شناسه خبر: ۱۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد

طبع میوه ها | شناخت مزاج میوه ها

هر کدام از میوه ها چه طبعی دارند؟ | شناخت مزاج میوه ها

میوه های بسیار خوشمزه و محبوب هستند و معمولا در روز به عنوان میان وعده استفاده میکنیم. ولی بسیار خوب است که مزاج میوه ها را بشناسیم و بدانیم که آیا با طبع ما سازگارند یا خیر!

مزاج میوه ها

پر بازدید

ترینی‌ها :

در طب سنتی تمام مواد غذایی و میوه ها را دسته بندی کرده و مزاج آن ها را تعیین کرده اند. دانستن مزاج میوه ها باعث می شود که در خوردن آن ها زیاده روی نکرده و میوه هایی را بخوریم که طبعشان با بدن ما سازگار است. مزاج میوه ها بر اساس دسته بندی های طب سنتی متفاوت است. برای اینکه مزاج میوه ها را بشناسید همراه ما باشید.

لیست میوه ها بر اساس مزاج هر کدام

در طب سنتی تمامی مواد غذایی را در چهار دسته «سرد و خشک» ، «گرم و خشک» ، « سرد و تر» و «گرم و تر » تقسیم بندی می کنند و بسیاری از افراد علاقه دارند تا متناسب با طبع و مزاج خود مواد غذایی را مصرف بکنند .

مزاج سرد و خشک مزاج گرم و خشک مزاج سرد و تر مزاج گرم و تر
آلبالو به آلو آناناس
ازگیل زیتون آلوچه انجیر تازه
انار ترش پرتقال انار شیرین انجیر خشک
بالنگ انبه دارابی انگور
سنجد نارگیل زرد آلو خرما
کنار   هندوانه قیسی
گریپ فروت   هلو موز
زالزالک   کیوی گلابی
زرشک   شلیل مویز
غوره     گیلاس
لیمو عمانی      
نارنج  

 

اول ببین مزاج ها دقیقا چطوری دسته بندی می شوند؟

 مزاج‌های اصلی چهارگانه عبارت‌اند از مزاج صفراوی (یا همان گرم و خشک)، مزاج دموی (یا همان گرم و‌تر)، مزاج سوداوی (یا همان سرد و خشک) و مزاج بلغمی (یا همان سرد و‌تر). اصطلاحی در طب سنتی برای افرادی که در بدنشان عناصر چهارگانه در تعادل هستند، وجود دارد. معمولاً به این افراد، افراد با مزاج معتدل می‌گویند (مزاج گرم و معتدل، مزاج سرد و معتدل، مزاج‌تر و معتدل و مزاج خشک و معتدل).

مزاج صفراوی (گرم و خشک):

یکی از انواع مزاج‌ ها، مزاج صفراوی است. معمولاً افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند، اندامی لاغر، استخوان‌بندی درشت، چشم‌های سفید و پوست این افراد به رنگ زرد متمایل است. افراد با مزاج گرم و خشک از گرما فراری هستند و معمولاً در فصل تابستان دچار عطش زیاد و خشک شدن دهان خواهند شد. افراد با مزاج صفراوی افرادی پر جنب و جوش، پر انرژی، باهوش و پر حرف هستند و تمایل به خوردن خوراکی‌های مانند ترشی، لواشک، سرکه، غذا‌های سرد (مانند خیار و کاهو) دارند، این افراد تمایل چندانی به خوردن شیرینی از خود نشان نمی‌دهند.

مزاج شناسی

مزاج سوداوی (سرد و خشک)

 افرادی که دارای مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی هستند، معمولاً پوست سفید رنگی دارند و به شدت سرمایی هستند (در روز‌های سرد به سختی گرم خواهند شد). افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند از سرما فراری هستند و معمولاً در فصل بهار احساس راحتی دارند. لازم به ذکر است که این افراد بسیار دقیق، منظم، محاسبه‌گر، دور اندیش و خیال پرداز هستند. افراد با مزاج سوداوی از نظر روانشناسی جز دسته درونگرا‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

مزاج دموی (گرم و‌ تر)

افرادی که دارای طبع دموی هستند، پوستی سفید و سرخ دارند و عموماً بدن‌های درشت و عضلانی دارند. این افراد نه با گرما مشکل دارند و نه از سرما بیزار هستند ولی تحمل سرما به نسبت گرما برایشان به مراتب راحت‌تر است. این افراد از قدرت بدنی بالایی برخوردار هستند و اشتهای زیادی هم دارند. از جمله خصوصیات ظاهری این افراد می‌توان به رگ‌های برجسته دست اشاره کرد. افراد با مزاج گرم و‌تر استعداد بالایی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین فشار خون بالا را دارند.

مزاج بلغمی (سرد و‌ تر):

این افراد معمولاً چاق هستند و چربی‌های اضافی در بدن دارند. پوست افراد با مزاج بلغمی سفید و معمولاً مو‌های کم پشتی دارند. این افراد به نسبت سایر دسته‌های دیگر کمتر تشنه می‌شوند و دهنشان مرطوب است. یکی از مشخصه‌های اصلی این افراد خواب زیاد در شبانه روز است و افراد با مزاج سرد و‌تر معمولاً با همین ویژگی شناخته می‌شوند. این افراد از زمستان فراری هستند و بدترین زمان برای آن‌ها نیز همین فصل است.

افراد بلغمی مزاج کم انرژی و کند هستند و به نسبت سایر افراد در دسته‌های دیگر کمتر عصبانی می‌شود و آرامش رفتاری بسیار بیشتری دارند

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد