اگزما می‌تواند میزان اسیدهای چرب ضروری را در خون آنها افزایش بدهد. همچنین روغن شاهدانه به بهبود خشکی پوست و کاهش خارش پوست کمک می‌کند و موجب کاهش نیاز به استفاده از درمان‌های مشکلات پوستی می‌شود.

 کاهش علائم یائسگی

۸۰ درصد از زنان در سن باروری به علائم احساسی و فیزیکی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی دچارند. این علائم به‌احتمال زیاد به‌خاطر حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شوند به دلیل محتوای اسید گاما -لینولنیک بالای شاهدانه، مطالعات مختلفی بر روی آن صورت گرفته است. این مطالعات حاکی از تأثیرات مثبت شاهدانه در کاهش علائم یائسگی بوده‌اند. روند دقیق این تأثیر مشخص نیست؛ اما اسید گاما-لینولنیک موجود در شاهدانه می‌تواند عدم تعادل هورمونی و التهابات مرتبط با یائسگی را بهبود دهد

دیابت و قند خون

مقادیر بالای فیبر موجود در کنف می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلابه دیابت نوع دو کمک کند

اسهال و یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در گل شاهدانه خام با بهبود حرکات روده به افزایش مدفوع کمک کرده و به پیشگیری و درمان اسهال و یبوست کمک می‌کند.

شاهدانه

درمان بی‌خوابی و افسردگی

کنف سرشار از منیزیم است که باعث ایجاد احساس آرامش در بدن شده و با افزایش هورمون ملاتونین به درمان بی خوابی کمک می‌کند. همچنین مقادیر بالای منیزیم موجود در گل شاهدانه باعث افزایش تولید سروتونین در خون شده که به درمان استرس و افسردگی کمک می‌کند.

درمان پوکی استخوان

کنف حاوی مقادیر قابل‌توجهی ​​کلسیم است باعث تقویت استخوان‌ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

درمان کم‌خونی و کاهش استرس

گل شاهدانه مقادیر زیادی آهن دارد که با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون به درمان کم‌خونی فقر آهن یا آنمی و درمان علائم این بیماری خستگی، سردرد و ضعف عضلانی کمک می‌کند.

 

شاهدانه را چگونه مصرف کنیم؟

  • ترکیب‌کردن شاهدانه در اسموتی میوه‌های بِری، شیر و شربت افرا. در آخر می‌توانید بر روی اسموتی نیز مقداری شاهدانه بریزید.

  • می‌توانید با تهیه شیر شاهدانه از مصرف آن در اسموتی‌ها لذت ببرید.

  • می‌توانید شاهدانه را کمی بر روی حرارت، برشته (رُست) کنید و از طعم خاص و بافت ترد آن برای استفاده با ماهی و مرغ کمک بگیرید.

  • بر روی تُست آووکادو مقداری شاهدانه بریزید.

  • از ترکیب اسپرسو (یکی از انواع نوشیدنی های قهوه) با شیر شاهدانهٔ حرارت‌دیده، یک کافه لاته خوش‌مزه داشته باشید.

  • با ترکیب‌کردن روغن شاهدانه با لیمو ترش، پوست رنده‌شدهٔ لیمو، نمک، فلفل سیاه و مقداری سیر رنده‌شده، یک سس سالاد خوشمزه درست کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد