شناسه خبر: ۲۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد

رازیانه | خواص رازیانه

رازیانه را چگونه مصرف کنیم؟ + خواص رازیانه

رازیانه یا بادیان از گیاهانی است که برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد. با ما همراه باشید تا درباره خواص این گیاه پرفایده بیشتر بدانید

رازیانه

پر بازدید

ترینی‌ها :

رازیانه هم مانند اکثر گیاهان دیگر خواص دارویی و درمانی دارد. شما می تونید رازیانه را هم به صورت دمنوش و هم افزودنی به غذاهایی که می پزید به عنوان چاشنی استفاده کنید. اما خواص این گیاه چیست؟ چرا برای سلامتی بدن فایده دارد؟ با ما همراه باشید تا درباره خواص رازیانه بیشتر بدانید.

 خواص رازیانه

خواص رازیانه برای سلامت استخوان: سطح کلسیم در گیاه رازیانه بالا است اما علاوه بر آن دارای منیزیم، فسفر و ویتامین K هم می‌باشد که می‌تواند سبب استحکام استخوان ها شود.

 سلامت استخوان

رازیانه حاوی مقادیر بالای ویتامین C است و این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و همچنین ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار مهم و مفید است؛ درنتیجه سبب ممانعت از پیری پوست و کمک به شادابی و طراوت پوست می‌شود.

 جلوگیری از سرطان

رازیانه حاوی روغنی به نام آنتول است، این روغن در درمان سرطان کاربرد دارد و از رشد سلول‌های سرطانی پستان ممانعت می‌کند. رازیانه همچنین حاوی سلنیوم است که از مرگ و میر سرطان جلوگیری می‌کند.

 درمان یبوست

رازیانه می‌تواند نقش ملین ایفا کند و همچنین سطح بالای فیبر موجود در آن به پاک شدن روده ها و تقویت حرکات دودی روده و درنتیجه ترشح اسید معده و صفرا مدفوع از روده ها عبور کرده و دفع می‌شود.

بهبود سیستم ایمنی بدن

رازیانه حاوی ویتامین C است و رادیکال های آزاد را خنثی می‌کند و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 خوش‌بو کردن تنفس

رازیانه دارای خاصیت ضدباکتریایی است و با از بین بردن باکتری روی زبان که سبب بوی بد دهان است، بوی بد دهان را ازبین می‌برد.

معرفی دمنوش های ضد استرس

رازیانه

رازیانه از نگاه طب سنتی برای زنان

در واقع رازیانه به‌عنوان یک گیاه حاوی فیبر، پروتیئن، کربوهیدرات و انواع ویتامین‌ها علاوه بر درمان عفونت‌های واژینال، تخمدان‌های پلی کیسیتک و تنظیم دوره قاعدگی موجب پاکسازی رحم از هرگونه آلودگی و باکتری می‌شود. در طب اسلامی یکی دیگر از خواص رازیانه برای رحم و تخمدان‌ها به خون‌سازی در بدن اختصاص یافته است.

در دوره قاعدگی و پس از زایمان خون زیادی از بدن خانم‌ها دفع می‌شود. این خونریزی موجب ضعف، بی‌حالی، تنگی نفس، حالت تهوع و غیره می‌شود. از این‌رو ویتامین C موجود در رازیانه ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن باعث افزایش گردش خون در رگ‌ها می‌شود. علاوه بر این آهن، هیستیدین و اسیدهای آمینه رازیانه موجب بهبود فرآیند خون‌سازی در بدن شده و مصرف مستمر آن کم‌خونی شایع در خانم‌ها را کاملاً از بین می‌برد.

طریقه مصرف رازیانه

جوشانده ساده رازیانه

مواد لازم برای 2 لیوان

  •     2 تا 3 قاشق غذاخوری دانه رازیانه

  •     عسل به مقدار لازم

  •     2 لیوان آب

آموزش طرز تهیه

در ابتدا دانه های رازیانه را با گوش کوب یا هاون خوب بکوبید تا کاملاً پودر شوند. در ادامه آب را روی حرارت قرار دهید تا کاملاً به جوش بیاید و سپس به من 40 ثانیه منتظر بمانید تا دمای آب کمی کاهش پیدا کند و آن را روی پودر رازیانه بریزید و سپس روی آن را با یک پارچه تمیز بپوشانید و 10 دقیقه منتظر بمانید تا جوشانده شما دم بکشد.

در گام پایانی ترکیب خود را از صافی عبور دهید و عسل را به دمنوش رازیانه خود اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

دمنوش رازیانه با دارچین

مواد لازم

  •      قاشق چای خوری سر پر دانه رازیانه

  •     1 قاشق چایخوری زنجبیل

  •     1 قاشق چای خوری لیمو ترش

  •     2 لیوان آب

  •     نصف قاشق چایخوری دارچین

آموزش طرز تهیه

دمنوش رازیانه با زنجبیل و دارچین یک گزینه فوق العاده برای کسانی می باشد که دنبال کاهش وزن و لاغری می باشند.

برای درست کردن این جوشانده باید دانه رازیانه را با زنجبیل رنده شده تازه و دارچین ترکیب کنید و آن را درون آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه با انداختن یک پارچه روی آن، اجازه دهید که دم بکشد. پس از 10 دقیقه دمنوش شما آماده شده است و می توانید آن را از صافی رد کرده و سپس لیمو ترش رو به آن اضافه کرده و نوش جان کنید و از خواص فوق العاده آن برای درمان چاقی کمک بگیرید.

همه چیز درباره چای به

استفاده به عنوان چاشنی

  • پودر رازیانه را بخرید و از آن همچون دیگر ادویه‌جات در طبخ غذای خود استفاده کنید.

  • اما راه دیگر استفاده از پیاز رازیانه در غذاها است. در این روش باید ساقه‌ها را از پیاز جدا کنید؛ سپس پیاز را دو قسمت کرده و هسته را در بیاورید. در این زمان پیاز رازیانه دو‌نیم‌شده را همچون پیاز خلال خلال کنید. پس از این رازیانه‌های خلال شده را به همراه پیاز تفت‌داده و به غذای خود اضافه کنید.

کاربرد رازیانه با این روش بیشتر در سالادها خصوصاً در سالاد مرغ است. به طوری که حتی با برگ رازیانه می‌توان سالاد مرغ را تزئین کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد